Magvas kijelentéseket fogalmazott meg a művészetről, meg nem értettségén kesergett, nőkkel hancúrozott, és inspiráló sétákra indult Cézanne-nal, Rilkével és Monet-val. Nagyjából így foglalható össze Jacques Doillon legújabb életrajzi filmje alapján a XIX. század jeles szobrászának élete. Auguste Rodinnel a jelek szerint nem történt semmi rendkívüli az életében, túl azon, hogy Camille Claudel néha magára hagyta, házastársával, Rose Beuret Mignonnal pedig elég egyenetlen volt a kapcsolata. És persze azon, hogy megszállottan igyekezett férfi- és nőalakjait formába önteni, elkészítve korának legjelentősebb alkotásait.
Vagy lehet, hogy Rodin mégsem élt olyan unalmas életet? Ez könnyen előfordulhat, viszont sajnos Jacques Doillon francia rendező fejében másféle elképzelés élt róla. Így viszont belecsúszott abba a hibába, amibe életrajzi filmek esetében nem nehéz. Miközben igyekezett leróni tiszteletét hazája egyik legnagyobb művésze előtt, elfelejtette, hogy egy filmforgatást dirigál, és ebben a szerepben valami emlékezeteset kellene nyújtani.
Rodin kora egyik nagy újítója volt, akit annyira lenyűgöztek a táncosok, hogy mozgáskultúrájukat igyekezett tökéletesen leképezni a műveibe. A feszes mozdulatok csodálójaként próbált szenvedélyt és életet vinni az anyagba. „Szeretek a táncon gondolkodni, de többnyire untat, ha nézem. Nincs idő pontosan olvasni a test mozdulataiban” – fejtette ki Paul Valéry 1939-ben.
Rodinnel nem így állt a helyzet. Táncmozdulatok című, 1910–11-ben született sorozatát agyagból mintázta, tökéletesen elkapva vele a test rendkívüli, határokat feszegető mozdulatait. Ugyanúgy, ahogy Rainer Maria Rilke a Szonettek Orpheuszhoz című művében: „Táncosnő, ki a táncba / oldod az elmúlást: mint adtad elő! / S végül a forgás, ó ez a mozgás fája – / már csak övé volt az év, vele ellebegő.”
Sajnálatos módon viszont Doillon filmjéből ebből annyi marad meg, hogy Rodin kínos precizitással instruál egy szerencsétlen ázsiai lányt: egyik kart feljebb, másik lábat előrébb! A szobrász életrajzát 1903-ban megíró Rilkével való kapcsolata is éppolyannak tűnik sajnos a filmben, mint a többi viszony. Bár felvonul Monet, Cézanne, Mirbeau vagy épp Zola, mintha nem is a század legzseniálisabb művészei lennének, belesimulnak a szürkeségbe.