Nagyobb agytérfogatra lenne szükségük

Az északi népeknek nagyobb szemekre és nagyobb agytérfogatra volt szükségük, hogy megbirkózzanak a hosszú, sötét telekkel – hangsúlyozzák az Oxfordi Egyetem antropológusai, akik kutatásaikról a Biology Letters című folyóiratban számoltak be.

MNO
2011. 07. 27. 15:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kutatók az Oxfordi és a Cambridge-i Egyetem múzeumában őrzött ötvenöt 19. századi koponyát vizsgáltak, amelyek tizenkét országból – Angliából, Ausztráliából, az Egyesült Államokból, Franciaországból, Indiából, a Kanári-szigetekről, Kenyából, Kínából, Mikronéziából, a skandináv államokból, Szomáliából és Ugandából – származnak.

Az antropológusok meghatározták a szemüreg, valamint az agykoponya térfogatát, és összevetették az adatokat a származási ország földrajzi helyzetével. Mint kiderült, a paraméterekből következtetni lehet a földrajzi szélességi fokra: a legnagyobb agytérfogattal a skandinávok rendelkeztek, míg a legkisebbel a mikronéziai népesség. „A nagyobb agytérfogat nem azt jelenti, hogy az adott népesség okosabb, hanem esetükben nagyobb az úgynevezett vizuális cortex területe, az agykéregnek azon része, amely a szemtől kapott információt dolgozza fel” – magyarázta a kutatásokat irányító Eiluned Pearce.

Robin Dunbar oxfordi professzor, a tanulmány társszerzője viszont azt emelte ki, hogy milyen gyorsan alkalmazkodott az ember a zord északi körülményekhez. „Az ember mindössze néhány tízezer éve telepedett meg Európa és Ázsia északi részein, de látórendszerük meglepően gyorsan alkalmazkodott a zord körülményekhez – az év nagy részében borús időjáráshoz, a kevés fényhez, a hosszú és sötét telekhez” – emelte ki Robin Dunbar.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.