Ma is kerülnek elő elveszettnek hitt magyar filmek

Fél évvel a filmezés feltalálása után már Budapesten is forogtak a tekercsek. Kitalálja, mit rögzítettek először? Interjú Ráduly Györggyel.

Pethő Tibor
2018. 01. 01. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Digitalizálnak-e még mackókat és alpakkatányérokat?
– Miért kérdezi?

– Mert az önök elődintézménye, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) többek között ilyesmivel is foglalkozott.
– Nem, mi nem digitalizálunk mackót. Legfeljebb, ha archív filmen szerepel. Elődintézményünk is digitalizált és restaurált különben nagyon fontos filmalkotásokat. A MaNDA, a tavalyi év végével megszűnt, január 1-től pedig a Magyar Nemzeti Filmalap igazgatóságaként, továbbra is közgyűjteményként újjászületett a Nemzeti Filmarchívum. Kizárólag a mozgóképek és az azokhoz kapcsolódó anyagok a felségterületünk. Félmillió fotónk, 5 ezer filmplakátunk, 35-36 ezer díszlet-, illetve jelmeztervünk van, mi működtetjük az ország egyetlen filmes szakkönyvtárát, benne több millió oldalnyi szakirodalommal, sajtóanyaggal és kézirattal. Ezek gondozása, digitalizálása és a felújítása éppen elég munkát ad.

– Az elmúlt években több régi filmet restauráltak és digitalizáltak a szakemberek. Most viszont új módszerekkel indult el ismét a munka. Miért?
– A technológia rengeteget fejlődött időközben, ezért kellett bizonyos feladatok esetében visszatérni a kiindulópontra. De most elérkeztünk a csúcsra: a legszebb celluloidszalag részletgazdagságát is meghaladta már a digitális képfelbontás. Hogy érzékeltessem a körülményeket: Fritz Lang Metropolisát a német szakemberek már legalább négyszer-ötször restaurálták, mindig az éppen legkorszerűbb megoldásokat alkalmazva. A filmarchívum által idén először megrendezett Budapesti Klasszikus Film Maratonon egyébként a közönség is láthatta a Metropolis legújabb verzióját. Ez hosszabb, mint a korábbiak, tartalmazza ugyanis az időközben Argentínában megtalált, elveszettnek hitt részeket. A filmmaratonon bemutatott 40 filmen keresztül adtunk körképet a restaurálási „iskolák” sokszínűségéből az analóg restaurálástól a digitálisig, és a magyar és külföldi kollégák előadásaiból a közönség is megismerhette a különböző eljárásokkal kapcsolatos háttér-információkat. A filmmentés természetesen nem új keletű tevékenység, a filmarchívumban csupán az analóg átírás és felújítás korából a digitális korba léptünk át. Ez a technológia a ma ismert leghatékonyabb eszköz a filmes műtárgyaink új hordozóra való átmentésére és azok széles körű terjesztésére. Fontos megemlíteni azt is, hogy korábban sajnos a filmarchívum csupán néhány filmet tudott pályázati pénzek segítségével felújítani. A helyzet szerencsére megváltozott azzal, hogy az archívum a Magyar Nemzeti Filmalap irányítása alá került, és a szintén a filmalap igazgatóságaként működő Magyar Filmlaborral együttműködve évente körülbelül harminc film digitalizálására és restaurálására vállalkozhatunk a legkorszerűbbek közé tartozó 4K felbontású technikával. A filmalap tíz évre szóló Nemzeti digitalizálási és filmfelújítási programot indított el a nemzeti filmvagyon filmjeinek restaurálása érdekében. Ennek köszönhetően az eredeti analóg filmtekercsen található összes információt veszteségmentesen át lehet menteni digitális formátumba, sőt néha sérült negatívok kockahiányainak pótlását is.

– Miket újítottak fel az év eleje óta?
– Eddig mintegy 25 filmet. Szerepel köztük az idén hetvenéves Valahol Európában, Radványi Géza világsikert aratott filmje, amelynek a égésveszélyes nitroalapú negatívja nagyon rossz állapotban volt. Komoly nehézségek árán született újjá Fábri Zoltán Körhintája is. Az eredeti kameranegatív nagyon kiszáradt, sok helyen hiányos állapotban volt, s meg kellett küzdeni a rengeteg régi ragasztással, fizikai javítással is, amivel a kilencvenes évek elején próbálták a filmet megmenteni. Akkor ez volt az egyetlen létező megoldás, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy a film negatívjának első mentése akkor történt. A negatívot digitalizálva képkockánként haladva újítjuk fel a filmeket, a hiányzó, régebben kiszakadt kép- és hangkockákat pedig a legjobb minőségben fennmaradt forgalmi kópiákról „emeljük be”. Ezzel a módszerrel többek között tizennégy Fábri Zoltán-alkotás restaurációja zárul le ebben a tesztévben, de a programba került pár újabb film is, mint Enyedi Ildikó Az én XX. századom, Török Ferenc Moszkva tér című alkotása és Dargay Attila Szaffija is. Jövőre indul a „nagyüzem”. Jó lenne persze a tervezett harmincnál is több mozit felújítani, ám ehhez új gépek szükségesek. Természetesen készítettünk egy átfogó tervet, a szükséges fejlesztésekre vonatkozóan. Gazdagabb országok archívumaiban ezt egyszeri nagy beruházásokkal oldották meg, erre vonatkozóan itthon is vannak remények. Fontos itt megjegyezni, hogy 2017-től a filmarchívum is jóval nagyobb éves költségvetéssel rendelkezik, mint korábban, és igyekszünk behozni a lemaradást más európai archívumokhoz képest.

