Várakozás: a plázák nyomulhatnak, advent szilárdan áll

Az évezredes hagyományok nincsenek tekintettel a mohó üzletpolitikára, advent nem kezdődik minden egyes évben egy héttel korábban. A várakozás kezdetén filmre vettük az MNO adventi koszorújának elkészültét.

2012. 12. 01. 5:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan már a strandszezont követi a karácsonyi bevásárlási cunami, rövidnadrágban tolonghatunk a bevásárlóközpontok műanyag tűlevelei között. Az egészségtelen folyamatnak – és a nyilvános karácsonyvárást megtiltó brüsszeli tüneteknek – aligha lehet egy-két keresetlen szóval véget vetni, a karácsonyi várakozás, az advent lényege viszont kétezer éve ugyanaz, még ha változtak is a négyvasárnapos időszak mellékhangsúlyai. Nem lehet persze vitatni: karácsonyra ajándékozni „kell”, az advent (adventus Domini – úrjövet) most kezdődő heteiben azonban módunk van kicsit magunkba tekinteni, visszaszorítani a zajforrást. Lehet tenni különböző fogadalmakat is, önmegtartóztatást gyakorolni például hús- vagy alkoholszünet formájában – a jó korai „céges karácsonyok” világában ugyan nem könnyű ez.

Ha nem is olyan szigorút, mint a nagyböjtkor, hústilalmat az egyház advent idejére is előírt, XIV. Kelemen pápa ráadásul az Osztrák–Magyar Monarchiára „személyre szabta” szerda–péntek ritmussal (1774), ez fenn is maradt 1918-ig; az idősebbek még emlékezhetnek rá, 1956-ig december 24-e szigorú böjti nap volt.

Török Csaba (Magyar Katolikus Egyház – médiareferens pap) MNO-val megosztott adventi gondolatai

Ajándékozás – Magának a karácsonynak a megünneplése mára teljesen átváltozott. Az ajándékozás régen nem az ajándék anyagiakban való lemérhetőségében merült ki. Maga a tartalom, hogy törődöm a másikkal, gondom van rá, ezt jelentené. A szeretetem egy részét átadom neki, és ő ezt elfogadja. Gondoljunk bele, ha a szerelmes egy szál rózsával megy a randevúra, nem fogják rajta számon kérni, hogy miért nem hatvan szál rózsával ment. A háromkirályok sem a kis Jézus babaszobáját rendezték be

Várni – Igazából engedni kellene az adventet adventnek, jelentése szerint várakozásnak lenni. Ne csináljunk belőle előkarácsonyt, az ünnep december 25-én kezdődik. És jöjjünk rá arra, hogy mennyire jó is várakozni. Gondoljuk végig, mennyire kevés a várakozás az életünkben, pedig mennyire fontos. A földműves várja az év bizonyos szakaszát, nem tudja siettetni. A kismama is kilenc hónapig várakozik gyermeke születésére, a fiatalok is várnak arra, hogy megkezdődjön a nagybetűs élet – rengeteg pozitívumot szabadít fel bennünk a várakozás. Ha megtanulnánk újra várakozni, az például nagy ajándék lenne adventtől. A profán élet kereteit tekintve kijelölhetnénk négy estét, amikor telefon, tévé, számítógép ki van kapcsolva, helyette beszélgetünk, egy kis zenét hallgatunk, könyvet olvasunk. Ezenkívül a hajnalokat ha fölfedezi az ember, az is sokat adhat.

Koszorú – Rajta négy nagy fehér gyertya, amelyek a vasárnapokat jelentették, és kis pirosak a hétköznapoknak megfelelően. Vizuálisan segített advent megjelenítésében. Ez már karácsonyi szimbolika: ugyanúgy a karácsonyfát is ott „találták ki”, a németországi evangélikus egyház körében.

Rorate – A mise a „Rorate coeli – Harmatozzatok egek onnan felülről” kezdetű énekből kapta a nevét. A mai ember számára talán nem nagyon világos a bibliai kép, de a magyarázata ebben áll: az Isten kegyelme, áldása úgy száll le az égből a földre, ahogy hajnalban a harmat megnedvesíti a földet. Nem viharban, felhőszakadásban. Ne feledjük, félsivatagos területen élt a Biblia népe, ahol eső tán csak félévente van, a harmatból él minden növény és állat.

