Endeavour: megismétlődik a Challenger katasztrófája?

A fellövések halasztása, technikai problémák és egyéb gondok lengték be az Endeavour űrsikló utolsó útjának előkészületeit. Az egész nem lenne olyan különös, ha az űrutazást megelőző történések nem hasonlítanának félelmetesen az 1986. január 28-án, a fellövést követően 73 másodperccel felrobbant Challengeréhez.

Németh Tamás
2011. 05. 04. 4:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utolsó fellövést április 29-re időzítették a NASA szakemberei, de a start előtt három órával az 1. számú segédhajtómű fűtőberendezésén elektronikai meghibásodást észleltek, ezért újabb halasztásra került sor. Az új időpont május 2. volt. Jelen állás szerint május 10. előtt biztosan nem indul útnak az Endeavour, mivel a keletkezett problémák helyrehozatalához több időre van szükség a tervezettnél. A misszióért felelős Mike Moses a sajtónak tett nyilatkozatában vasárnap kiemelte, hogy az űrhajó energiaellátásában volt fennakadás. A legénység családtagjait és a technikai személyzet egy részét hazaküldték – tette hozzá a szakember, alátámasztva ezzel a probléma súlyát.

Az amerikai elnök is jelen volt

Floridában ott volt Gabrielle Giffords demokrata politikus, az Endeavour űrhajó kapitányának felesége is. Giffordsot január 8-án lőtte fejbe egy merénylő az arizóniai Tucson városában. A fellövés elhalasztását követően visszatért a Houstonban található kórházba, ahol a támadás óta ápolják – olvasható a Facebookon. Az amerikai elnök szintén jelen volt családjával a tervezett pénteki fellövésen, ezt követően szakemberek vezették körbe a floridai bázison. A Fehér Ház szóvivője beszámolt arról is, hogy Obama beszélt Gabrielle Giffordsszal egy rövid ideig. Az elnök külön elbeszélgetésen vett részt Mark Kellyvel, aki az Endeavour űrsikló parancsnoka.

Mark Kelly azt a legénységet vezeti, amelynek tagja a pilóta Gregory Johnson, a misszós specialista Michael Fincke, Greg Chamitoff és Andrew Feustel. Európát Roberto Vittori képviseli a fedélzeten. Az Endeavour több mint 103 millió mérföldet tett meg az űrben a 24 útja során. A 25. út az utolsó, ami jól jelzi, hogy a NASA 1981 áprilisában kezdődött amerikai űrrepülőgép-programja a végéhez közelít. A tervek szerint júniusban még útjára bocsátják az Atlantist, de ezután leállnak a programmal.

Az amerikai asztronauták nem örülnek a döntésnek, hiszen így egy ideig csak orosz rakétával juthatnak az űrbe. Az orosz–amerikai kapcsolatokról a legtöbb tapasztalata Michael Finckének, az Endeavour expedíció specialistájának van, hiszen ő egy évet töltött el a Nemzetközi Űrállomáson, továbbá háromszor is volt alkalma orosz rakétával utazni. Az Endeavour utolsó útján négy űrsétát terveznek az asztronauták, ahol az űrállomással kapcsolatban lesznek feladataik. Az űrsikló a földről magával viszi azt a több mint héttonnás szerkezetet is, amely a sugárzás elemi részecskéit fogja mérni. A berendezés elkészítése 14 évet vett igénybe és 1,5 milliárd dollárt emésztett fel. Segítségével az emberiség többet is megtudhat majd az univerzum keletkezéséről és evolúciójáról – vélekednek a NASA szakemberei. Ha sikeres lesz az űrsikló expedíciója, ez lesz a valaha az űrbe szállított legdrágább felszerelés.

A Challenger és az Endeavour történetében az a közös, hogy az útjukat megelőzően mindkettő esetében folyamatos halasztásokat rendeltek el. A Challenger katasztrófája előtt az indulást eredetileg 1986. január 22-re tervezték. Később ezt január 23-ra, majd 24-re tolták el. Ezt követte egy újabb halasztás, ami a szenegáli Dakarban található leszállópálya környékén tapasztalt előnytelen időjárási körülmények miatt történt. A Floridában akkor uralkodó időjárási körülményeknek köszönhetően újabb egy napot késett a Challanger fellövése. Akkor már január 27-ről szóltak a hírek.

A problémákat tovább fokozta, hogy közvetlenül az indulás előtt a technikusok megállapították: a Challenger űrsikló ajtaja nem zárható. A meghibásodást másnapra orvosolták, de mivel a határértéket felülmúlta az oldalszél nagysága, megint tolni kellett a fellövés időpontját. A Challenger személyzete és a NASA stábja számára már ez is elég lett volna a rosszból, azonban jött egy újabb fennakadás: hibaüzeneteket küldött a külső üzemanyagtartály tűzjelzője. 1986. január 28-án, helyi idő szerint 11.38-kor végül útjára indult az űrsikló.

Mi okozta a katasztrófát?

A Rogers-bizottság vizsgálata során kiderült, hogy a jobb oldali gyorsítórakéta tömítőgyűrűjének elégtelen működése vezetett a balesethez. A katasztrófához az is hozzájárult, hogy a NASA és a tömítőgyűrűt gyártó Morton Thiokol cég nem megfelelően kommunikált egymással. Kiderült az is, hogy a helytelenül megtervezett tömítőgyűrű nulla fok alatt hirtelen vesztett rugalmasságából, így képtelen volt ellátni feladatát. A történet ott folytatódott, hogy a NASA mérnökei több fellövésnél is tapasztaltak rendellenességeket az ominózus alkatrésszel kapcsolatban. Egyértelmű tehát, hogy nem szabadott volna a Challengert útjára engedni. A NASA akkoriban egy hihetetlen feszes ütemterv alapján dolgozott, így történhetett az is, hogy a hiányosságok és problémák ellenére sem tették meg a szükséges lépéseket. Így tehát ők is felelősök a hét ember halálát okozó szerencsétlenségért. A vizsgálatok során úgy védekeztek, hogy ők nem tudtak ilyen jellegű meghibásodásokról. Holott ez nem volt igaz.

További vizsgálatok zajlottak a kongresszusi bizottság meghallgatásain is. Az 1986 októberében kiadott jelentésükben egyetértettek a Rogers-bizottsággal a balesetet okozó technikai okokat illetően, azonban minden másban eltérés mutatkozott. Remélhetőleg az Endeavour fellövésekor nem ismétlődik meg a Challenger katasztrófája és méltóan zárja 25. útját az űrsikló. Továbbá az is egy fontos lépés lenne, ha a NASA az űrprogramjai lezárása után felülvizsgálatot indítana.

(MNO/CNN/Wikipedia)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.