Ha rettegünk tőle, miért vonz mégis a sötétség?

A horror a legősibb ösztöneinkre hat, mégis olyan, mintha fotelben ülve bungee jumpingolnánk.

Ficsor Benedek
2018. 02. 09. 14:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért nézzük, ha borzalmat kelt, és miért vonz, ha mégis rettegünk tőle? A horror ellentmondását nem könnyű feloldani, a rémségek azonban a magyarázatoktól és értelmezésektől függetlenül is ott lapulnak a sötétben, arra várva, hogy lecsapjanak ránk. Bár a kilencvenes éveken kifulladni látszott, a műfaj az elmúlt évtizedben új erőre kapott, kilépett a korábbi skatulyákból, és egyre nagyobb területet hódít meg, a független művészfilmek világától a mainstream produkciókig. Hosszú idő után ismét szerepel horrorfilm az Oscar-jelöltek között, Jordan Peele Tűnj el! című alkotása ráadásul a legfontosabb elismerésekért (legjobb film, legjobb rendező) versenyez. Itt az idő hát, hogy a horror mestere, Stephen King tanácsát követve elinduljunk a lelkünk „mélyén rejtőző, félelmekkel körülbástyázott kísértetkastélyok” felfedezésére.

Bár a horrort gyakran a filmművészet megvetett, eltitkolt és a művészi szentélyek pincéjében láncra vert gyermekeként emlegetik, a mozgóképes rémisztgetés igen nagy hagyományhoz kapcsolódott: az ismeretlentől való félelem, és annak ábrázolása végigvonul az emberi kultúrtörténeten. Apuleius Az aranyszamár című alkotásától Dante és Hieronymus Bosch pokolábrázolásain át a gótikus regényekig a horror elemei számos alkalommal bukkantak fel a művészetekben. Önálló műfajról a XVIII. század végén született rémregényektől kezdve beszélhetünk, szépirodalmi magasságokba pedig a következő században ért fel a zsáner, köszönhetően Edgar Allan Poe, Mary Shelley, Nathaniel Hawthorne, Ambrose Bierce, Victor Hugo, Oscar Wilde, Robert Louis Stevenson és Bram Stoker munkáinak.

Mire azonban a legutóbbi szerző Drakula című regénye 1897-ben megjelent, már a vásznon is feltűnt a gonosz. George Mélies Az ördög kastélya című alig háromperces alkotása minden horrorfilmek őse, az 1896-os etűdöt követően sorra láttak napvilágot a legendás rémalakokat megidéző mozik: Dr. Jekyll és Mr. Hyde, Frankenstein, Drakula. Miközben a német expresszionisták – Robert Wiene (Dr. Caligari) és Friedrich Wilhelm Murnau (Nosferatu) művészi kifejezésmóddá alakították a félelmet, az Egyesült Államokban a horror betört a populáris műfajok közé. Ekkor tűnt fel a vásznon Lugosi Béla Drakula, Boris Karloff pedig Frankenstein szörnyének szerepében.

A filmet mintha a horrornak találták volna ki, a mozgókép technikai lehetőségei új utakat nyitottak a műfajnak, amely azonban folyamatosan vissza is utalt ezekre, a trükkökben, a vágásban, a beállításokban is megidézve a félelem különféle megjelenési formáit. Mert voltaképpen erről van szó: az ismeretlen behatolásáról a biztonságos világunkba. A horror felhasítja a valóság szövetét, hogy a nyíláson félelmetes lényeket szabadítson ránk. Mindez akkor a legijesztőbb, ha a két világ a lehető legtermészetesebb módon vegyül egymással, ha a szörny egy forgalmas úton fekvő gyorsétterem hátsó parkolójában lakik, mint David Lynch Mulholland Drive – A sötétség útja című filmjében.

A kérdés csak az, miért jó nekünk, hogy rettegünk? Sokan sokféleképpen igyekeztek megmagyarázni a horror népszerűségét. H. P. Lovecraft, a misztikus irodalom egyik legjelentősebb alkotója a kozmikus félelemérzetben látta a műfaj titkát: azt a titokzatos állapotot kutatja, „amelyben az ember rémülten figyel, mintha csak fekete szárnyak suhogását vagy azokat a neszeket fürkészné, amelyeket ismeretlen lények az ismert világegyetem legvégső határán keltenek”. Stephen King szerint a horror „lemerül a racionális felszín alá, univerzális félelmeink katlanába, és szemünk elé tárja a tudattalan ősképeit: általa megláthatjuk a lét »sötét oldalát.«” Mindezt az álom és az ébrenlét határán, abban a szürke zónában, ahol minden megtörténhet, de semmi sem egészen valóságos, „ahol még hallani a szavakat, de a jelentésüket már nem érteni.”

