Autónepper: törött vagy nem törött?

Egy szakszerűen megjavított törött gépkocsi még jó vétel lehet, de a két autóból összehegesztett csodajárgány annál kevésbé.

Szabados Balázs
2012. 10. 09. 3:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem árt tudni, hogy a legtöbb használtautó-kereskedésben állapotlapot vesznek fel a hozzájuk beérkező autókról, így mindenképpen érdemes ezt elkérnünk, ugyanis azon az összes karosszéria-lemez festékvastagsága fel van tüntetve. A profi kereskedő tehát mindig tisztában van azzal, mennyire volt törve a gépjármű! A gyári fényezés vastagsága jóval vékonyabb (jellemzően 120-160 mikron), mint az utólag lefújt elemeké, amelyek akár a 250-300 mikront is elérhetik. Ha pedig extrém magas, 400-500-as értéket mutat a műszer, akkor gittréteg is lapul a fényezés alatt. Más kérdés, hogy nem mindenhol adják oda a korábban említett állapotlapot (vagy letagadják, esetleg egy kamu példányt adnak), sőt nem ritka, hogy szúrósan néznek ránk, ha festékvastagság-mérővel érkezünk a telephelyre. Nincs ezzel semmi gond, legalább tudjuk, mihez tartsuk magunkat.

Higgyünk a szemünknek

Ha magánszemélytől vesszük a kocsit, akkor nem számíthatunk állapotlapra, és ha nincs nálunk festékvastagság-mérő, akkor a szemünkre kell hagyatkoznunk. Sose akkor induljunk autót vásárolni, mikor esik az eső, sötét van, köd van stb. A napsütéses idő a legoptimálisabb, hisz ilyenkor tudjuk a legjobban megállapítani az esetleges fényezési eltéréseket. Minden oldalról és irányból nézzük meg a kiszemelt négykerekű összes karosszériaelemét, kellő távolságból (3-5 méter), sőt akár guggoljunk is le. Amennyiben valamelyik elem színárnyalata eltér a többiétől, akkor azon a részen valami történt, így kérdezzünk rá az eladótól. Kisebb és jól megjavított törések miatt nem kell elállnunk a vételtől, Magyarországon nagyon kevés olyan autó van (főleg az öt évnél idősebbek esetén), melyek sérülésmentesek.



Legyünk alaposak és körültekintőek

A külső szemrevételezés után a motorteret érdemes átnézni. Egy korábbi frontális ütközést ki lehet szúrni a könnyen sérülő zárhídból, mely az a fémlemez a hűtő előtt, ahová a motorháztető zára bekattan. Itt a gyári matricák (színkód, lámpabeállítás) hiánya árulkodhat javításról, ugyanis utólag nem lehet rendesen visszatenni őket. A hűtőt is alaposan nézzük meg, mert könnyen sérül. A hűtőcsövön az eredeti bilincsek csak roncsolással oldhatók, ha ezeket könnyedén kilazíthatjuk egy csavarhúzóval, akkor cserélve lett a rendszer, kérdezzünk rá erre is. Ha van rá lehetőség, emeltessük fel az autót, vagy jobb híján feküdjünk be alá, és ellenőrizzük a küszöbök, valamint az első és hátsó nyúlványok állapotát. Komolyabb törés után gyakran húzatópaddal próbálják helyre hozni a karosszériát, melynek „karmai” mindig nyomokat hagynak az alsó fémlemezeken. Az ilyen megoldás drasztikusan csökkenti az autó ütközésbiztonságát! Bár mostanában már ritkán fordul elő, hogy két autóból hegesszenek össze egyet, azért a B-oszlop környékét nézzük át alaposan, hegesztési nyomokat keresve, mert egy ilyen összetákolt gépkocsival csak gondunk lesz. A csomagtérbe is érdemes belesni és felhajtani a szőnyeget, mert ha nincs tökéletes állapotban alatta a fémlemez, akkor gyaníthatóan korábban belerongyoltak hátulról.



A törött is lehet jó

Ha tutira akarunk menni, akkor vigyük el egy márkaszervizbe vagy független szervizbe kiszemeltünket, ahol a karosszéria mellett minden fontos dolgot átnéznek. Az erre kiadott 10-15 ezer forint bagatell összeg ahhoz képest, hogy mennyit bukhatunk egy összegányolt verdán. A szervizben azt is meg tudják mondani, hogy ha törött volt az autó, mennyire szakszerűen történt a javítása, és ha rendes munkát végeztek a karambol után, akkor nem kell aggódnunk az esetleges következmények miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.