Kedvenc rendezőink szeretnek váratlant húzni, de akkora meglepetést kevesen szoktak okozni, mint legújabb filmjével Joachim Trier. A norvég alkotó eddig realista drámáiról volt ismert, rendezései a hétköznapok konfliktusaira fókuszáltak. A Szerzők, az Oslo, augusztus vagy a Hétköznapi titkaink című filmjeit nézve az emberi kapcsolatok törékenységével, mindennapos vívódásokkal és elkerülhetetlen elidegenedéssel szembesültünk. Utóbbi alkotást három évvel ezelőtt mutatták be, és olyan világsztárokat láthattunk benne, mint Gabriel Byrne, Isabelle Huppert vagy Jesse Eisenberg.
Trier ezúttal Skandináviába visszatérve, norvég szereplőkkel forgatta le Thelma című filmjét, amelyet az eddigiekkel szemben leginkább fojtó hangulatú thrillernek lehet nevezni. Történetében és hangulatában is némiképp Julia Ducournau 2016-os filmjéhez, a Nyershez hasonlít, s párhuzamokat találhatunk benne az Engedj be! című, szintén skandináv drámával is.
A Thelma főszereplője egy fiatal lány, aki elveszetten bolyong az egyetemi közegben, korábbi világától elszakadva nem találja a helyét. Szülei ugyanakkor gyanús részletességgel kíváncsiak mindennapjaira: mit evett, merre járt, kikkel beszélt a napja során. A féltés a legártatlanabb formájában mutatja meg magát, és hősünket sem látszik nyomasztani az aggódás, mégis rögtön érezzük, valami nincs rendben. Nem véletlenül persze, hiszen már az első jelenetben egy erdőben találjuk magunkat, ahol apa és még aprócska lánya közösen űzik a vadat. Viszont amikor az felbukkan, az apa néhány kínzó másodperc erejéig az állat helyett a gyerekre irányítja a fegyverét. A Nyershez képest ez eltérés: itt a kiindulóponttól tudhatjuk, hogy a lánnyal gond van, és hogy ezzel a szülők is éppúgy tisztában vannak.
Látjuk aztán, hogy különös rohamok, szokatlan jelenségek kezdik gyötörni Thelmát, aki egy másik lányba is beleszeret. Provokatív botrányfilmre ne számítsunk: Triernél nem a korlátlanság kiélése, hanem épp a határokba ütközés, a lefojtott feszültség lesz a lényeges. A szigorú körülmények között nevelt, naiv Thelma olyan erőkkel szembesül, amelyekről korábban fogalma sem volt, ennek a teljes összeomlás lesz a következménye.