A horror közvetlenül hat a legősibb ösztöneinkre, ami még akkor is magyarázat lehet rá, miért vonzódunk hozzá, ha a jénai Friedrich Schiller Egyetem tudósainak 2010-es vizsgálata szerint a rémisztő filmek nem az amigdalára, vagyis az agy érzelmi reakciók feldolgozásáért felelős részére, hanem más agyterületekre vannak hatással.

A pszichoanalitikus megközelítés szerint a borzalom vizualitásában a józan én által elfojtott primitív ösztön-én tör a felszínre, vagyis a horrorban végre kiszabadulhatunk a társadalmi elvárások fogságából, és átélhetjük a bennünk lakó sötétséget. Mindezt azonban biztonságos keretek között tehetjük, mintha a fotelban ülve bungee jumpingolnánk. Felkutatjuk az ismeretlent, rátalálunk a zsigeri félelmeink kiváltójára, megküzdünk vele, és az életünk eközben egy percig sem forog veszélyben. A küzdelemben ráadásul meg is fegyelmezzük a bennünk lakó gonoszt, és ha a rendet már nem is sikerül visszaállítani, mint egy krimi esetében, ahol a sikeres nyomozás végén fellélegezhetünk, a katarzis a horrorfilmben is ott rejlik. A borzongással megtisztulunk, de legalábbis túlesünk a feneketlen káosszal való szembenézésen.

Mintha egy beavatási szertartáson vettünk volna részt. Nem véletlenül jelenik meg a horror mint egyfajta bátorságpróba a kiskamaszok világában – a valóságban és a fikcióban egyaránt. Stephen King több művében, műfaji önreflexióként, gyerekek, fiatalok a hősei, akik a pubertás határvonalát a gonosz elleni küzdelemmel lépik át. A szexualitás, a felnőtt világ szabályai, a kilátástalanság félelmetes ellenséggé sűrűsödik a kamaszok fantáziájában, amely egy ponton felhasad, kiáramlik, és elárasztja a „valóságukat”. 

Nem feledkezhetünk meg a szociális vonatkozásokról sem. Több népszerű elmélet szerint a horror a társadalom aktuális félelmeit jeleníti meg. Ennek egyik legeklatánsabb példája George A. Romero 1968-as kultikus zombifilmje, Az élőhalottak éjszakája, amely a vietnami háború első sokkját, a hatalmas veszteségeket, a hazatérő sebesült veteránokat, a nemzet rossz lelkiismeretét formálta hátborzongató alkotássá. De ugyanígy az atomháborútól, a földönkívüliektől, az elmagányosodástól, az elidegenedéstől vagy épp a túlnépesedéstől való félelmek is jól tetten érhetően jelennek meg a műfajon belül.

A horror a 30-as évek virágkorának elmúltával a mellékutcák mozijainak dohos termeibe kényszerült, ám 1960-ban újra berobbant a köztudatba: ekkor készül el Alfred Hitchcock Psychója. A feszültségkeltés mestere ezúttal a vérfagyasztás közvetlen módját választotta, a semmiből érkező brutális jelenetekkel sokkolta a nézőt, megteremtve a horror egyik legvéresebb alműfaját, a slashert, és ami ennél sokkal fontosabb, hosszú időre (voltaképpen a mai napig) polgárjogot biztosított a zsánernek.

A brit rendező nem űrlényeket vagy szörnyeket, hanem a normalitás álcája mögött megbomlott elmét vezetett elénk. Egy falusi motel tulajdonosát, akivel bármikor összefuthatunk utunk során, arra irányítva ezzel a figyelmünket, hogy bárhol leshet ránk egy Norman Bates, hogy késével ránk törjön a fürdőszobában. A Psycho után nehéz teljes nyugalommal elhúzni a zuhanyfüggönyt.

