Amennyi ideje vártunk már a Kutyák szigetére, benne volt a pakliban, hogy végül csak szomorú csalódásként maradjon meg a film. Elvégre ambiciózus volt a vállalás. A japán szigeten a túlélésért küzdő, beszélő kutyák története kemény próbatételt is jelentett Wes Andersonnak. A rendező készített már stop-motion bábfilmet 2009-ben, A fantasztikus Róka úr viszont jóval könnyedebb vállalás volt a Kutyák szigeténél. Legalábbis ami a sztorit illeti: a Roald Dahl-adaptáció a klasszikus állattörténetek nyomvonalán haladt. Ezzel szemben a Kutyák szigete egyszerre elragadó mese, hátborzongató disztópia és tűpontos politikai szatíra.
A közeljövő társadalmában az elnyomó vezető, Kobajasi egy kihalt szigetre száműzi az ebeket, hivatkozva elsősorban a körükben terjedő kórra, a „kutyanáthára”. Sorsuk nem is látszik jobbra fordulni, mígnem egy napon megjelenik náluk a polgármester 12 éves gyámolítottja, Atari. Ő az egykor védelmére szegődött kutyáját, Spotsot keresi, ebben pedig egy falka egykori házi kedvenc lesz a segítségére. Ők a Toy Story szeretetéhes játékaihoz hasonlóan elevenítik fel, milyen volt egy emberhez tartozni, de természetesen akad köztük olyan is, aki elutasítja „a gazdi intézményét”. Persze éppen ő barátkozik össze leghamarabb Atarival, és szegődik mellé rendíthetetlen társként a küldetésben.
Innen nézve tehát itt is felvonul a hasonló mesék számos kelléke a változó csapatdinamikától a hirtelen felébredő reményen át a rendíthetetlen ellenállás dicséretéig. Csak mindezt, ahogy A fantasztikus Róka úr esetében is, kiforgatva, különös hangulattól vezérelten kapjuk. Ahogy ott a ravaszdi vadállatok, úgy ezúttal a blökik sem csupán antropomorf jegyeket vesznek fel, de parodisztikus figurák is lesznek. Rájátszanak mind a kutyák jellegzetességeire, mind az emberi kisszerűségekre, így pedig olyan utánozhatatlan karakterekké válnak, akikben épp a bizarrságuk a szerethető.
Ahogy figyeljük őket, bennünk sem egészen tudatosul, miért is imádjuk ezeket a sokat látott egykori házőrzőket, de hatásuk alól nem tudjuk kivonni magunkat. Eközben a sztori fejezetszerűen építkezik, bevonva a japán kultúrkör számos elemét: a képeskönyvszerű alkotás utalások bonyolult hálójaként áll össze, így többszöri újranézés után is fedezhetünk fel benne elrejtett poénokat, vonatkoztatásokat.