A KGST végnapjai: amikor ezer családra jutott három autó

A világgazdaság kedvezőtlen hatásai nem gyűrűznek be hozzánk – az olajárrobbanás idején hangzott el ez a legendás mondat. Nem így lett.

kn
2013. 02. 26. 9:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1991-ben Budapesten szűnt meg a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa (KGST). Ekkoriban fűnek-fának tartoztunk, de csak a tőkés relációban. Magyarország mindenkitől követelt, nekünk tartoztak, ez végig jellemző volt a szocialista blokkban. Az 1968-as reform után pedig különösen jellemző volt, hogy Magyarország a KGST felé követelő pozícióban volt. Két ország volt csak ilyen helyzetben: a Szovjetunió, aki a többiekkel szemben követelt, és mi, magyarok. A felírt adósságokat lassú, fokozatos szállításokkal törlesztette Moszkva Magyarországnak, és sajnos nem azokkal a termékekkel, amelyek igazán szükségesek lettek volna nekünk.

A KGST tagállamai még a 80-as években is egymással bonyolították le a külkereskedelmük kétharmadát. Az 1973-as olajválság vagy olajárrobbanás 1973. október 17-én kezdődött. 1973-ban az OPEC bejelentette, hogy felfüggeszti az olajexportot azokba az országokba, amelyek Izraelt támogatják. Hazánk már közvetlenül a második világháború után csatlakozni akart az új nemzetközi pénzügyi intézményekhez. A magyar–amerikai kapcsolatok 1963-as normalizálódása után Nyugaton szorgalmazták Magyarország IMF-tagságát. Az MSZMP PB 1967-ben megadta a felhatalmazást a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel való kapcsolatfelvételre. Az 1966–70-re szóló előzetes szovjet–magyar kereskedelmi tárgyalások a magyar fél számára kedvezőtlenek voltak.

Nagyon-nagyon kezdetén álltunk a fogyasztási javakkal való ellátottságnak. A 60-as évek közepén Magyarországon ezer családra három gépkocsi, nyolc hűtőszekrény, tizennégy porszívó jutott, míg 1970-ig ezer családra ötven televízió. Később ezt a szovjetek sérelmezték, hogy náluk sokkal alacsonyabb az életszínvonal, mint nálunk. Nemhogy hitelbe nem lehetett gépkocsit venni, de csak KGST-gépkocsit lehetett venni, és annak az árát is félig be kellett fizetni, aztán várni kellett 3-4 évig, és utána lehetett átvenni a gépkocsit. Nemhogy hitelről nem volt szó, hanem a lakosság hitelezett az államnak.

A videó a Hír Televízió műsorának ismétlése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.