– Digitalizálnak-e még mackókat és alpakkatányérokat?
– Miért kérdezi?
– Mert az önök elődintézménye, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) többek között ilyesmivel is foglalkozott.
– Nem, mi nem digitalizálunk mackót. Legfeljebb, ha archív filmen szerepel. Elődintézményünk is digitalizált és restaurált különben nagyon fontos filmalkotásokat. A MaNDA, a tavalyi év végével megszűnt, január 1-től pedig a Magyar Nemzeti Filmalap igazgatóságaként, továbbra is közgyűjteményként újjászületett a Nemzeti Filmarchívum. Kizárólag a mozgóképek és az azokhoz kapcsolódó anyagok a felségterületünk. Félmillió fotónk, 5 ezer filmplakátunk, 35-36 ezer díszlet-, illetve jelmeztervünk van, mi működtetjük az ország egyetlen filmes szakkönyvtárát, benne több millió oldalnyi szakirodalommal, sajtóanyaggal és kézirattal. Ezek gondozása, digitalizálása és a felújítása éppen elég munkát ad.
– Az elmúlt években több régi filmet restauráltak és digitalizáltak a szakemberek. Most viszont új módszerekkel indult el ismét a munka. Miért?
– A technológia rengeteget fejlődött időközben, ezért kellett bizonyos feladatok esetében visszatérni a kiindulópontra. De most elérkeztünk a csúcsra: a legszebb celluloidszalag részletgazdagságát is meghaladta már a digitális képfelbontás. Hogy érzékeltessem a körülményeket: Fritz Lang Metropolisát a német szakemberek már legalább négyszer-ötször restaurálták, mindig az éppen legkorszerűbb megoldásokat alkalmazva. A filmarchívum által idén először megrendezett Budapesti Klasszikus Film Maratonon egyébként a közönség is láthatta a Metropolis legújabb verzióját. Ez hosszabb, mint a korábbiak, tartalmazza ugyanis az időközben Argentínában megtalált, elveszettnek hitt részeket. A filmmaratonon bemutatott 40 filmen keresztül adtunk körképet a restaurálási „iskolák” sokszínűségéből az analóg restaurálástól a digitálisig, és a magyar és külföldi kollégák előadásaiból a közönség is megismerhette a különböző eljárásokkal kapcsolatos háttér-információkat. A filmmentés természetesen nem új keletű tevékenység, a filmarchívumban csupán az analóg átírás és felújítás korából a digitális korba léptünk át. Ez a technológia a ma ismert leghatékonyabb eszköz a filmes műtárgyaink új hordozóra való átmentésére és azok széles körű terjesztésére. Fontos megemlíteni azt is, hogy korábban sajnos a filmarchívum csupán néhány filmet tudott pályázati pénzek segítségével felújítani. A helyzet szerencsére megváltozott azzal, hogy az archívum a Magyar Nemzeti Filmalap irányítása alá került, és a szintén a filmalap igazgatóságaként működő Magyar Filmlaborral együttműködve évente körülbelül harminc film digitalizálására és restaurálására vállalkozhatunk a legkorszerűbbek közé tartozó 4K felbontású technikával. A filmalap tíz évre szóló Nemzeti digitalizálási és filmfelújítási programot indított el a nemzeti filmvagyon filmjeinek restaurálása érdekében. Ennek köszönhetően az eredeti analóg filmtekercsen található összes információt veszteségmentesen át lehet menteni digitális formátumba, sőt néha sérült negatívok kockahiányainak pótlását is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!