De Hitchcock nem csak a tisztálkodási szokásainkra volt hatalmas hatással, nélküle valószínűleg egészen másként alakult volna a horror története. Talán ma nem tartanánk számon a klasszikusok között Roman Polanski mesterművét, a Rosemary gyermekét, Az ördögűzőt, az Óment, a Carrie-t, a Ragyogást, a Kopogó szellemet, vagy épp Dario Argento, Wes Craven, Sam Raimi és John Carpenter filmjeit.

A kilencvenes évekre megrekedt a lendület, a belezős-vérengzős rémisztgetés (gondoljunk csak a Sikoly-sorozatra) üres ismétlésekbe, önironikusnak szánt bornírt gesztusokba fulladt. A 2000-es évek közepétől azonban – talán nem függetlenül a francia extrémek és a külön cikket is megérdemlő ázsiai alkotások újszerű képi nyelvétől – felbukkantak a horrorba új életet lehelő alkotók, és azóta is sorban készülnek a műfaji szabályokat részben felülíró alkotások.

Ilyen a 2014-es Valami követ, amelyben a kamaszkori szexualitáshoz kapcsolódó félelmek alakulnak gyilkos jelenéssé, ami addig jár az áldozat nyomában, amíg el nem pusztítja. Szintén négy éve készült – a Magyarországon a múlt héten bemutatott – A Babadook című ausztrál mű, amely a gyász folyamatát formálja hátborzongató horrorrá. A bennünk lakó gonoszt kutatja fel a XVII. századi New England-i puritán család történetét elmesélő The Witch. A szigorú vallási szabályok, az elszigeteltség és a rettegés bámulatos elegyet alkot a 2015-ben bemutatott műben. A horror társadalmi reakciójára remek példa az It comes at night című alkotás, amelyben a rejtélyes vírustól elpusztuló emberiség túlélői küzdenek a paranoiával, vagyis a másik emberben rejtőző pusztítás ígéretével. És ugyancsak társadalmi kérdésekre reflektál a már említett Tűnj el! is. Jordan Peele filmje a faji előítéleteket, az egyenlőséget hangoztató szólamokban megbúvó rasszizmust, és az elmúlástól való félelmet gyúrja össze fergeteges, a műfaji határokat (horror, vígjáték, dráma és thriller) elmosó filmmé.

A fentiek ékes bizonyítékul szolgálnak rá, hogy a horror egyik legfontosabb vonása a határsértés. Míg a legtöbb filmes zsáner léte attól függ, mennyire tartja be a műfaji szabályokat, a rémisztgetés ma már akkor hatásos, ha a borzalom váratlanul tör ránk, ehhez pedig az kell, hogy a filmek folyamatosan újraírják saját törvényeiket. Fognak egy egyértelműnek tűnő témát, és egy mozdulattal kifordítják, rámutatva a problematikusságára. A Tűnj el! főhőse eleinte azt hiszi, csak azért kell aggódnia barátnője családjának meglátogatásakor, hogy a felső középosztálybeli, fehér szülők mit szólnak majd, ha lányuk egy fekete férfival az oldalán állít haza, aztán lassan kiderül, többről van szó. A hétköznapi – liberális szólamokba rejtett – rasszizmus életveszélyes küzdelemmé alakul. A Valami követ is első látásra normálisnak tűnő félelmet állít a feje tetejére. A kamasz érzelmek, az első együttlét és a kudarcoktól való félelem látszólag természetes velejárója az életnek. Ám ha ez egy lassan mozgó, de mindenhol kitartóan felbukkanó, és mások számára láthatatlan üldözőben ölt testet, a dolog már nehezen intézhető el ennyivel.

A szabályok újraírása, a határsértés, az egyértelműnek tűnő (társadalmi) jelenségek felülvizsgálata jó hatással lenne a futószalagon gyártott mainstream zsánerfilmekre is. Ehhez az elmúlt években újra felfutó horror szolgáltathat kreatív energiákat. Eddig Jonathan Demme A bárányok hallgatnak című 1991-es alkotása az egyetlen horror, amely a legjobb filmnek járó Oscart is hazavihette (és jelölésből sem akadt sokkal több), a Tűnj el! esetleges sikere még szélesebbre tárhatja az ajtót a műfaj számára. Bár a horror esetében talán szerencsésebb, ha ez az ajtó mindig csak résnyire van nyitva, a sötétbe tekintve úgy is észrevesszük a ránk meredő ismeretlen szempárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.