A Facebook rohamos növekedése megállt

A megkérdezettek 91 százaléka regisztrált tagja a közösségi oldalnak, de az eddigi rohamos növekedés megállt.

2013. 08. 05. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén is a Facebook a legnépszerűbb közösségi portál, a megkérdezettek 91%-a tagja az oldalnak. Az eddigi években tapasztalt rohamos növekedés azonban megállt, s mind a regisztrált, mind az aktív tagok körében néhány százalékos csökkenést figyelhetünk meg az előző évhez képest. Más közösségi oldalakkal szemben erőssége, hogy tagjainak döntő többsége aktív felhasználó, hiszen a válaszadók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy látogatja is a Facebookot.

Az Iwiw aktív tagjainak aránya tavaly óta 15százalékkal csökkent a megkérdezettek körében, míg a MyVIP-esek közt az aktív és a regisztrált tagok aránya felére csökkent egy év alatt. A Google+-ra egyre többen regisztrálnak, azonban egyelőre még nem használják aktívan az oldalt. A Twittert ugyan még mindig kevesen használják, azonban népszerűsége nőtt az elmúlt évben, ráadásul az aktív és a regisztrált tagok aránya tavalyhoz képest kétszeresére nőtt. A vizsgált szájtok közül ugyan még mindig a LinkedIn a legkevésbé elterjedt, azonban a tagok aránya itt is nőtt.

A közösségi oldalak demográfiai összetételét vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a Facebook regisztrált és aktív tagjainak összetétele nem tér el érdemben az átlagos közösségi média használók összetételétől, míg az aktív Iwiw tagok körében az átlagnál magasabb az idősebbek (40-64 évesek) és a nők aránya. A Google+-ra az átlagosnál több budapesti regisztrál, az aktív Twitterezők pedig jellemzően 18-29 évesek. A LinkedInt leginkább budapestiek használják, s mivel szakmai jellegű portál, regisztráltjainak körében túlnyomó többségben diplomások találhatók.

Sokan regisztráltak több közösségi oldalra is, tavalyhoz képest nőtt azok aránya, akik akár 4-6 közösségi portálnak is tagjai. A kutatás résztvevőinek többsége azonban jellemzően két-három közösségi oldalon rendelkezik profillal. A kereszthasználatot vizsgálva azt látjuk, hogy a Google+ és a Twitter tagjai legnagyobb arányban a LinkedIn felhasználók köréből kerülnek ki.

Az oldalhasználati szokások vizsgálatából kiderül, hogy a válaszadók több, mint kétharmada (74%) naponta használja valamely közösségi oldalt. Egyre többen munkaidőben is látogatják ezeket az oldalakat, s szintén egyre magasabb azok aránya, akik gyakrabban küldenek üzenetet e portálokról, mint e-mail fiókjukból (36%). A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy üzleti célokra is használja ezeket az „eszközöket”. Vannak azonban olyanok is, akiknek közömbös a közösségi média, arányuk az előző évben mért 13 százalékról 16 százalékra nőtt.

Ha megvizsgáljuk, hogy a két nem képviselői miként használják ezeket az internetes oldalakat, kiderül, hogy a nőket jobban érdeklik, mint a férfiakat, hiszen a nők körében az átlagnál többen veszik igénybe napi szinten a közösségi szájtok nyújtotta lehetőségeket (78 százalék); míg a férfiak közt sokakat hagy hidegen a téma (23 százalék). Az internet világába született nemzedék (18–29 évesek) használja a legváltozatosabban a közösségi médiát, ők az átlagnál gyakrabban használnak alkalmazásokat (26 százalék), küldenek üzenetet e felületekről (50 százalék), ami nem meglepő, hiszen több mint 80 százalékuk minden nap jelen van a virtuális közösségi térben.

Lakóhely és végzettség szerint is eltérőek a megkérdezettek oldalhasználati szokásai: a budapestiek közt sokan munkaidőben is belépnek (41 százalék), s üzleti célokra is használják e szájtokat (17 százalék), míg az alapfokú végzettségűek és a községben vagy falun élők közt nagyobb azok aránya, akik inkább innen küldenek üzeneteket és szívesen használnak alkalmazásokat. Az alapfokú végzettségű válaszadók 90 százaléka napi szinten használja a közösségi médiát, a felsőfokú végzettségűek az átlagosnál kevésbé aktívak a virtuális közösségi tereken. A közösségi portálok aktív tagjainak harmada (33 százalék), míg a regisztrált tagok közel kétharmada (62s zázalék) nyilatkozott úgy, hogy nem figyelik az oldalakon megjelenő reklámokat.

A KutatóCentrum félévente készít villámkutatást a közösségi oldalak látogatottságáról és használatáról. A legfrissebb adatfelvétel 2013 júniusában zajlott, 1210 fő megkérdezésével. A minta életkor és nem tekintetében reprezentatív a legalább egy közösségi oldalt használó 18–64 éves internetezőkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.