Isten is szereti leleplezni magát ilyen rejtvényekkel

Tizenhárom év után készítette el új moziját Jeles András, A kis Valentinó és az Álombrigád rendezője.

Lakner Dávid
2018. 03. 05. 22:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy színésznő arról beszél, hogy halálfélelemnek bizonyult számára a forgatás, és elejétől a végéig pánikban volt, felkapjuk a fejünket. Amennyiben Jennifer Lawrence-ről, illetve Darren Aronofsky legújabb sokkmozijáról van szó, úgy még érthető is lenne a dolog. Erről azonban ezúttal Jeles András új filmjének, A rossz árnyéknak a szereplője, Kari Györgyi beszélt. A kis Valentinó és a nyolcvanas években betiltott Álombrigád rendezője tizenhárom évvel a József és testvérei után készítette el újabb, sorban hatodik nagyjátékfilmjét. A szerdai díszbemutatón kiderült: az alkotó azóta sem kötött kompromisszumokat, filmművészete éppolyan enigmatikus, bonyolultan felfejthető, mint bő harminc évvel ezelőtt.

A teljes kilencven perc alatt a világűrbe helyezett, körszerű keretben játszódó film zavarba ejtő jelenetekből építkezik, hogy végül Hans Holbein festményére, A követekre fusson ki az egész. Az 1533-ban készült, számos rejtett üzenetet hordozó képhez hasonlóan A rossz árnyék sem adja meg magát egyből a nézőnek, aki könnyen visszavonulót is fújhat, amennyiben nem vevő a rendező különös világára. Jeles próbára teszi a közönséget, miként színészeit is. – Az igényei meredekek, magas szintűek, és gyakorlatilag végig szótlanul forgat. Volt például, hogy csak annyit kérdezett, ismerem-e azt a mondást, hogy a langyosakat kiköpi az Úr. Hát így instruál András – hallhattuk a bemutató utáni beszélgetésen Kari Györgyitől. A Banánhéjkeringő és a Te rongyos élet színésznője hozzátette, Jelesben egy rendkívül összetett, kivételes rendezőt, „másodsorban őrültet” ismert meg.

– Ugyanaz a tempó, ugyanaz az örvény hajt, mint korábban, szinte félálomban csinálom a dolgomat – mondja lapunknak a rendező. Kérdésünkre, hogy miként viszonyul a mostanában látványosan erőre kapó magyar filmművészethez, az utóbbi évek sikerfilmjeihez, Jeles kifejti: mindig lehet tudni, mi a kurrens, üzleti szempontból sikeresnek ígérkező trend, ő viszont egy efféle, „kívülről jövő nyomással” nem tud mit kezdeni, mert elsődlegesen a filmkép és annak lehetőségei foglalkoztatják.

– A filmkép az úgynevezett valóság fotografikus másolata. Én jó ideje már arra törekszem, hogy ebben a másolatban felidézzem a „valóság” démoni, kísérteties rétegeit, hogy a láthatót mintegy átjárja mindaz, ami „valóság”, de aktuálisan nem látható – magyarázza a rendező. Jeles szerint a kör alakú képkivágás, amiben végig látjuk az eseményeket, megfelel a Holbein-képen látható, anamorfikusan ábrázolt koponyának, egészen hasonló a funkciója. Az anamorfózis olyan rendkívüli mértékben torzító eljárást, illetve annak eredményét jelenti, amely által csak egy bizonyos nézőpontból, esetleg tükör segítségével vehető ki az ábra. Az egyik legismertebb példa erre A követek, ahol a két férfi figura alatt lebegő azonosíthatatlan tárgy megfelelő nézőpontból nézve egy koponyát ad ki. Ezzel pedig a mozgókép is felhívja a figyelmet arra, hogy ezúttal nem úgy, nem olyan naivitással kell nézni a filmképet, ahogy szoktuk – teszi hozzá Jeles.

A Holbein-képen a koponya árnyéka másfelé megy, mint az összes többi árnyék. – Ennek oka az, hogy a festményen az 1533 évvel korábban megfeszített galileai lázadó koponyáját látjuk. Tehát a hozzá tartozó árnyék nem most van, hanem akkor: a Koponyák hegyén, a nagy jelentőségű kereszthalál idején – jegyzi meg a rendező. A rossz árnyék című film egy pontján ezt halljuk: Isten is szereti magát leleplezni efféle rejtvényekkel. Ilyen rejtvény lesz aztán Jeles András filmje is, aminek megfejtése már a nézőre vár. Hogy az egész még tovább bonyolódjon, visszatérően láthatunk egészen megrázó bejátszásokat a szíriai háború poklából. – Háborús képeket, szörnyűségeket látunk, de ennél is többről van szó, hisz a bejátszásokon szereplő összes embernek megvan a maga rettenetes, ismeretlen sorsa – fejti ki lapunknak Jeles. Vagy ahogy a bemutató utáni beszélgetésen ennél is súlyosabban fogalmazott: „Auschwitz állandóan ismétlődik, most épp Aleppónak hívják, és mindez ezekben a percekben is zajlik.”

Jeles András és az Álombrigád

„Van, akinek hagyják, s akkor ő fontos műveket alkot, amelyek hatni tudnak. Van, akinek nem hagyják, s mégis fontos műveket alkot, amelyek ugyancsak hatni tudnak” – kezdte a Magyar Nemzet szerzője, Vértessy Péter az Álombrigádról szóló kritikáját a lap 1989. február 9-i számában. Mindezt hat évvel azután, hogy a film elkészült: a forgatás után Jeles András művét betiltották, és egészen a rendszerváltás hajnaláig nem is engedték bemutatni.

„A paradoxon azonban az: az Álombrigádot most is a maga korában látjuk; a mi kis közép-európai történelmünk és társadalomtörténetünk ma is pontosan – ha lehet: még pontosabban – arról szól, amiről az öt éve készült Álombrigád” – tette hozzá Vértessy. Jelesül arról, hogy valóság és az ígéretek, a propaganda között leküzdhetetlen távolság feszül. A brigádvezető Gelman Prémium című, „ellensematikus” darabját szeretné színre vinni, de aztán egyre nagyobb akadályokba ütközik. „Nincs persze baj, hiszen a „veszélyes\" kontrollálatlanságból nem lesz semmi. Folyik tovább a semmitmondás és a kommunikációképtelenség nagy, közmegegyezéses rítusa, a semmi-várás és a csoda-várás” – állapította meg a szerző.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.