Az ausztráliai Newcastle városában működő John Hunter Gyermekkórház szakemberei azután készítették el tanulmányukat, hogy tudomást szereztek egy 1-es típusú diabétesszel küzdő tízéves kislányról, akinek vércukorszintje vészesen alacsonyra zuhant egy órával azután, hogy a repülőgépe felszállt.
A vizsgálatban a szakemberek tíz darab inzulinpumpát helyeztek el egy kereskedelmi járat fedélzetén. A vércukor-érzékelővel felszerelt műszert általában az 1-es típusú cukorbetegséggel küzdők használják. A szerkezet napközben egy kicsi tartályból folyamatosan adagolja számukra a megfelelő inzulinmennyiséget.
A Diabetes Care című folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakemberek leírták, hogy a légnyomáscsökkenéssel együtt járó felszállás során a pumpák átlagosan 1-1,4 egységnyivel több inzulint szállítottak. A landoláskor tapasztalt légnyomás-emelkedés hatására azonban néhány esetben az inzulin bennrekedt a pumpákban, amelyek így túlságosan alacsony – kevesebb, mint 1 egységnyi – mennyiséget szállítottak.
„A légköri nyomáscsökkenés egy előre megjósolható, ám szándékolatlan inzulinszállítást eredményez a pumpákban a buborékképződés, illetve a már létező buborékok megnövekedése miatt” – magyarázták tanulmányukban a szakemberek.
Más diabéteszkutatók azonban arra figyelmeztetnek, hogy a most megállapított hatás nem túl gyakori és a cukorbetegséggel küzdők többségére valószínűleg nem jelent kockázatot. „Egyedül azokra az emberekre jelent igazán veszélyt, akik eleve nagyon érzékenyek az inzulinadagjukat érintő változásokra. A nagy dózishoz szokott emberek azonban valószínűleg semmit nem érzékelnek ebből a hatásból” – mondta Robert Cohen, a Cincinnati Egyetem orvostudományi iskolájának endokrinológusa.
A tanulmányt vezető Bruce King és csapata mindenesetre azt javasolja az inzulinpumpát használóknak, hogy felszállás, illetve landolás előtt is kapcsolják ki műszereiket és a bekapcsolást megelőzően bizonyosodjanak meg arról, hogy nincsenek légbuborékok az inzulinban. Ezenkívül konzultáljanak az orvosukkal annak kapcsán, hogy érinti-e őket a légnyomás okozta kockázat, vagy sem.
(MTI)
Felszállás közben több inzulint adagol
A repülőgépen tapasztalt légnyomásváltozás megzavarhatja az inzulinpumpák működését, ez elsősorban a gyógyszeradagolásra rendkívül érzékeny cukorbetegek számára jelenthet kockázatot – figyelmeztetnek szakemberek.
2011. 08. 22. 18:25
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!
Komment
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!