Bár a teljes megállapodás a tervek szerint 2020-ban lépne csak hatályba, a legvitatottabb kérdésekre mégis született megoldás, miután az ICAO teljes tagsága zárt ajtók mögött folytatta le a tárgyalásokat Montrealban.
Ez az egyezség „egy történelmi mérföldkő a légiközlekedési ágazatban és a globális klímaváltozás által jelentett kihívások többoldalú megoldásában” – nyilatkozta Roberto Kobeh Gonzalez, az ICAO tanácsának elnöke. A légiközlekedés „most vált az egyetlen olyan meghatározó iparággá, mely egy többoldalú, globális, piaci alapon működő megegyezés birtokában tudja segíteni a jövőbeni üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának szabályozását ” – tette hozzá.
A zárószavazást megelőzően Kína és India csatlakozott az Egyesült Államokhoz és Oroszországhoz abban, hogy az Európai Unió által a járatokra bevezetett szén-dioxid-adót kivezessék három éven belül. Erre a szavazásra végül nem került sor, miután a 170 tagállamot képviselő közel 1400 delegált a végrehajtó bizottság határozatát fogadta el, mely szerint a megállapodás részletei később tárgyalják.
„A jó hír az: egy általános megállapodás jött létre, és Kína és Indiai is benne van”– nyilatkozta egy részt vevő diplomata. A repülés számlájára a globális CO2-kibocsátás mintegy 3 százaléka írható, de az ICAO előrejelzése szerint 2050-re ez 4-6-szorosára fog nőni (a 2010-es szinthez képes).
Az előző évben az Európai Unió felfüggesztette a szén-dioxid kereskedelmi rendszerét (ETS) a nemzetközi járatokra vonatkozóan, miután nagy vihart kavart az intézkedés bevezetése. Az EU korábbi intézkedése előírta, hogy valamennyi, az EU légterében repülő járatnak légszennyezési kvótát kell vásárolnia a teljes repülő út alatt keletkezett kibocsátás 15 százalékának fedezésére, bárhol is keletkezik az. Több nemzet elutasította a rendszert, mely egy kereskedelmi háború kibontakozásával fenyegetett.
Az ICAO döntése „erős üzenet az Európai Unió felé, miután 3 szavazattal leszavazták a javaslatát – mondta egy részt vevő.
Az ICAO ülésen elfogadott megállapodás szövege alapján, az országoknak 2016-ig meg kell egyezniük a globális piaci alapú mechanizmus részleteiben, és ki kell lépniük minden regionális rendszerből.