Marakodó elvtársak, fergeteges szatíra

A Sztálin halála az év eddigi legerősebb vígjátéka, Armando Iannucci filmjében angol komikusok játsszák a szovjet pártelitet.

Lakner Dávid
2018. 04. 03. 19:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakori félreértés, hogy az ellenvéleményt, kritikát, sajtószabadságot tűzzel-vassal irtó politikai vezetést erősnek, nem pedig erőszakosnak nevezzük. Míg a valóban erős vezető nem tart a tájékozott polgárok tömegétől, az erőszakos tudja: még egy szatíra is könnyen okozhat bajt. Jobb hát betiltani, mielőtt avatatlan szemek elé kerül. Így történt a mai Oroszországban is Armando Iannucci Sztálin halála című filmjével, méghozzá arra hivatkozva, hogy a mű „gúnyt űz Oroszország történelméből”.

Petíció is indult egyébként a mozival szemben, amelyet többek közt Zsukov marsall lánya, Era is aláírt. Nem meglepő: a Hruscsov segítségével szervezkedő vezérkari főnököt sem afféle tiszteletre méltó katonaként láthatjuk a vásznon. Ahogy Sztálin halála után a hatalomért marakodó csúcspolitikusokat, Beriját, Malenkovot vagy Molotovot sem. Kérdéses, miért kellene őket a néppel azonosítanunk, és miért tartják őket sérthetetlennek a mai Oroszország vezető politikusai és értelmiségijei is.

Az ébredező Sztálin-kultuszban pedig kifejezetten jót tenne egy ilyen film: a szatirikus ábrázolásmód paradox módon jóval valóságosabb képet festhet a korszakról, mint egy földhöz ragadtabb, dokumentarista jellegű feldolgozás. Így ugyanis könnyebb rámutatni a szavak, az ideológia és a gyakorlat közötti éles ellentmondásra, a valóság abszurditására, a szerepek képlékenységére. Például arra, a megtorlásokban fontos szerepet játszó Berija miként szeretett volna hirtelen emberséges rendteremtőként feltűnni, az önmagát reformerként feltüntető Hruscsov pedig mennyire nem válogatott a módszerekben, hogy az élre törhessen. Berija Rákosival szemben Nagy Imrét akarta amúgy miniszterelnöknek, az ’56-os magyar forradalom leverése pedig Hruscsov nevéhez fűződött.

Persze nem kell feltétlenül készpénznek vennünk mindent, amit látunk, de a film jórészt a valós eseményekre épül. A Sztálin kedvéért újra felvett koncert ténylegesen megtörtént, ahogy 1952 őszén tényleg letartóztatták a diktátor egészségügyi csapatát, mondván, összeesküvést szőtt. 1953 márciusában nem is tudták hirtelen, kit riasszanak az agyvérzést kapó vezetőhöz. Iannucci filmje jórészt az ezt követő történéseket dolgozza fel: Berija akcióit és Hruscsovval való ellentétét, a folyamatos frakciózást, cselszövést, a vérontások hátrahagyásáért végrehajtott újabb vérontásokat. Az eseményeket a brit komédia sztárjai (többek közt Steve Buscemi és Michael Palin) játsszák, ráadásul angolul, ami elsőre a Monty Python világához közelítené a történetet. Idővel viszont el tudunk vonatkoztatni az angol humor helyhez kötöttségétől.

Az Egy kis gubanc című, 2009-es vígjáték mellett a rendezőnek köszönhetjük Az alelnök (Veep) sorozatot is, politikai szatírában tehát igencsak jártas alkotóról beszélhetünk. Így a Sztálin halála sem kezdeti szárnypróbálgatás csupán, és nem is finomkodik: a rendszer kegyetlenségének éléből így semmit nem farag le a humorral oldott megközelítés. Az év eddigi legerősebb vígjátéka lett a Sztálin halála, csak remélni tudjuk, hogy Armando Iannucci a jövőben sem hagy fel a politikai szatírával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.