Az ENSZ polgári légi közlekedésre szakosított szervezetének tárgyalásai során kell áthidalnia a fejlett és fejlődő nemzetek között lévő mély megosztottságot a kereskedelmi célú légi közlekedésből származó szén-dioxid kibocsátása miatt, elkerülve a szén-dioxid-kereskedelmi háború veszélyét az Európai Unióval.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetben (International Civil Aviation Organization – ICAO) több mint egy évtizede tartó vita után, továbbra is kis hajlandóság mutatkozik a feltörekvő Kína és India részéről, hogy fizessen a szén-dioxid kibocsátása után.
Amennyiben nem jön létre a megállapodás, az Európai Unió számára szabaddá válna a lehetőség, hogy visszatérjen a saját maga által korábban bevezetett nemzetközi vonatkozású szabályozáshoz. Eszerint minden légitársaságnak, amely az EU repülőtereit használja, szén-dioxid-kibocsátási kvótát kell vásárolnia (szén-dioxid-adót kell fizetnie).
Az unió legutóbbi kísérlete az erre vonatkozó jogszabály kötelező bevezetésére, elsősorban az ICAO-tárgyalások előrehaladásának hiánya miatt következett be, azonban az EU azonnali ellenlépésekkel találta szembe magát. Kína ugyanis felfüggesztette Airbus-megrendeléseit. Néhány megrendelés még mindig be van fagyasztva.
Válaszul arra, hogy ez az intézkedés sérti az országok szuverenitását, az EU felfüggesztette a törvényt, de azt újra életbe fogja léptetni, ha az ICAO nem talál alternatív megoldást. Elég rövid idő áll rendelkezésre addig, míg az uniónak döntést kell hoznia az ügyben, ezért az ICAO előzetes találkozót tart szeptember 4-én a témában.
Az elképzelések szerint a globális megállapodást körvonalazó előkészítő munka befejeződik a hároméves közgyűlésig, mely szeptember 24-én kezdődik Montreálban, az ICAO központjában. További egyeztetésekre lenne szükség és azok sikeressége esetén is csak 2020-ban lépne hatályba a javaslat.
Egyes EU-s tisztségviselők azt mondták, bíznak benne, hogy számottevő előrelépések lesznek a globális piaci alapú szabályozás felé.
„Optimista vagyok, de ez nehéz ügy. Politikai akaratra van szükség az Egyesült Államok, Kína és India részéről is” – mondta egy uniós tisztviselő név nélkül. Egy tárgyalások közeli forrás szerint az egyik kompromisszumos javaslat az volt, hogy a kibocsátási árak a nemzeti légtérre korlátozódjanak, az egész repülési útvonal helyett. Ezt az amerikai álláspontot kezdetben az EU ellenezte.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!