– Került-e elő mostanában kallódó régi magyar film?

– Szerencsére, igen. Az amszterdami EYE Filmmuseum még az év elején jelezte, hogy találtak egy valószínűleg az első világháború előtt forgatott magyar alkotást. Munkatársaink segítségével sikerült azonosítani a filmet, ebben nagy szerepe volt Kurutz Márton kollégánknak és az archívum korábbi munkatársának, Balogh Gyöngyinek. A hosszú évtizedek óta lappangó, Bródy István rendezte 1914-es Munkászubbony került elő. A film azért is különleges, mert a főszereplője Hegedűs Gyula, a Vígszínház korabeli legendás színésze, akinek ez az egyetlen fennmaradt filmje. Jövőre már a nagyközönség is láthatja. Reméljük ezáltal visszahozhatjuk a köztudatba Hegedűs Gyula nevét. Az osztrák filmarchívumban is felbukkant egy elveszettnek hitt némafilmünk, Az összeesküvők, ez azonban csak töredékesen. Ám az elmúlt öt esztendő legnagyobb eseménye, hogy egy New York-i pincéből előkerült az 1914-es A tolonc. Ez a Casablanca rendezőjének egyik első filmje. Azért is örülünk különösen, mert a tízes évekből sajnos alig őrzünk hazai filmet, a magyar némafilm alkotásoknak mindössze 7 százaléka maradt fenn, a többi megsemmisült vagy kallódik. Persze a háború előtti hangosfilmek között is nagy pusztítást végzett a történelem. Hogy csak egy példát említsek a sok közül: hiányzik a második világháború alatt született, máig sokat emlegetett melodráma, a Muráti Lili és Páger Antal főszereplésével forgatott 1943-as Egy nap a világ is.

– Melyik a legrégebbi filmjük?
– Fél évvel a film feltalálásának párizsi bejelentését követően, 1896 májusában a Lumiére fivérek Budapesten jártak és felvételeket készítettek a millenniumi előkészületekről. Ezek az első Magyarországon forgatott mozgóképek. Ennek az eredeti kópiáit őrizzük a gyűjteményünkben. Épp most tárgyalunk a francia Lumiére-intézettel a felújításról.

– Két jelentős, népszerű fejlesztése volt korábban az archívumnak: a Gramofon Online és a Filmhíradók Online. Idővel mindkettőt elhanyagolták, a feltöltött anyagok egy része már nem is érhető el, a filmhíradó oldalát feltörték. Mi lesz a sorsa ezeknek a gyűjteményeknek?
– Folyamatosan érték az oldalakat hackertámadások, rövid időre meg is bénult a filmhíradókat történelmi sorrendben felsorakoztató online gyűjteményünk, de elhárítottuk a bajt. Sokkal nagyobb gondot okoz, hogy még bőven volna mit feltölteni. A filmhíradók csupán 1958 végéig elérhetők. Ráadásul a gyűjtemény nehézkesen használható, mivel digitálisan nem jelölhetők a részletek, snittek. Lassan tíz éve, hogy az első híradók felkerültek az oldalra. Azóta nemcsak a technológia, de az eredeti koncepció is elavult. Korszerűbb számítógépek nem is képesek lejátszani a felvételeket. Ez persze gyorsan kiküszöbölhető hiba, 2018 elejétől ismét zavartalanul lehet majd „híradózni”. Az oldalt pedig idővel átalakítjuk. A BBC Motion Gallery vagy a francia INA mintájára online filmes archívumi térré bővül, ahol nemcsak híradókat, de más dokumentumfilmeket is megnézhetnek majd az érdeklődők. Szeretnénk azt is lehetővé tenni, hogy a kutatók, a rendezők online jelölhessenek és rendelhessenek egy-egy kívánt részletet. Képzelje csak el: néhány esztendő múlva, ha valaki mondjuk dokumentumfilmet készít Londonban az ötvenhatos forradalomról és anyagot keres, akkor a saját irodájában egy csésze kávé mellett kiválaszthatja a kívánt archív felvételt, és azonnal meg is rendelheti. A kiszolgálás természetesen már itthonról zajlik. Nyugat-Európában ez már bevett gyakorlat. A filmrészlet-értékesítés jelentős bevételeket hoz az archívumoknak.

