Női gladiátort ábrázol a szobor? + Kép

Félmeztelen női gladiátort ábrázolhat az a kétezer éves kis bronzszobrocska, amelyet a hamburgi iparművészeti múzeum gyűjteményében őriznek.

TK
2012. 04. 23. 15:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben Alfonso Manas elmélete beigazolódik, ez lesz a második, női gladiátort ábrázoló ókori műtárgy. Az első egy relief, amely Törökországban, az ókori Halikarnasszosz (mai Bodrum) feltárása során került napvilágra: két női gladiátor párharcát ábrázolja, a dombormű jelenleg a British Múzeum gyűjteményében található – olvasható a tanulmányt ismertető LiveScience tudományos hírportálon.

A női gladiátorok párviadalát Septimus Severus római császár tiltotta be Kr. u. 200-ban, és az ókori szerzők műveiben is csupán néhány utalás történik rájuk.

A Hamburgban őrzött szobrocska egy mindössze ágyékkötőt viselő, hosszú hajú nőt ábrázol, bal térdén kötéssel. Kezét a magasba emeli, amelyben Manas szerint a gladiátorok rövid, ívelt pengéjű vágókardját, a sicát tartja. „Ez a győztes gladiátorok szokásos tisztelgése a nézők előtt. A szobor tekintetét a földre, a legyőzött ellenfélre szegezi” – véli a spanyol kutató, hozzátéve: a realisztikus ábrázolásból ítélve egy hús-vér személyt jelenít meg a szobor, egy olyan nőt, aki valóban harcolt.


Korábban a kutatók úgy vélték, hogy a szobrocska női atlétát ábrázol, kezében sztrigilisszel. Ez a görög atléták által használt erősen ívelt, hosszúkás, peremes bronzkanál a meztelen testre felvitt felesleges olaj lekaparására szolgált. Manas szerint viszont miért emelné magasba a „kaparókanalat” az atléta, miközben „kitartóan” a földet bámulja? Ráadásul a római női atléták sohasem léptek félmeztelenül a porondra – legalább „bikinit” viseltek, vagy rövid tunikát, és „legfeljebb” egyik mellük volt fedetlen. A gladiátorok ugyanakkor rabszolgák voltak, vagy a legalsóbb társadalmi osztályhoz tartoztak, így félmeztelen ábrázolásuk alacsony szociális státuszukat is demonstrálta.

Anna McCullough, az Ohiói Állami Egyetem professzora, aki korábban tanulmányt írt a női gladiátorokról, részben osztja spanyol kollégája véleményét. „Gesztusa sokkal inkább hasonlít egy győztes gladiátorra, mint a – kaparókanalat – használó atlétára” – fejtette ki. Rámutatott arra is, hogy a harcos nem visel sisakot, lábszár- vagy mellvértet.

„Előfordulhat azonban, hogy az ókori művész a félmeztelen szoborral csupán azt kívánta kiemelni, hogy női, nem pedig férfigladiátorról van szó” – vetette fel McCullough.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.