A biztosítótársaságok gyakran süketnek tettetik magukat, ha egészségügyi szolgáltatásokról van szó és egy orvostechnikai eszköz elromlik – olvasható a Reuters cikkében. Azért, hogy mérsékeljék saját költségeiket, a problémás esetek során megpróbálják a felelősséget a gyártókra hárítani. Ha ez sikerül, a gyártók – akik már így is aggódhatnak a gyengébb kereslet és a termékeikre kiszabott új adók miatt – még több költséggel számolhatnak a termékvisszahívások miatt, és több milliárd dolláros költségekkel számolhatnak.
A biztosítók egyre agresszívebbek – vélekedett Mark Fisher, a Rawlings Csoporthoz tartozó Rawlings & Associates elnöke. Mint elmondta: nagyon sok hiba történik az orvostechnikai eszközökkel, sok eset kerül a biztosítókhoz. Fischer társasága és a hozzá hasonló cégek – mint a Trover Solutions csoport – azzal foglalkoznak, hogy a biztosítótársaságok számára nyújtsanak segítséget, hogy megtérüljenek a kifizetéseik a hibásnak vélt követelésekből.
Az elmúlt években több száz orvostechnikai eszközt hívtak vissza, mert attól lehetett tartani, sérülést vagy halált okozhatnak. A Rawlings az egyik legnagyobb iroda, amely az egészségügyi ágazatban felmerülő követelésekkel foglalkozik, és jelenleg több mint harminc, az egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó ügy van náluk, míg tíz éve három ilyen eset jutott egy évre. A biztosítók hajlamosak felkérni a Rawlingsot, amikor egy termék kapcsán több ügy is van.
Dollármilliókat fizettek a hibás implantátumokért
Fisher segített visszaszerezni a pénzt a biztosítók számára a Sulzer Medica hibás csípőprotézisei miatti 2000-es követelésből és a Medtronic részvénytársaság hibás defibrillátorai miatti 2007-es igényekből. A Fidelis-ügyben a Medtronic 221 millió dollárt fizetett 9000 személyi sérülés miatt, melyet a szívbe ültethető defibrillátorok meghibásodott vezetékei okoztak.
Robert Bader, a Trover Solutions vezérigazgatója úgy gondolja, hogy az egészségügyi biztosítók mintegy 80 százaléka a gyártókat kezdi el üldözni a termékek visszahívása ügyében. – A biztosító vagyonkezelői felelőssége, hogy a tagok prémiumait visszaszerezze a gyártótól; ez egy speciális folyamat és sokat ezekből kiszerveznek – mondja Bader.
A St. Jude Medical által gyártott Riata defibrillátor 2010-es visszahívása szintén háborúhoz vezethet a biztosítók és a gyártók között. 79 ezer amerikai szívbetegben még mindig a kérdéses implantátumok vannak, nehéz eldönteni, hogy ebben az esetben mi a helyes eljárás, hiszen eltávolításuk nagyobb veszéllyel járhat, mint bennhagyni őket.
Vizsgálatokat sürgetnek az orvosok
Az Élelmezési és Gyógyszerészeti Hatóság augusztusban azt közölte: minden Riata defibrillátorral rendelkező páciensnél átfogó vizsgálatokat kellene végezni, hogy kiderüljön, a készülék vékony huzalainak szigetelése károsodott-e, valamint hogy a környező szövetek nem sérültek-e. A hivatal azt nem közölte, hogy milyen gyakran kellene ilyen vizsgálatokat végezni, de csak egy vizsgálat páciensenként dollármilliókkal emelné az ellátásuk költségét.
Az átvilágítás költsége minden Riata készülékkel bíró betegnél összesen körülbelül 7,9 és 45, 3 millió dollár között lenne – állapította meg a Reuters a különböző kórházak megkérdezése alapján. Dr. Martin Burke, a chicagói orvosi egyetem szívcentrumának igazgatója azt mondja, elege van abból, hogy hívogatnia kell a biztosítókat és bizonygatni a problémát. Mint mondta, több gond is van a Riata készülékekkel. A St. Jude szóvivője, Amy Jo Meyer azt mondta, vállalatuk bővítette a jótállást, amelyben benne van a speciális röntgenvizsgálat lehetősége is, ha ezt a páciens biztosítója nem állja. A további vizsgálatok fizetése egyedi elbírálás alapján történik.