Túl lehet-e élni, ha a Jóisten nincs itt?

Köbli Norbert és Szász Attila Örök tél című alkotása pontosan mesél a Gulag szörnyűségeiről.

Pintér Bence
2018. 03. 02. 17:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Málenkij robot – egy kis munka. Ezzel a felkiáltással hurcoltak el több százezer, főleg sváb nemzetiségű embert Magyarországról a Szovjetunió munkatáboraiba a második világháború végén. A kis munka aztán hosszúra nyúlt. Köbli Norbert forgatókönyvíró és Szász Attila rendező az elmúlt években több okos, szépen kimunkált korrajzzal gazdagította történelmi filmjeink tárházát. Ilyen volt A vizsga, A berni követ és a Félvilág, most pedig a Gulág Emlékbizottság által biztosított jóval nagyobb büdzséből, a Gulag–Gupvi-emlékév alkalmából forgathattak filmet Örök tél címmel az ország egyik kevésbé emlegetett XX. századi tragédiájáról.

A film központi karaktere Irén (Gera Marina) sváb fiatalasszony, aki – miután kibombázták fővárosi lakásából – lányával visszaköltözik szüleihez. Férjét elvitték katonának – a film elején nem tudni, mi lett a sorsa. 1944 karácsonyán megérkeznek a szovjet csapatok a környékre, akik aztán a falu több asszonyát is behívják „egy kis munkára”: eleinte három hét kukoricatörésről van szó, de hamar kiderül, hogy legalább a háború végéig kell dolgozniuk a Donyec-medence egyik munkatáborában, és nem kukoricát kell törniük, hanem szenet lapátolniuk. Itt kell túlélniük – úgy, ahogy tudnak.

A film első fele rendkívül átélhetően, mégis visszafogottan mutatja be az elszakítás, a munkatábor és a kényszermunka tragédiáját, illetve azt, ahogy a jólelkű, társain segíteni akaró Irént megváltoztatja a táborban eltöltött első időszak. Ez a szakasz szép képekkel, kellőképp drámai jelenetekkel és megoldásokkal, jó ritmikával vázolja fel a fő kérdéseket: túl lehet-e élni úgy, ha segíteni akarunk másokon? Mi marad belőlünk, ha a túlélésért el kell hallgattatnunk a belső ösztöneinket? Túl lehet-e élni egyáltalán? A film második fele hivatott arra, hogy valamiféle választ adjon ezekre a kérdésekre, és itt mintha elveszett volna valami a feszességből. Ekkor érkezik meg a történetbe Rajmund (Csányi Sándor), aki cigarettával csencselve biztosítja kivételes helyét a táborban, és mivel beleszeret Irénbe, igyekszik megtanítani neki a túlélés általa felállított szabályrendszerét: ne gondoljunk a múltra, ne is álmodjunk a hátrahagyottakról, ne törődjünk mással, csak magunkkal. Olyan érzésünk lehet, mintha egy sportfilm edzőmontázsát néznénk, és innentől kissé megbicsaklik a történet íve: Rajmund és Irén kapcsolatát talán nem eléggé építették fel, és hamar ugrunk az időben egy nagyot, hogy a készítők elmesélhessék a kellően drámai – és egyébként jól működő – befejezést.

A második szekció kissé elsietett kivitelezése ellenére az Örök tél jó film. Elkerül egy sor hasonló mozira jellemző csapdát és giccses megoldást, a történet működik, a fényképezés kiváló, a színészek remekelnek, a főszereplőt alakító Gera Marina pedig még az erős mezőnyből is kiemelkedik. Kifejezetten mozivászonra való ez a film, így szerencse, hogy a Köbli–Szász páros következő alkotása, a második világháború után játszódó Apró mesék már oda készül.

Azt pedig csak remélhetjük, hogy ők, illetve más alkotók a többi, eddig megénekeletlen XX. századi tragédiánkat hasonló érzékenységgel dolgozzák fel a közeljövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.