Cameron korántsem az egyedüli, aki tengeralattjárót építtet. Bolygónk ellenkező oldalán Richard Branson brit milliárdos még csak készül egy másik nagy kalandra: ő az Atlanti-óceánon óhajt lesüllyedni a Puerto Ricó-i árok 8600 méteres mélységébe, ahol még nem járt tengeralattjáró. A brit kalandvadász abban reménykedik, hogy spanyol gallionok, harci gályák roncsaira bukkanhat, és talán eddig ismeretlen élőlényekre is. „Csodálatos, hogy ma már az óceánok legmélyét is személyesen kutathatjuk, megvannak hozzá az eszközeink” – mondta az AFP-nek Branson a Karib-tengeren lévő magánszigetén.
Charles Kohnen, a tengeralattjárókat gyártó SEAmagine cég társalapítója szerint jelenleg a rekordmélységre merülő kis búvárhajók száma még a tízet sem éri el, de egyre többen lesznek. Ezeknek az apró mélytengeri vízi járműveknek a többsége csak korlátozott „önrendelkezéssel” bír, és nem működhetnek úgy, hogy valahol a közelben ne lenne valamilyen típusú „anyahajó”.
Amikor 16 évvel ezelőtt a SEAmagine cég célba vette ezt a piacot, „a jachtok nem voltak elég nagyok ahhoz, hogy maguk szállítsák a tengeralattjárókat – mondta el Kohnen. – Az utóbbi öt–hét évben annak vagyunk tanúi, hogy a magánszektor érdeklődése megnőtt e piac iránt, ami összefügg a szuperjachtok gyártásának fejlődésével.”
Az egyik legutóbbi vevője 25 méteres katamaránt vásárolt, és úgy módosíttatta, hogy rendelkezzék helikopter-leszállóhellyel és egy olyan résszel, amelyről búvárhajót is vízre lehet bocsátani. A SEAmagine gyártotta tengeralattjárók ára 1 és 3 millió dollár között, évi fenntartási költségük 15 és 20 ezer dollár között mozog.
A U.S. Submarines cég még tovább megy, a hagyományosak mellett luxus-tengeralattjárókat is kínál. Ez a piac bővülőben van, „különösen a tudományos kutatók, még inkább a filmesek körében” – mondta el az AFP hírügynökségnek Marc Deppe, a U.S. Submarines alvállalkozójaként működő Triton Submarines egyik illetékese. A luxus-tengeralattjáró már a legkülönbözőbb ízlések kielégítésére képes: a Nomad körülbelül annak felel meg, amit a repülésben egy kis magángép jelent. A Seattle nevű búvárhajó már egy nagy jacht kényelmét nyújtja, a csúcsot pedig a Phoenix jelenti.
Igaz, utóbbi még csak rajzasztalon létezik, de ez a 65 méter hosszú tengeralattjáró képes az óceán átszelésére és olyan nagy, hogy saját mini-tengeralattjáróját is szállítani tudja. A cég honlapja szerint a Phoenix 78 millió dollárba fog kerülni – persze ehhez Marc Deppe szerint előbb meg kell találni azt a „kissé extravagáns személyt”, aki elsőként kíván beszerezni magának ilyesfajta hajót.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!