A tanulmány új megvilágításba helyezi a kétnyelvűséget és a tanulást. „A kisbabák már hét hónapos korukban érzékenyek a két nyelv közötti különbségekre, és támaszként használják őket a megkülönböztetésre” – magyarázta Janet Werker, a kanadai British Columbia-i Egyetem pszichológusa, a Nature Communications című brit tudományos folyóiratban csütörtökön megjelent tanulmány társszerzője.
A pszichológus és Gervain Judit, a párizsi Descartes Egyetem nyelvésze, egy másik társszerző által elvégzett korábbi kutatások kimutatták, hogy a nagyon fiatal gyermekek a nyelv szavainak gyakorisága révén határozzák meg a jelentőségüket. „Az angolban például a »the« (a, az) és a »with« (-val, -vel) szavak sokkal gyakrabban fordulnak elő, mint más szavak” – mutatott rá. Gervain Judit szerint a gyermekek lényegében számolva tanulnak nyelvet.
„A kétnyelvű környezetben felnövő gyermekeknek ez azonban nem elegendő, és olyan újabb technológiákat fejlesztenek ki, amilyenekre az egynyelvű gyermekeknek nem feltétlenül van szükségük” – tette hozzá a kutató. Janet Werker szerint nem kell aggódni, ha otthon két nyelven beszélnek, a baba képes elválasztani egymástól a kettőt, és mindezt meglepő módon teszi.
Werker az Amerikai Tudományfejlesztő Társaság (AAAS) február 14. és 18. között Bostonban zajló éves konferenciáján ismertette a kutatását. Ebből kiderül, hogy a kétnyelvű környezetben felnövő gyermekek a hangszín és a válaszok hossza révén is megkülönböztetik a két nyelvet, például az angolt és a japánt, ahol a szórend fordított.