– Az ünnepekre ingyenesen elérhetővé tettek 60 magyar nagyjátékfilmet egy videomegosztón. A játékfilmek esetében nem terveznek a híradókhoz hasonló állandó „házimozit”?
– De igen. 2018 első felében indítjuk el azt az új felületet, ahol nemcsak a most digitalizált alkotások tekinthetők meg közönségbarát havi előfizetési díj ellenében, hanem elfogadható HD-minőségben feltölthető egyéb játékfilmek is. A kínálat folyamatosan bővül majd. Ez azonban ellentétben a gramofon- és a híradóoldallal ingyen sajnos nem működtethető, hiszen nekünk is kell jogdíjat fizetnünk minden vetítés után. Továbbra is forgalmazunk DVD-ket, melyekre még mindig nagy a kereslet, de szeretnénk egy külön mozit, egyfajta filmtörténeti központot létrehozni, az európai cinématheque-ek mintájára, ahol a vetítőtermek mellett kiállító- és oktatóhelyiségek várják a közönséget. Ezeknek az intézményeknek Európa-szerte bizonyítottan nagy szerepük van a közönség moziba való visszaszoktatásában, és erős turisztikai vonzerőt jelentenek.

– Szó esett már a digitalizálásról, de felmerülhet a kérdés: mi lesz az eredeti, nem csak virtuálisan létező analóg tekercsekkel?
– A digitális technológia mellett természetesen nagy figyelmet kell fordítani az eredeti anyagok megőrzésére és a digitálisan felújított filmek fizikai hordozóra való mentésére is. A digitális technológia áldásos mindaddig, amíg nem történik valami olyan, rajtunk kívül álló esemény, ami hozzáférhetetlenné teszi a „biteket és bájtokat”. Ezért a fizikai hordozók jelentik az egyetlen garanciát arra, hogy mozgóképes örökségünk nem vész el. Minden hagyományos analóg adathordozót, minden celluloidszalagot meg akarunk őrizni a film korának legvégső határáig. A romboló kémiai folyamatok (zsugorodás, ecetesedés) gondos kezeléssel, szeparált tárolással lassíthatók. A legjobb az lenne, ha gyenge állapotú filmekből, felújítás után új, 35 milliméteres, levilágított negatívokat készíthetnénk, de ez rendkívül költséges. A jelenlegi költségvetésünk évente 5 felújított film celluloidra való visszaírását teszi lehetővé. Ennél jóval többre lenne szükség persze, de már ez is jelentős eredmény a korábbi időszakokhoz képest, amikor semmi sem került vissza filmre.

– Magyarország sajnos mostohán bánt a környezettel, ahol a filmek készültek. A Magyar Filmiroda, a későbbi Magyar Híradó- és Dokumentumfilmgyár stúdióit ledózerolták, helyükre buszpályaudvart húztak fel az ezredforduló után. Nagyrészt megsemmisült a volt pasaréti filmgyár is. Vannak-e terveik az egyedüliként megmaradt zuglói Hunnia-gyár telepének megmentésére?
– Kétségtelen, hogy Nyugat-Európában találkozhatunk a „feleslegessé vált” filmgyárakat ismeretterjesztő közösségi térré átalakító megoldásokkal, de ezzel ellentétes példákkal is. Róma mellett a Cinecitta nagy része ma már interaktív múzeum, de grandiózus mozimúzeum működik a berlini Potsdamer Platzon is, a Deutsche Kinemathek, miközben a régi babelsbergi gyár tovább üzemel. Rossz példák is akadnak persze mindenhol, mint a Korda Sándor által alapított angliai Denham filmstúdió, amely helyén ma már irodaházak állnak. Viszont reményt ad a nizzai polgármester múlt heti bejelentése, miszerint az évek óta tartó ingatlanlobbi ellenére a dél-francia városban újra megnyitja kapuit a legendás Victorine filmstúdió. A történelmi létesítménynek ráadásul magyar vonatkozása is van, hiszen a Magyarországon született, Oscar-díjas díszlettervező Alexander Trauner (eredeti nevén Trau Sándor) rengeteg nagy sikerű film díszletét építette meg itt, köztük Marcel Carné A Paradicsom gyermekei című filmjét is. Nálunk a rómaihoz vagy a berlinihez hasonló, grandiózus interaktív múzeum létesítése egyelőre még csak álom, azonban szerencsésnek tartom, hogy a zuglói és a fóti Mafilm-telepen napjainkban is aktív filmgyártás folyik, hiszen ez a legjobb dolog, ami egy filmstúdióval történhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.