– Ez egy dühös film, jellemezte a Kojotot tavaly. Miből táplálkozik a dühe?
– Abból, amit magunk körül látunk, és amiről mindenki hallgat. Ez a film reményt akar adni és fel akar emelni. A magyar ember nem büszke. Lefelé néz ahelyett, hogy felemelné a fejét, és nincs mersze kiállni saját magáért. Mindig félnünk kell valamitől, és ez a félelem beleivódik a lelkekbe.
– A küldetéstudat is dolgozott önben, a filmmel változtatni akart ezen a mentalitáson?
– A saját életteremet tekintve talán beszélhetünk ilyesmiről. Én is melózok magamon. Megvetem a képmutatást, elkerülöm a hazug embereket, de ezen túl nincs önmagamtól megrészegült küldetéstudatom. Nem akartam megváltani a közönséget, csupán azt az értéket közvetítem, amiben hiszek. Ami nem az erőszak persze, hiszen a filmben minden pofon metaforikus.
– A főhős egy városi létben megtört, megalázott férfi, aki igyekszik elmenekülni a problémái elől, a korosztályát tekintve ez a megfutamodás az általános tapasztalata?
– Azt látom, hogy mindenki kényszerpályán mozog. Pontosabban, mindenki azt hiszi, hogy csak a kényszerpálya létezik, és ezért nem lépnek át az elképzelt korlátokon, nem állnak bele a dolgokba. Kiveszett a huszárvér belőlünk, eltűnt a betyárság, a merészség és a kitartás, teljesen ki vagyunk lúgozva. Elég csak a párkapcsolatokat megnézni, a rengeteg válás oka, hogy nem akarunk harcolni még egymásért sem. Ha valami baj, ha valami nem működik jól, nem megjavítani akarjuk, hanem egyből kidobni. A Kojot éppen arról is szól, hogy nem elhajítani kell, hanem kijavítani.
– Mihályra a nagyapja örökül hagy egy vidéki telket, hogy odaköltözve a fiú végre „tököt növesszen”. A nagyszülők generációjában még megvolt a huszárvér?
– Korábban még volt tartás az emberekben. Minden generációban vannak gyávák természetesen, de a film utóélete kapcsán is azt tapasztaltam, hogy inkább az idősebb korosztály tagjai hallatták a hangjukat a szakmában, ők álltak ki, és fogalmazták meg a véleményüket tisztán és érthetően.
– A Kojot legtöbb meghatározó szerepét határon túli színész alakítja: Mátray László és Orbán Levente Erdélyből, Kovács Frigyes a Délvidékről érkezett, Bocsárszky Attila pedig felvidéki. Miért esett a választása a hazai mozinézők számára ismeretlen arcokra?
– A Kojot szimbolikus film. Több hölgy kommentjét olvastam a bemutató után, akiknek nem tetszett, hogy macsó, erőszakos férfiakról mesélek. De itt nem a macsó fellépésen van a hangsúly, ebben a történetben erőre, a másikért való kiállására és becsületre van szükség. Ehhez pedig olyan férfiak kellettek, akiket magyar filmekben nem nagyon lehet látni. Olyan izzadt, emberszagú, borostás-szakállas huszárokat akartam megmutatni, akik egyáltalán nem makulátlanok, de nagyon sokat szeretnék a hétköznapokban az utcán vagy a közéletben is látni. De sajnos alig akadnak.