Az úgynevezett okosórákat már évekkel ezelőtt piacra dobták, azonban eddig nem igazán keltették fel a vásárlók érdeklődését. Ez megváltozhat a Samsung Galaxy Gear megjelenésével, amely az Apple iPadjéhez hasonlóan egy már létező, de a széles fogyasztói körben szinte ismeretlen technológiát kíván népszerűvé tenni.
A Samsung elnök-vezérigazgatója, JK Shin mutatta be a Samsung Galaxy Gear okosórát a világ legnagyobb fogyasztói elektronikai vásárán, a berlini IFA-n szeptember 4-én. A karóra és egy androidos telefon funkcióinak kvázi keresztezése új perspektívát nyithat az elektronikai piacon.
Az okosóra segítségével a telefonra érkezett figyelmeztetések, üzenetek, e-mailek a kis érintőkijelzőn azonnal olvashatók, böngészni lehet a hívásnaplóban vagy az SMS-ek között, a készülékbe épített 1,9 megapixeles kamerával pedig képeket, illetve videókat lehet rögzíteni.
Az okosórát szinkronba lehet hozni az Android alapú tabletekkel és telefonokkal is. A mindössze 74 grammos, 4,1 cm-es, de ultravékony képátmérővel rendelkező okosórával telefonálni is lehet.
„A Gear használatával anélkül indíthat és fogadhat hívásokat, hogy kivenné a zsebéből a telefont” – mondta Pranav Mistry, a vállalat egyik vezetője újságíróknak Berlinben, az évente megrendezett IFA elektronikai kiállításon.
A Gear lehetővé teszi a beérkező e-mailek és Facebook-üzenetek olvasását, amelyekre a Samsung közleménye szerint hangutasításokkal és a szöveg bediktálásával válaszolni is lehet. A készülékben beépített kamera található, amellyel fényképek és videofelvételek készíthetők. A hagyományos karórákkal ellentétben viszont a Samsung „okosóráját” naponta tölteni kell.
A Samsung okosórája a vállalat számos készülékéhez hasonlóan a Google Android nevű operációs rendszerét használja. A Sony és a Qualcomm is bemutatta „okosóráit” a rendezvényen, az Apple pedig a jövőben fogja, azonban a bemutatás pontos dátuma nem ismert. A különböző gyártók intelligens karóráinak nagyjából egy idejű piacra dobása a sajtóvisszhang nyomán már önmagában is növelheti a termék iránti keresletet.
Ezzel egy időben a Google a beépített monitorral és kamerával szerelt intelligens szemüvegén dolgozik.
A mára mindenütt jelen lévő okostelefonok és táblagépek után az elektronikai vállalatok egy új termékcsoport kifejlesztésén dolgoznak, amelyek a mindennapos használati tárgyakat – karórákat, szemüvegeket –- látnák el fejlett technológiával. A Gartner kutatóvállalat becslései szerint az „okos termékek” 2016-ra tízmilliárd dolláros üzletágat fognak jelenteni.
Ramon Llamas, az IDC kutatócég elemzője szerint azonban az okosórák számos tulajdonságának jó irányba kell fejlődnie ahhoz, hogy a termék tényleg sikeres legyen: a készülékeket el kell látni egy sor hasznos alkalmazással, amelyek indokolhatóvá teszik az újabb eszköz beszerzését. „Ne csak annyiról legyen szó, hogy értesít arról, hány olvasatlan üzenete van, ( ) az egészségügyi alkalmazások telepítése például elég kézenfekvő” – mondta Llamas.
A Gartner egy másik elemzőjének, Carolina Milanesinek is hasonló ötletei vannak, a felhasználó pulzusának mérése, illetve egyéb érzékelők beépítése. Azt is elképzelhetőnek tartja, hogy az óra bankkártyás fizetések során azonosítaná tulajdonosát, vagy közösségi oldalakon megosztaná, hogy éppen merre jár az óra viselője. „Az óra intelligens, de nem annyira, mint amennyire lehetne, tulajdonképpen csak egy pluszkijelző, amire egyszerűbb rápillantani, mint a telefonra” – összegezte Milanesi, majd hozzátette, hogy a Samsung nem használta ki a lehetőségeket, az Apple viszont remélhetőleg ki fogja.
A Gear az Egyesült Államokban és Japánban októberben debütál, a világ többi országában viszont már szeptember 25-én megvásárolhatják a készüléket. 299 dollárba fog kerülni, ez az összeg nagyjából kétszerese a hasonló termékek, a Sony SmartWatch és a Pebble árának.