Közhely, de a gumiabroncs vásárlásnál ha spórolunk, akkor hosszabb távon sokkal több pénzt bukhatunk el, mintha először invesztáltunk volna a drágább abroncsba. A biztonságon nem érdemes spórolni, de ha mindenképpen használt téli gumit szeretnénk, akkor érdemes odafigyelni pár dologra.
Figyeljünk az évjáratra
A gumiabroncsoknak is van szavatosságuk. Kevesen tudják, de 6-8 év után még a legmegkíméltebb gumikat is érdemes lecserélni. Az abroncsok gyártási dátumát heti pontossággal a kerék oldalán a „DOT” felirat mellett találjuk meg. Az első két szám a gyártás hetét, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. A 6-8 évnél idősebb gumikat le kell cserélni, még akkor is, ha azok nincsenek elkopva. A négy számjegyű jelölést még az ezredfordulón vezették be, így ha három számos jelölést találunk a gumin, biztosak lehetünk benne, hogy a kedvező árú gumi egy lejárt szavatosságú árút takar.
4 évszakos abroncs
Mindenképpen érdemes az év minden szakában alkalmas gumit választani, ha mediterrán országban fut az autó, vagy olyan helyen, ahol télen nem süllyed 0 fok alá a hőmérséklet, és kevés az esélye a csúszós, jeges havas útviszonyoknak. A hazai időjárási viszonylatokból kiindulva éppen ezért nem célszerű ezt a verziót megvenni, hiába is jönnénk ki olcsóbban. A téli gumi jelölése: az abroncs oldalán az „M+S”, „mud and snow” azaz sár+hó monogram jelöli. A téli gumi kopására figyeljünk, mert a minimális bordázati mélység 4 mm lehet.
A sebesség
Az abroncshoz köthető biztonságosan megválasztott maximális sebességhez tartozó kódot
(sebességindex) is megtaláljuk a kerék oldalán. Arról tájékoztat, mekkora az a sebesség, amekkorát még biztonsággal bír a kocsi az adott gumival.
Mi legyen a levett gumikkal?
A nyári gumikat felnivel egymásra fektetve szabad tárolni, az ehhez való állvány már 4-5 ezer forintért már beszerezhető. Ha nincs váltófelnink, akkor a leszerelt abroncsokat állítva tároljuk időnként forgatva azokat, hogy ne deformálódjanak. A gumicserénél ne várjuk meg az első, jelzésértékű havazást, csak ha imádunk órákat sorba állni a gumisnál. Tapasztalatok alapján érdemes a tartós hideg – és az abból adódó pánikszerű tolongás – előtt meglátogatni a gumis műhelyt, így időt takarítunk meg.