Első pillantásra nem tulajdoníthatunk nagy jelentőséget a ténynek, hogy az autókészítők egyesített, úgy szólván globális töréstesztért lobbiznak, ám a dolog mélyére nézve ez nem csak jót jelent. A gyártók rengeteg pénzt ölnek abba, hogy mindkét törésteszt követelményeinek jól megfeleljen járművük, míg ha egyetlen vizsgára kellene felkészülni, akkor elmondásuk szerint százmillió dolláros tételben spórolhatnának. Ezt persze más fejlesztésekre és/vagy a nyereségesség fokozására, illetve megteremtésére fordítanák, de a kérdés fennáll: vajon mennyire jelentené ez a biztonság elspórolását?
Egy ideális világban ugyanis a lehető legtöbb törési helyzet kivédésére kellene felkészíteni az autókat, nem pedig töréstesztekre. A tesztek ugyanis csak azt szolgálják, hogy bizonyos szituációk mentén megállapítható legyen két autó között a differencia, de még ebből az eredményből sem árt gyököt vonni, ugyanis fizikai tényezőkből eredően minden egyes törésteszt legalább annyira különbözik, mint minden egyes legyártott jármű – az is könnyen előfordulhat, hogy két azonos modell töréstesztje is másképp alakul.
Ráadásul a vizsgálódások a modell saját tömegével nem számolnak: hiába ötcsillagos egy kisautó töréstesztje – ha egy luxus bálnával ütközik, akkor egyértelmű, hogy ki húzza a rövidebbet. Nem kicsit, hanem nagyon. Ilyen szempontból pedig a biztonságosság mérése erősen viszonylagossá válik.
Persze jó dologra is vezethet az Automobil Gyártók Szövetségének lobbizása az Atlanti óceán két oldalán, ugyanis többek között a GM-et, a Toyotát és a Volkswagent magába tömörítő egyesület törekvése jobban átgondolt, szigorúbb és teljes körű törésteszt normarendszert eredményezhet. Nem ártana ugyanis egy módszer, ahol nem csupán az öt- és az öt csillag közötti hajszálnyi különbségeket próbálgathatjuk hasonlítani, miközben a többi megjelölés a „futott még” érdemleges differenciákat jelölni.
„A szabályozók hajlamosak azt gondolni, hogy az ő standardjaik a legjobbak. ’Nem itt találták fel’ szindrómában szenvednek,” nyilatkozta Gloria Bergquist, az Automobil Gyártók Szövetségének szóvivője. „Meg akarjuk mutatni nekik, hogy a mi előírásaink néhány ponton bár különbözhetnek, de azok, amelyeket harmonizálni szeretnénk (az egyesített törésteszttel – a szerk.), alapvetően megegyeznek.”
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!