– Meglehetősen sok idő telt el a Miss Arizona és a Noé bárkája, majd pedig a Vándorszínészek bemutatása között. Előbbi kettő között főként producerként dolgozott, ez volt az oka a hosszas hallgatásnak?
– A kettőnek semmi köze egymáshoz. Nem gép vagyok, hanem olyan filmkészítő, akiben ha valami összesűrűsödik, kialakul valamilyen véleménye, érzete, ha kiderül, ki a barátja és ki az ellensége, mit szeret és mit utál, akkor egyszer csak elindul egy folyamat és eszébe jut, hogy miről szeretne filmet készíteni. Van már annyi rutinom ennyi alkotás után és ebben az életkorban, hogy tudjam, mikor jön el ez a pont.
– A Vándorszínészek alapgondolata mikor fogalmazódott meg önben?
– Teljesen agyalágyult helyzetből adódott az egész. Vagy legalábbis annak tűnhet, de nekem nem az. A Bajor Gizi-múzeumban forgattunk és a lépcsőfordulóban megláttam néhány portrészobrot. Megkérdeztem a teremőr kislányt – aki vigyázott ránk, hogy ne törjünk össze semmit –, kik ezek, és azt felelte, vándorszínészek. Közelebb mentem hozzájuk, hátha ismerek közülük valakit, de a nevek és az arcok sem mondtak nekem semmit. Gondoltam, ha már ennyire ismeretlenek, közelebbről is megfigyelem őket. Belenéztem a szemükbe és elgondolkodtam azon, vajon kik lehettek ezek az emberek, hogy élhettek, mit csinálhattak, mi volt a sorsuk. Ekkor indult el bennem, hogy meg kellene fejteni ezeket a titkokat. Tudni szerettem volna, miként léteztek, mennyire voltak kiszolgáltatottak, mániákusak, mit szerettek volna adni másoknak a színpadról, fenn tudták-e tartani magukat ebből. Idővel mindez kezdett összeállni egésszé a fejemben. Nem történelmi filmben gondolkoztam, a kiszolgáltatottság miatt is összezárva, egy szekérrel a vágyaik – a biztonságosnak vélt kőszínház felé, ahol talán befogadóbb a közeg, mint egy-egy pajtában vagy malomban – tartó emberekkel, emberi sorsokkal akartam foglalkozni. Végül eltelt jó két és fél év, amikor Szekér András forgatókönyvíróval, aki sajnos már nincs köztünk, beszélgettem és mondtam neki, hogy van egy történetem, amelyből írhatnánk együtt egy forgatókönyvet. Kialakult a sztori, összeálltak a figurák, elkezdtem a lehetséges színészekről is gondolkodni. Az előtte csak papíron létező karakterek a casting folyamatában váltak egyre markánsabbá. Rudolf Péterrel például 1983-ban, a Szerencsés Dániel kapcsán dolgoztam utoljára, most mégis ő volt az első, akibe úgymond belekapaszkodtam. Az persze nem lehetett kérdés, hogy a filmbeli feleségét a csodálatos Nagy-Kálózy Eszter alakítja majd.