Bagány Mihály, az intézmény csapatfelelős oktatója hétfőn az MTI-t tájékoztatva emlékeztetett arra, hogy a tavalyi versenyen a csapat újoncként Megaméter nevű járművével több mint 1200 kilométerrel javította meg az addigi magyar rekordot: 1588 kilométeres teljesítményükkel akkor a nyolcadikok lettek, de már néhány hónappal később, a jármű továbbfejlesztését követően egy finnországi versenyen sikerült egyliternyi üzemanyag felhasználásával 1941 kilométerre javítaniuk korábbi eredményüket.
Az idei versenyre a csapat teljesen új járművet épített. A továbbfejlesztett motor az előzőhöz hasonlóan négyütemű, felülvezérelt és felülszelepelt injektoros benzinmotor, a korábbi léghűtés helyett azonban most vízhűtésesre tervezte a csapat, a kád alakú égéstér helyett pedig félgömb alakút alakítottak ki a hengerfejben. Javítottak a légellenállási értékeken is: az előzetes számítógépes vizsgálatok alapján az új járműnek mintegy 25 százalékkal kisebb lett a légellenállása. A Megaméter II-be a korábbi mechanikus kormányműnél könnyebb elektronikus szervokormányt építettek be – magyarázta a szakember.
Jól indult a verseny a kecskeméti csapat számára, hiszen 2277 km/liter eredménnyel már az első körben sikerült túlszárnyalni a tavalyi rekordot. Az utolsó próbálkozás még ennél is biztatóbbnak tűnt, de menet közben baleset érte a járművet, amely így kategóriájában a 4. – a győztes francia csapat eredménye 3688,2 kilométer/liter volt –, az összesített versenyben pedig 212 benevezett induló közül az 5. helyen zárta a megmérettetést. Ám talán még ennél is nagyobb elismerés, hogy a hét különdíj egyikét is megkapta a Megaméter II: azzal az ergonómiai, esztétikai és az anyagválasztás területén megvalósított innovatív tervezési megoldásokat és a műszaki kivitelezés mérnöki teljesítményét jutalmazták. Szintén kiemelkedően szerepelt a versenyen a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola együttese.
Ők a GAMF csapat tavalyi járművének karosszériájába építettek elektromos motort. Ebben a kategóriában 12 csapat versenyzett, a kecskeméti középiskolások 317 km/kWh teljesítménnyel újoncként az előkelő 6. helyezést szerezték meg. Bagány Mihály szerint a Kecskeméti Főiskola eredménye kelet-közép-európai összehasonlításban is kiemelkedő, hiszen az utánuk következő legjobb térségbeli csapat – egy lengyel egyetem – a 27. helyet érte el a kevesebb mint 600 kilométeres teljesítménnyel.
Különdíjat kapott a győri Széchenyi István Egyetem csapata is: a győri napelemes autó tervezési, kivitelezési, innovatív, technikailag és műszakilag kimagasló megoldásokat magában foglaló konstrukciós munkáit ismerték el.
(MTI)
Egy liter benzinnel 2277 kilométer
Egyetlen liter benzinnel 2277 kilométer megtételére volt képes, így kategóriájában 4. helyet szerzett és ismét új magyar rekordot állított fel a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata az alternatív meghajtású járművek számára a németországi Lausitzban rendezett európai Shell Eco-maraton versenyen.
2011. 05. 30. 16:30
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!