Definiálta a papságot, és meg is mutatta, hogy kell csinálni

A nem hívők számára is a legszebb arcával mutatkozik meg az egyház a szent három napban, amely a legfőbb Úr legnagyobb szolgává válásával kezdődik. A papság is a Nagycsütörtökkel intézményesül, kapja igazi definícióját.

2013. 03. 28. 13:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Találgatta a fél világ, ki lesz a pápa. Baráti beszélgetésektől kezdve egészen rádiós, tévés stúdióbeszélgetésekig a legtöbb ember a maga tudását, befolyásosságát, nagyszerűségét bizonygatta azzal, hogy listákat állított fel – ki a nagyobb; kinek van erősebb ütőkártyája Scola mellett; mennyire kell már az „a fekete”; kuriális bíboros tud csak rendet tenni a Vatikánban. Javában ment még a viaskodás, cserélték a lemezeket a lemezlovasok, őrült volt a zsivaj, mígnem csöndesen betoppant a március 13-i este, kitipegett arra a bizonyos péteri lodzsára egy fehér ruhás ember. Nem így, nem ebben a sima ruhában várták a baráti beszélgetők, a stúdióban ülők, és a matematikai valószínűségnél (1:115) is kevesebben éppen őt, Jorge Mario Bergogliót, egy pöttöm Buenos Aires-i ingatlan magas rangú lakóját. Aztán lefegyverzően, már-már leforrázóan beszélt, viselkedett mindenkivel a szelídség hangját és a szeretet erejét használva. Kifizeti a kongregációk során kiegyenlíteni nem tudott számlát, kinyittatja a templomot, ami elé egy sima VW-vel „baktat el” pár órával a megválasztása után. Azóta ugyanez. Hivatalkezdő szentmiséje előtt kivel volt a leghosszabb személyes nexusa? Egy súlyosan értelmi fogyatékos férfit ölelt és puszilt meg a tömegben vonulva.

Lapozzunk vissza kétezer évet! Tizenkét kolléga azon tanakodik, vitázik egy belvárosi ház emeleti termében a széder esti (az Egyiptomból szabadulásra emlékező) lakoma előtt, ki milyen rangú a főnök szemében. Az asztalon keserűsaláta volt, egészben sült bárány és bizonyára jó borok. A főnök közben megérkezik, csöndesen az asztaltársasághoz lép, majd feltűri ruhaujját és mosni kezdi a férfiak lábát. A kezdeti döbbenettől nyilván – jelképesen – földbe gyökerezett a lábuk, de mire elért az egyik hangadóhoz a főnök, egy Péter nevű beosztott felpattant székéből: „Az én lábamat ugyan meg nem mosod!” A főnök válaszol: „Ti mesternek és úrnak szólítotok engem. Rendben, én vagyok a főnök, de ha én így tettem, ti is tegyetek így!” Teljesen természetes reakció, hogy erre a megnyíló, mindent egyszerre megértő férfi még többet akar; mindenét megmosni, teljesen megmerítkezni.

Nagyon nehéz lesz most a főnök után csinálni a János evangélista által leírtakat, „a főnök” mai helytartója, Ferenc pápa ugyanis a római kiskorúak börtönében mutat be szentmisét. A hírek szerint márpedig ott reménykedve várják őt. (A főnök maga mondta: nem Péter a lényeg, hanem Krisztus.) Különös a börtönlátogatás mint szimbólum amiatt is, mert Jézust éppen az utolsó vacsora estéjén fogják el (a vád: királlyá tette magát), ezzel kezdődnek szenvedéssel teli megpróbáltatásai és vállalja a kereszthalált a világ bűneiért.

Nagycsütörtöknek természetesen csak az egyik egyetemesen fontos liturgikus eleme a lábmosás, ezen a napon alapítja Krisztus a papság intézményét, bemutatva az első misét – a katolikusok tehát ezóta veszik magukhoz minden szentáldozáskor Jézus Krisztus valóságos testét.

Ha már a szentmisénél járunk: nagycsütörtök „programjában” első a krizmaszentelés. A délelőtti miséken szentelik azt az olajat, amelyet később a keresztelendők megjelölésére használnak majd. Ez a szertartás egyébként szintén szimbolizálja a papság és az egyházmegye intézményének megalapítását (alkalom az egyházmegyei lelkipásztorok találkozására és papi ígéreteik megújítására, Budapest és környéke papsága például a pesti bazilikában van csütörtök délelőtt).

Az esti szertartáson a bevonulás a templomon kívülről történik, a szent három nap közül az elsőn pedig különleges légkört teremt a templomokban az első áldozatbemutatás „emléknapján” felszálló tömjénfüst. A szentmise első állandó része, a Kyrie eléneklése után „a harangok Rómába mennek” (lásd keretes írásunk), és csak a feltámadáskor térnek vissza majd.

Az evangéliumot a szentbeszéd követi, ezek után veti le a pap miseruháját, és egyszerű öltözékben szolgál, megmossa „a tanítványok” (tizenkét kijelölt férfi) lábát – ideális esetben nem pattan fel senki Hiszekegyet nem imádkozunk és békecsók sincs. A szentáldozás két szín alatt történik, Krisztus testét és vérét is magához veszi minden bűnbánó katolikus. A szentmise végén történik az Oltáriszentség felmutatása, ami az Eucharisztia kétezer éves alapítását szimbolizálja. Az oltárfosztásra a kivonulást követően kerül sorra; minden, de minden díszítőelem eltűnik az oltárról és a mellékoltárokról is.

A nap szertartásához tartozik az esti zsolozsma énekes elimádkozása is. Az oltárra helyezett gyertyatartón minden zsoltárvers után eloltanak egy gyertyát. A gyertyák kioltása az ószövetségi próféták megölését és a szenvedő Krisztust magára hagyó tanítványok hűtlenségét jelképezi. Éjszakától gyászol és elcsöndesül a katolikus világ.

A nem hívő embereknek is érdemes látogatni a nagyhét szertartásait, az egyház legszebb arcát ugyanis ebben az időszakban mutatja meg, az események pedig egy különleges hullámzást mutatnak – nagycsütörtökön a krizmaszenteléstől kezdve a lábmosáson és a harangok elnémulásán át az oltárfosztásig, az esti zsolozsmáig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.