Hogyan ne verjenek át a gumisnál?

Tudjuk, hogy meddig tart egy autógumi szavatossága? Hogyan érdemes tárolni sérülésmentesen az éppen nem használt garnitúrát?

tt
2012. 10. 19. 4:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közhely, de a gumiabroncs vásárlásnál ha spórolunk, akkor hosszabb távon sokkal több pénzt bukhatunk el, mintha  először invesztáltunk volna a drágább abroncsba. A biztonságon nem érdemes spórolni, de ha mindenképpen használt téli gumit szeretnénk, akkor érdemes odafigyelni pár dologra.

Figyeljünk az évjáratra

A gumiabroncsoknak is van szavatosságuk. Kevesen tudják, de 6-8 év után még a legmegkíméltebb gumikat is érdemes lecserélni. Az abroncsok gyártási dátumát heti pontossággal a kerék oldalán a „DOT” felirat mellett találjuk meg.  Az első két szám a gyártás hetét, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. A 6-8 évnél idősebb gumikat le kell cserélni, még akkor is, ha azok nincsenek elkopva. A négy számjegyű jelölést még az ezredfordulón vezették be, így ha három számos jelölést találunk a gumin, biztosak lehetünk benne, hogy a kedvező árú gumi egy lejárt szavatosságú árút takar.

4 évszakos abroncs

Mindenképpen érdemes az év minden szakában alkalmas gumit választani, ha mediterrán országban fut az autó, vagy olyan helyen, ahol télen nem süllyed 0 fok alá a hőmérséklet, és kevés az esélye a csúszós, jeges havas útviszonyoknak. A hazai időjárási viszonylatokból  kiindulva éppen ezért nem célszerű ezt a verziót megvenni, hiába is jönnénk ki olcsóbban. A téli gumi jelölése: az abroncs oldalán az „M+S”, „mud and snow” azaz sár+hó monogram jelöli. A téli gumi kopására  figyeljünk, mert a minimális bordázati mélység 4 mm lehet.

A sebesség

Az abroncshoz köthető biztonságosan megválasztott maximális sebességhez tartozó kódot
(sebességindex) is megtaláljuk a kerék oldalán. Arról tájékoztat, mekkora az a sebesség, amekkorát még biztonsággal bír a kocsi az adott gumival.

Mi legyen a levett gumikkal?

A nyári gumikat felnivel egymásra fektetve szabad tárolni, az ehhez való állvány már 4-5 ezer forintért már beszerezhető. Ha nincs váltófelnink, akkor a leszerelt abroncsokat állítva tároljuk időnként forgatva azokat, hogy ne deformálódjanak. A gumicserénél ne várjuk meg az első, jelzésértékű havazást, csak ha imádunk órákat sorba állni a gumisnál. Tapasztalatok alapján érdemes a tartós hideg – és az abból adódó pánikszerű tolongás – előtt meglátogatni a gumis műhelyt, így időt takarítunk meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.