Felszállás közben több inzulint adagol

A repülőgépen tapasztalt légnyomásváltozás megzavarhatja az inzulinpumpák működését, ez elsősorban a gyógyszeradagolásra rendkívül érzékeny cukorbetegek számára jelenthet kockázatot – figyelmeztetnek szakemberek.

MNO
2011. 08. 22. 18:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ausztráliai Newcastle városában működő John Hunter Gyermekkórház szakemberei azután készítették el tanulmányukat, hogy tudomást szereztek egy 1-es típusú diabétesszel küzdő tízéves kislányról, akinek vércukorszintje vészesen alacsonyra zuhant egy órával azután, hogy a repülőgépe felszállt.

A vizsgálatban a szakemberek tíz darab inzulinpumpát helyeztek el egy kereskedelmi járat fedélzetén. A vércukor-érzékelővel felszerelt műszert általában az 1-es típusú cukorbetegséggel küzdők használják. A szerkezet napközben egy kicsi tartályból folyamatosan adagolja számukra a megfelelő inzulinmennyiséget.

A Diabetes Care című folyóiratban megjelent tanulmányukban a szakemberek leírták, hogy a légnyomáscsökkenéssel együtt járó felszállás során a pumpák átlagosan 1-1,4 egységnyivel több inzulint szállítottak. A landoláskor tapasztalt légnyomás-emelkedés hatására azonban néhány esetben az inzulin bennrekedt a pumpákban, amelyek így túlságosan alacsony – kevesebb, mint 1 egységnyi – mennyiséget szállítottak.

„A légköri nyomáscsökkenés egy előre megjósolható, ám szándékolatlan inzulinszállítást eredményez a pumpákban a buborékképződés, illetve a már létező buborékok megnövekedése miatt” – magyarázták tanulmányukban a szakemberek.

Más diabéteszkutatók azonban arra figyelmeztetnek, hogy a most megállapított hatás nem túl gyakori és a cukorbetegséggel küzdők többségére valószínűleg nem jelent kockázatot. „Egyedül azokra az emberekre jelent igazán veszélyt, akik eleve nagyon érzékenyek az inzulinadagjukat érintő változásokra. A nagy dózishoz szokott emberek azonban valószínűleg semmit nem érzékelnek ebből a hatásból” – mondta Robert Cohen, a Cincinnati Egyetem orvostudományi iskolájának endokrinológusa.

A tanulmányt vezető Bruce King és csapata mindenesetre azt javasolja az inzulinpumpát használóknak, hogy felszállás, illetve landolás előtt is kapcsolják ki műszereiket és a bekapcsolást megelőzően bizonyosodjanak meg arról, hogy nincsenek légbuborékok az inzulinban. Ezenkívül konzultáljanak az orvosukkal annak kapcsán, hogy érinti-e őket a légnyomás okozta kockázat, vagy sem.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.