Megállapodás a szén-dioxid-kibocsátásról

Megállapodás született a légiközlekedés szén-dioxid kibocsátásáról.

Papp Gabriella
2013. 10. 09. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a teljes megállapodás a tervek szerint 2020-ban lépne csak hatályba, a legvitatottabb kérdésekre mégis született megoldás, miután az ICAO teljes tagsága zárt ajtók mögött folytatta le a tárgyalásokat Montrealban.

Ez az egyezség „egy történelmi mérföldkő a légiközlekedési ágazatban és a globális klímaváltozás által jelentett kihívások többoldalú megoldásában” – nyilatkozta Roberto Kobeh Gonzalez, az ICAO tanácsának elnöke. A légiközlekedés „most vált az egyetlen olyan meghatározó iparággá, mely egy többoldalú, globális, piaci alapon működő megegyezés birtokában tudja segíteni a jövőbeni üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának szabályozását ” – tette hozzá.

A zárószavazást megelőzően Kína és India csatlakozott az Egyesült Államokhoz és Oroszországhoz abban, hogy az Európai Unió által a járatokra bevezetett szén-dioxid-adót kivezessék három éven belül. Erre a szavazásra végül nem került sor, miután a 170 tagállamot képviselő közel 1400 delegált a végrehajtó bizottság határozatát fogadta el, mely szerint a megállapodás részletei később tárgyalják.

„A jó hír az: egy általános megállapodás jött létre, és Kína és Indiai is benne van”– nyilatkozta egy részt vevő diplomata. A repülés számlájára a globális CO2-kibocsátás mintegy 3 százaléka írható, de az ICAO előrejelzése szerint 2050-re ez 4-6-szorosára fog nőni (a 2010-es szinthez képes).

Az előző évben az Európai Unió felfüggesztette a szén-dioxid kereskedelmi rendszerét (ETS) a nemzetközi járatokra vonatkozóan, miután nagy vihart kavart az intézkedés bevezetése. Az EU korábbi intézkedése előírta, hogy valamennyi, az EU légterében repülő járatnak légszennyezési kvótát kell vásárolnia a teljes repülő út alatt keletkezett kibocsátás 15 százalékának fedezésére, bárhol is keletkezik az. Több nemzet elutasította a rendszert, mely egy kereskedelmi háború kibontakozásával fenyegetett.

Az ICAO döntése „erős üzenet az Európai Unió felé, miután 3 szavazattal leszavazták a javaslatát – mondta egy részt vevő.

Az ICAO ülésen elfogadott megállapodás szövege alapján, az országoknak 2016-ig meg kell egyezniük a globális piaci alapú mechanizmus részleteiben, és ki kell lépniük minden regionális rendszerből.

Az intézkedések célja az, hogy egy sor olyan technikai és gyakorlati lépéssel járjanak el, mely csökkentik a kibocsátást – áll az Európai Bizottság nyilatkozatában.

Megfontolásra ajánlott konkrét javaslatok között szerepel egy szén-dioxid adó és egy CO2 kereskedelmi rendszer. De így az Európai Uniónak fel kellene hagynia a saját, ambiciózusabb szén-kereskedelmi rendszerével és ki kellene tartania az új globális rendszer mellett.

Ennek ellenére az Európai Bizottság elnökhelyettese, Siim Kallas méltatta a pénteki megállapodást. „Nagyon örülök, hogy a hosszú és nehéz tárgyalás végére egy globális megegyezés született a légi közlekedésből származó kibocsátásról”- mondta Kallas. „Ez jó hír az utazóközönségnek, a légi közlekedési iparágazatnak, de a legfontosabb: ez nagyon jó hír a bolygónak” – nyilatkozta. Ráadásul – tette hozzá – a megállapodás elhárítja „a kereskedelmi partnerek között lévő káros konfliktust.” Connie Hedegaard, az Európai Bizottság éghajlat-politikával foglalkozó tagja szintén gratulált az ICAO tagjainak.

Amellett, hogy az elfogadott globális mechanizmus fékezi a kibocsátást, az egyezmény a jobb, alternatív repülőgép-üzemanyagok és üzemanyag-takarékos navigáció kifejlesztését is ösztönzi.

Továbbá a mentességi záradék gondoskodik arról, hogy „tisztességes és igazságos megoldás szülessen” számos olyan ország esetében, melynek „különleges körülményei vagy korlátozott lehetőségei vannak” – mondta az EU.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.