A Tesla elektromos autó konkurensén dolgozik a GM

Az elektromos autók még elég drágák a különleges akkumulátorok miatt. A GM szeretné olcsóbbá tenni a technológiát.

2013. 09. 18. 9:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A General Motors globális termékprogramokért felelős alelnöke, Doug Parks a GM michigani akkumulátorkutató laboratóriumában hétfőn jelentette be a programot, de nem közölte, hogy az elektromos kocsi mikor kerülhet piacra. Elmondása szerint a technológia már rendelkezésre áll, bár az akkumulátorok jelenleg még túl sokba kerülnek a kereskedelmi forgalmazáshoz.

A tisztán elektromos és a hálózatról is tölthető (plug-in) hibrid elektromos autó modellek száma 2010 óta több mint négyszeresére, 15-re emelkedett az Egyesült Államokban. Eladásaik azonban nem érik el a teljes piaci forgalom fél százalékát a különböző, adókedvezmény vagy lízing árengedmény formájában nyújtott támogatások ellenére sem.
A GM az ösztönzőkkel és engedményekkel közel 15 ezer Chevrolet Volt autót értékesített az idén az év elejétől augusztusig. A Volt nem tisztán elektromos jármű, mert rendelkezik egy úgynevezett „hatótávnövelő” benzinmotorral is, ami menet közben újratölti a kocsi akkumulátorait.

A Nissan más megközelítést alkalmaz, szerinte az elektromos járműveknek nincs is szüksége 200 mérföldes hatótávra, hiszen azt a tulajdonosok úgysem használnák ki, mert naponta átlagosan nem tesznek meg nagyobb utat a Nissal Leaf 75 mérföldes hatótávjánál. A Leaf alapára támogatások nélkül közel 29 ezer dollár (6,5 millió forint) az Egyesült Államokban.

Az elektromos autókat gyártó vállalatok közül egyedül a Tesla rendelkezik nagy hatótávú elektromos autóval kínálatában, az S-modellel, de azt, hogy a kocsi nyereséggel állítható elő, még nem sikerült egyértelműen bizonyítania. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azonban nemrégiben kijelentette, hogy „nem kell tudni csodát tenni ahhoz”, hogy két-három éven belül 200 mérföldes hatótávú elektromos autót lehessen 35 ezer dolláros áron piacra dobni.

A jelenleg kapható elektromos autók 100 mérföldes (160 kilométer) vagy annál kisebb hatótávval rendelkeznek. Áraik a Smart Fortwo 25 ezer dollárja és az elektromos RAV4 50 ezer dollárja között szóródnak. A BMW i3 induló ára várhatóan 41 ezer dollár lesz.

Elemzők szerint az elektromos autók gyártói, a Tesla, a GM, a Volkswagen, valamint az eladásokban vezető Nissan Motor Co. ugyanazzal a problémával, az akkumulátorok magas árával és a járművek csekély hatótávolságával kénytelenek megküzdeni.

Kevin Gallagher, az amerikai energiaügyi minisztérium Argonne National Laboratory kutatóintézetének szakembere szerint az autógyártók jelenleg egy kilowattóra akkumulátor kapacitást 500 dollárért tudnak előállítani. A Nissan Leaf 24 kilowattórás akkumulátor kapacitása tehát 12 ezer dollárba kerül. A Ford vezérigazgatója Alan Mulally pedig 13-15 ezer dollárban adta meg az elektromos Focus 23 kilowattórás akkumulátorának az árát.

A Tesla főmérnöke, JB Straubel állítása szerint ők az ipari átlag feléért-negyedéért állítják elő akkumulátoraikat, mivel – szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel – szabványos akkumulátor tokozatokból állítják össze azokat. Az S-modell akkumulátorának az ára lényegesen elmarad az iparági átlagtól – mondta, hozzátéve, hogy a Tesla „népautójának” mintegy négy év múlva tervezett piacra dobásáig az akkumulátorok tárolási energiasűrűségét mintegy 20 százalékkal fogják tudni megemelni.

A Tesla pontos adatokat nem tesz közzé akkumulátorainak áráról, azt azonban lehet tudni, hogy a Tesla motorral és Tesla akkumulátorral ellátott elektromos Toyota RAV4-es, ami 41,8 kilowattórás akkumulátor kapacitással 103 mérföld távolságot képes megtenni, közel 50 ezer dollárba kerül, 26 ezer dollárral többe a benzinmotoros alapmodellnél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.