Nem árt tudni, hogy a legtöbb használtautó-kereskedésben állapotlapot vesznek fel a hozzájuk beérkező autókról, így mindenképpen érdemes ezt elkérnünk, ugyanis azon az összes karosszéria-lemez festékvastagsága fel van tüntetve. A profi kereskedő tehát mindig tisztában van azzal, mennyire volt törve a gépjármű! A gyári fényezés vastagsága jóval vékonyabb (jellemzően 120-160 mikron), mint az utólag lefújt elemeké, amelyek akár a 250-300 mikront is elérhetik. Ha pedig extrém magas, 400-500-as értéket mutat a műszer, akkor gittréteg is lapul a fényezés alatt. Más kérdés, hogy nem mindenhol adják oda a korábban említett állapotlapot (vagy letagadják, esetleg egy kamu példányt adnak), sőt nem ritka, hogy szúrósan néznek ránk, ha festékvastagság-mérővel érkezünk a telephelyre. Nincs ezzel semmi gond, legalább tudjuk, mihez tartsuk magunkat.
Higgyünk a szemünknek
Ha magánszemélytől vesszük a kocsit, akkor nem számíthatunk állapotlapra, és ha nincs nálunk festékvastagság-mérő, akkor a szemünkre kell hagyatkoznunk. Sose akkor induljunk autót vásárolni, mikor esik az eső, sötét van, köd van stb. A napsütéses idő a legoptimálisabb, hisz ilyenkor tudjuk a legjobban megállapítani az esetleges fényezési eltéréseket. Minden oldalról és irányból nézzük meg a kiszemelt négykerekű összes karosszériaelemét, kellő távolságból (3-5 méter), sőt akár guggoljunk is le. Amennyiben valamelyik elem színárnyalata eltér a többiétől, akkor azon a részen valami történt, így kérdezzünk rá az eladótól. Kisebb és jól megjavított törések miatt nem kell elállnunk a vételtől, Magyarországon nagyon kevés olyan autó van (főleg az öt évnél idősebbek esetén), melyek sérülésmentesek.
Legyünk alaposak és körültekintőek
A külső szemrevételezés után a motorteret érdemes átnézni. Egy korábbi frontális ütközést ki lehet szúrni a könnyen sérülő zárhídból, mely az a fémlemez a hűtő előtt, ahová a motorháztető zára bekattan. Itt a gyári matricák (színkód, lámpabeállítás) hiánya árulkodhat javításról, ugyanis utólag nem lehet rendesen visszatenni őket. A hűtőt is alaposan nézzük meg, mert könnyen sérül. A hűtőcsövön az eredeti bilincsek csak roncsolással oldhatók, ha ezeket könnyedén kilazíthatjuk egy csavarhúzóval, akkor cserélve lett a rendszer, kérdezzünk rá erre is. Ha van rá lehetőség, emeltessük fel az autót, vagy jobb híján feküdjünk be alá, és ellenőrizzük a küszöbök, valamint az első és hátsó nyúlványok állapotát. Komolyabb törés után gyakran húzatópaddal próbálják helyre hozni a karosszériát, melynek „karmai” mindig nyomokat hagynak az alsó fémlemezeken. Az ilyen megoldás drasztikusan csökkenti az autó ütközésbiztonságát! Bár mostanában már ritkán fordul elő, hogy két autóból hegesszenek össze egyet, azért a B-oszlop környékét nézzük át alaposan, hegesztési nyomokat keresve, mert egy ilyen összetákolt gépkocsival csak gondunk lesz. A csomagtérbe is érdemes belesni és felhajtani a szőnyeget, mert ha nincs tökéletes állapotban alatta a fémlemez, akkor gyaníthatóan korábban belerongyoltak hátulról.
A törött is lehet jó
Ha tutira akarunk menni, akkor vigyük el egy márkaszervizbe vagy független szervizbe kiszemeltünket, ahol a karosszéria mellett minden fontos dolgot átnéznek. Az erre kiadott 10-15 ezer forint bagatell összeg ahhoz képest, hogy mennyit bukhatunk egy összegányolt verdán. A szervizben azt is meg tudják mondani, hogy ha törött volt az autó, mennyire szakszerűen történt a javítása, és ha rendes munkát végeztek a karambol után, akkor nem kell aggódnunk az esetleges következmények miatt.