Hogyan (ne) vezessünk esőben?

Megérkezett az ősz, a megszokott esőkkel és a balesetek gyakoribb lehetőségével. Mire kell figyelni az úton, ha megnyílnak az ég csatornái?

Szabados Balázs
2012. 09. 15. 7:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számítógépes hasonlattal élve a legfontosabb kérdés, milyen hardverrel rendelkezünk. Azaz ebben az esetben hogy milyen állapotban van az autónk felfüggesztése, valamint a gumiabroncsok. Elhasználódott lengéscsillapítók esetén megnövekedett féktávval kell számolnunk, emellett a kikerülő manőverek is nehézkesebben hajthatók végre. A gumiknál figyelnünk kell a minőségre, mert bár néhány ezer forintért „remek” abroncsokat lehet vásárolni a különböző hipermarketekben, sajnos ezek nem igazán alkalmasak autózásra, de talán még a talicskára sem tenném fel őket. Az abroncsnyomást és a profilmélységet is rendszeresen ellenőrizzük, mert ha túlságosan kopott a köpeny, akkor a barázdák nem tudják rendesen elvezetni a vizet, így akár már egy kisebb tócsán is felúszhat az autó a víz tetejére (aquaplaning), ezáltal irányíthatatlanná válik. Égszakadás esetén ne habozzunk, álljunk félre, és várjuk meg, míg enyhül a zápor!

Csökkentsük a sebességet a jobb tapadás érdekében

Evidensnek tűnik, de nem kerülhetjük ki, hogy a látási és útviszonyoknak megfelelő sebességgel haladjunk, mert – visszautalva a felúszásra – hiába új és jó minőségű a gumiabroncs, ha túl nagy tempóban megyünk rá egy vízátfolyásra, akkor mindenképpen el fogjuk veszíteni a tapadást. Jó esetben ilyenkor egyenes az út, és a tócsán való átszánkázás után autónk ismét „beleharap a betonba”, de ha épp kanyar közben történik a felúszás, akkor nagy valószínűséggel kicsúszunk az útról, sőt meg is pördülhetünk.

Követési távolság tartása

Minden kezelőszervet lágyabban, nyugodtabban kell használnunk esőben, és különösen fontos, hogy megtartsuk a biztonságos követési távolságot, ugyanis a féktáv ilyenkor a két-háromszorosára is megnőhet! A rutinosabbak az előttük haladó nyomvonalában mennek, mert így alacsonyabb vízmagassággal érintkezik a futófelület. Ha kanyarban netán megcsúszik az autó, ne tapossunk a fékbe, mert garantált a megpördülés. Ilyenkor finom ellenkormányzással és szolid lassítással próbáljuk meg egyenesbe hozni a négykerekűt.

Hátsó kerekes, összkerekes?

Az eltérő hajtásláncú gépjárművek különböző módon reagálnak a kanyarban. Az első kerekes autók először az orrukat tolják a kanyar külső íve felé, ilyenkor gázelvétellel korrigálhatunk. A hátsó kerekes járgányok ezzel szemben túlkormányozottá válnak, azaz a faruk indul meg először, amit ellenkormányzással és finom gázkezeléssel lehet visszahozni. Az összkerékhajtású kocsik a legbiztonságosabbak, vizes és jeges úton is sokkal stabilabban vezethetők, mint kétkerekes társaik, kanyarodáskor pedig semlegesen viselkednek.

Figyeljünk másokra is

Vizes úton figyeljünk autós társainkra is, mert gyakran abból adódnak a balesetek, hogy az egyik gépjármű belemegy egy nagyobb pocsolyába, és onnan az összes vizet a mellette-mögötte haladó autó szélvédőjére spricceli, ami saját tapasztalataim alapján akár 2-3 másodperces vakvezetést is jelenthet. Mellesleg azért sem jó ötlet poénból beledöngetni a pocsolyákba, mert sosem tudhatjuk, hogy nem egy hatalmas kátyút rejt-e, ami szétvághatja a gumit, rosszabb esetben pedig a felfüggesztés is sérülhet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.