A Titanic elsüllyedése után száz évvel és a Costa Concordia felborulása után két hónappal mutatta be az AGCS biztosítótársasággal közösen a Tengerjárók Nemzetközi Kutatóközpontja (SIRC) vizsgálatai eredményét a Biztonság és hajózás 1912–2012: A Titanictól a Costa Concordiáig című tanulmányban.
„A tengerek ma biztonságosabbak, mint valaha, de új kockázati tényező van, amely ellen a hajózási iparnak hatékonyan el kell járnia: az ember lett a leggyengébb láncszem” – mondta el Sven Gerhard, az AGCS munkatársa.
A tengeri hajózás terén keletkezett károk 75 százaléka az emberi hibák számos variációinak egyikére vezethető vissza. Ezek közé tartozik az elégtelen biztonságmenedzsment, a szűken mért legénység vagy a képzettség hiánya. Nagy problémát jelent a kifáradás is, különösen az olyan sűrű közlekedésű helyeken, mint a Keleti-tenger, ahol a legénységnek két bevetés között nagyon kevés pihenőidő jut – írja közleményében az AGSC.
A legtöbb balesetet felvonultató helyszínek: Dél-Kína, Indokína, Indonézia és a Fülöp-szigetek tengerei: 2001 és 2011 között innen származott a tengeri károk 17 százaléka. Ezt követi a Földközi-tenger keleti része és a Fekete-tenger 13 százalékkal, majd Japán, Korea és Észak-Kína 12 százalékkal. A Brit-szigeteknél is magas a balesetek száma (8 százalék).
A Titanic katasztrófája óta eltelt száz évben a világ kereskedelmi hajóflottája több mint százezer hajóra nőtt. Folyamatosan nő a tengerjáró hajók utasainak száma: 1990-től 2015-ig átlagosan évente 7,4 százalékkal. 2015-ben ez alapján várhatóan 22 millió utas tesz körutat egy óriáshajó fedélzetén. 2011-ben 19 millióan választották a pihenés és utazás ilyen formáját.
Növeli a balesetek kockázatát a méret növekedésének trendje. Az egyre nagyobb hajóknál vész esetén nehezebb megoldani az evakuálást és a mentést.
A kalózkodás továbbra is veszélyt jelent a tengerek utasainak, elsősorban Szomália és Afrika déli csücske környékén, ahol 2011-ben összesen 28 hajót ért támadás. A kalózok miatt keletkező gazdasági károk értéke a biztosítótársaság szerint összesen mintegy hétmilliárd dollárra tehető.
A történelem hatalmas hajókatasztrófái általában a biztonság javításához vezettek, ez várható a Concordia esetében is – véli Gerhard.
Összefüggés a hajókatasztrófák között
Az emberi figyelmetlenség áll a hajókatasztrófát okozó tényezők listájának élén a témában bemutatott legújabb kutatás szerint.
2012. 03. 27. 8:40
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!
Komment
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!