– Rengeteg olyan alkotó van, akikhez képest én, Arany Medvével vagy anélkül, egy hangya vagyok csupán, mégsem kaptak lehetőséget rá, hogy elkészítsék a következő filmjüket – fogalmazott egy éve készített interjúnkban Enyedi Ildikó. A rendező tizenhat évig várta, hogy belekezdhessen a következő filmjébe, a de a Testről és lélekről gyorsan kirántotta a kényszerű tétlenségből: a film, alkotója legnagyobb meglepetésére elnyerte a berlini filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét, magyar idő szerint hétfő hajnalban pedig a legjobb idegen nyelvű filmnek járó arany szobrot is bezsebelheti a 90. Oscar-gálán. Az amerikai filmakadémia elismerése megdobná a film – a Netflix által már eddig is alaposan megpörgetett – bevételeit, de ezt leszámítva nem sokat tehet hozzá az alkotáshoz. Enyedi Ildikó egyedi látásmódjának, különleges világábrázolásának lényege nem a zajos siker, hanem a csend, az elmélyülés szabadsága.
Első nagyjátékfilmje, Az én XX. századom nyitójelenetében fölgyullad a fény: Thomas Alva Edison szénszálas izzólámpái bevilágítják a sötét éjszakát. Az új század hajnalának embere bizakodva tekintett a jövőbe, a technikai fejlődésbe vetett hit, és az értelem mindenekfölött való tisztelete nem hagyott helyet a félelemnek, hogy a precíz számítások előbb-utóbb a kioltott emberéletekre koncentrálnak majd. Enyedi Ildikó erről a katasztrófa felé rohanó naivitásról mesél tündéri önfeledtséggel. Alkotásában nyoma sincs a súlyos témákból következő komorságnak, magyar filmen ritkán látott játékossággal veszi végig, miként fordult a várakozás és a remény borzalomba. Az én XX. századom megkapta a legjobb első filmnek járó Arany Kamerát az 1989-es cannes-i filmfesztiválon.
Az első sikerig is hosszú út vezetett. Enyedi Ildikó az érettségi után a Montpellier-i Egyetemen, majd a budapesti Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen tanult. Négy év közgazdaságtan után, 1979-ben vették föl a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendezői szakára, ahol 1984-ben Fábri Zoltán osztályában végzett, ám diplomáját csak évekkel később kapta meg. Főiskolai évei alatt tagja volt az Erdély Miklós által vezetett Indigo (Interdiszciplináris Gondolkodás) elnevezésű művészeti csoportnak. Pályáját experimentális ihletésű rövidfilmekkel kezdte a Balázs Béla Stúdióban, aminek szellemisége meghatározóvá vált a pályáján. A kísérletezés és a folyamatos kérdésfeltevés vált minden munkája alapjává. „A művészi és tudományos munka egyaránt annál sikeresebb, minél több előre nem látott lehetőséget tár fel” – írta egy 1983-as tanulmányában.