Színek – Az egyház mindig is a liturgia jelképeivel fejezte ki a változást. Adventben a mise ruhaszíne lilára vált, ez a megtérésnek, a bűnbánatnak a gondolatát hívja elő, önvizsgálatra, önmagunkkal való szembenézésre ösztökél. Dísztelenebb a templom is. Jelképe ez annak, hogy ilyenkor az ember visszafogja önmagát, testi önmegtartóztatást is vállal. Természetesen nem ugyanúgy, mint nagyböjtben. Itt nem annyira a testi böjtölés, hanem az önmagunkba térés a fontos: érdemes visszaszorítani a zajforrásokat, elcsöndesedhetünk, és emberi találkozásokra is nagyon megfelelő ez az időszak. A „meghallgató” magatartással kialakul egyfajta csöndesség az emberben. A belső pusztaságunkban pedig meghalljuk Isten szavát.

A századok során sok pogánykodás és konzumizmus rápottyant a várakozás időszakára, az ünnepkörnek azonban van természetes, eredeti, egyházi fejlődéstörténete is, talán nem közismert, hogy eredetileg a vízkeresztbe „torkollott” az időszak. A IV. században a gallikán liturgiában csírázott ki, és a felnőttkeresztelést – a januári vízkeresztet – megelőző heteket ölelte fel. A december 25-ei végállomást az V. században ragasztották naptárra (Szent Szimpliciusz pápa), voltaképp ekkortól advent az advent, a négyes várakozás hónapja. Miért pont négyes? Az egyház ekkor emlékezik Jézus Krisztus betlehemi születésére, ekkor várjuk mind a személyes életünkben a nagy változás bekövetkezését – a körülményeket például a fent említett módokon fejleszthetjük ki –, a találkozást a halálkor, illetve a keresztények szintén Krisztus eljövetelét, másodjára.

Három különösen fontos, a szentmisében összekapcsolódó szimbólumköre van adventnek, az egyik a liturgikus lila szín, a másik az „alkalmazási terület”, vagyis a hajnali szentmise (rorate), a harmadik pedig a koszorú. Utóbbi gyökere 1838-ra nyúlik vissza, egy német evangélikus lelkész, Johann Heinrich Wichern ekkor szekérkerékre erősített gyertyákat gyújtott minden karácsonyváró decemberi napon – a vasárnapokon eggyel nagyobbat –, hogy jobban teljen az idő, és a fény egyre nagyobb legyen. A kéttucatnyi gyertyából az idők során a vasárnapokat jelképezve négy maradt, három lila és egy rózsaszín díszítéssel – de erről hamarosan –, a szekérkerékből pedig természetes anyagokkal ékesített fenyőkoszorú.

Megyünk visszafelé: a katolikus templomokban ősrégi szokás a hajnali szentmise (hétfőtől szombatig), ma már igen népszerű a fiatalok és a középkorosztály körében is, mert munka-, illetve iskolakezdésre már régen vége van, de mégsem irreális időben kezdődik. Jelképe ez Jézus anyjával, Szűz Máriával együtt a várakozásnak. (Akinek kedvezőbb a délutáni lelki táplálkozás és budapesti, a ferences Barsi Balázs adventi lelkigyakorlatos „sorozatát” ajánljuk az első hétre.) A lila szín pedig, amiben a miséző papot látjuk, és amilyen díszítésű az adventi koszorú fehér gyertyája is, a bűnbánat és az elmélyülés szimbóluma – rózsaszínnel a harmadik, a Gaudete (vagyis öröm-) vasárnap ékeskedik.

Volna egy-két régi-új tippünk is adventre: talán mindenki számára ismert az adventi naptár, melyet a boltokban tapasztaltaktól eltérően nem a Verdák, nem A Gyűrűk ura, de még csak nem is a Thomas, a gőzmozdony producerei találtak fel, ennek fényében a gyermekeknek érdemes kézileg, két kartonpapírból összerakni. A gyermekek minden nap kinyithatnak egy ablakot a 24-ből, az ablakba pedig csoki, cukorka vagy egy-egy jó cselekedetre buzdítás is elhelyezhető. Ahol több gyermek van és már nem túl kicsik, ott lehet „húzni”, ez a következőképpen néz ki: a családtagok kis papírra írják a nevüket, és egy kalapban összegyűjtik mindet. Ezek után mindenki húz egy nevet, akinek a következő adventi hétben kedvében kell járnia úgy, hogy a jelekből ki lehessen találni a jótevő személyét.


Az egyház is „játszik” a papírokkal: az első adventi vasárnappal a naptárban új egyházi év kezdődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.