Összefüggés a hajókatasztrófák között

Az emberi figyelmetlenség áll a hajókatasztrófát okozó tényezők listájának élén a témában bemutatott legújabb kutatás szerint.

tt
2012. 03. 27. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Titanic elsüllyedése után száz évvel és a Costa Concordia felborulása után két hónappal mutatta be az AGCS biztosítótársasággal közösen a Tengerjárók Nemzetközi Kutatóközpontja (SIRC) vizsgálatai eredményét a Biztonság és hajózás 1912–2012: A Titanictól a Costa Concordiáig című tanulmányban.

„A tengerek ma biztonságosabbak, mint valaha, de új kockázati tényező van, amely ellen a hajózási iparnak hatékonyan el kell járnia: az ember lett a leggyengébb láncszem” – mondta el Sven Gerhard, az AGCS munkatársa.

A tengeri hajózás terén keletkezett károk 75 százaléka az emberi hibák számos variációinak egyikére vezethető vissza. Ezek közé tartozik az elégtelen biztonságmenedzsment, a szűken mért legénység vagy a képzettség hiánya. Nagy problémát jelent a kifáradás is, különösen az olyan sűrű közlekedésű helyeken, mint a Keleti-tenger, ahol a legénységnek két bevetés között nagyon kevés pihenőidő jut – írja közleményében az AGSC.

A legtöbb balesetet felvonultató helyszínek: Dél-Kína, Indokína, Indonézia és a Fülöp-szigetek tengerei: 2001 és 2011 között innen származott a tengeri károk 17 százaléka. Ezt követi a Földközi-tenger keleti része és a Fekete-tenger 13 százalékkal, majd Japán, Korea és Észak-Kína 12 százalékkal. A Brit-szigeteknél is magas a balesetek száma (8 százalék).

A Titanic katasztrófája óta eltelt száz évben a világ kereskedelmi hajóflottája több mint százezer hajóra nőtt. Folyamatosan nő a tengerjáró hajók utasainak száma: 1990-től 2015-ig átlagosan évente 7,4 százalékkal. 2015-ben ez alapján várhatóan 22 millió utas tesz körutat egy óriáshajó fedélzetén. 2011-ben 19 millióan választották a pihenés és utazás ilyen formáját.

Növeli a balesetek kockázatát a méret növekedésének trendje. Az egyre nagyobb hajóknál vész esetén nehezebb megoldani az evakuálást és a mentést.

A kalózkodás továbbra is veszélyt jelent a tengerek utasainak, elsősorban Szomália és Afrika déli csücske környékén, ahol 2011-ben összesen 28 hajót ért támadás. A kalózok miatt keletkező gazdasági károk értéke a biztosítótársaság szerint összesen mintegy hétmilliárd dollárra tehető.

A történelem hatalmas hajókatasztrófái általában a biztonság javításához vezettek, ez várható a Concordia esetében is – véli Gerhard.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.