Egyesített töréstesztért lobbiznak az autógyártók

Hogy eredményesen árusítsák autóikat, a gyártóknak Európában és Amerikában más töréstesztnek kell megfelelni.

Szabó Péter
2013. 12. 22. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első pillantásra nem tulajdoníthatunk nagy jelentőséget a ténynek, hogy az autókészítők egyesített, úgy szólván globális töréstesztért lobbiznak, ám a dolog mélyére nézve ez nem csak jót jelent. A gyártók rengeteg pénzt ölnek abba, hogy mindkét törésteszt követelményeinek jól megfeleljen járművük, míg ha egyetlen vizsgára kellene felkészülni, akkor elmondásuk szerint százmillió dolláros tételben spórolhatnának. Ezt persze más fejlesztésekre és/vagy a nyereségesség fokozására, illetve megteremtésére fordítanák, de a kérdés fennáll: vajon mennyire jelentené ez a biztonság elspórolását?

Egy ideális világban ugyanis a lehető legtöbb törési helyzet kivédésére kellene felkészíteni az autókat, nem pedig töréstesztekre. A tesztek ugyanis csak azt szolgálják, hogy bizonyos szituációk mentén megállapítható legyen két autó között a differencia, de még ebből az eredményből sem árt gyököt vonni, ugyanis fizikai tényezőkből eredően minden egyes törésteszt legalább annyira különbözik, mint minden egyes legyártott jármű – az is könnyen előfordulhat, hogy két azonos modell töréstesztje is másképp alakul.

 

Ráadásul a vizsgálódások a modell saját tömegével nem számolnak: hiába ötcsillagos egy kisautó töréstesztje – ha egy luxus bálnával ütközik, akkor egyértelmű, hogy ki húzza a rövidebbet. Nem kicsit, hanem nagyon. Ilyen szempontból pedig a biztonságosság mérése erősen viszonylagossá válik.

Persze jó dologra is vezethet az Automobil Gyártók Szövetségének lobbizása az Atlanti óceán két oldalán, ugyanis többek között a GM-et, a Toyotát és a Volkswagent magába tömörítő egyesület törekvése jobban átgondolt, szigorúbb és teljes körű törésteszt normarendszert eredményezhet. Nem ártana ugyanis egy módszer, ahol nem csupán az öt- és az öt csillag közötti hajszálnyi különbségeket próbálgathatjuk hasonlítani, miközben a többi megjelölés a „futott még” érdemleges differenciákat jelölni.

„A szabályozók hajlamosak azt gondolni, hogy az ő standardjaik a legjobbak. ’Nem itt találták fel’ szindrómában szenvednek,” nyilatkozta Gloria Bergquist, az Automobil Gyártók Szövetségének szóvivője. „Meg akarjuk mutatni nekik, hogy a mi előírásaink néhány ponton bár különbözhetnek, de azok, amelyeket harmonizálni szeretnénk (az egyesített törésteszttel – a szerk.), alapvetően megegyeznek.”

 

Szép megfogalmazás, bár ennek jegyében nehéz megérteni, hogy akkor mire áldozódnak „dollár százmilliók” a különbségeknek való megfelelés oltárán. A malomkerekek azért csak őrölnek tovább: a gyártók által felkért szakértők május elejére kidolgoznak egy új, egyezményes metodológiát, amelyet aztán más szakértők elemeznek, s végül 2014 végére áll majd össze a teljes körű jelentés, melynek alapján az EU és az USA a töréstesztek közös szabályozását kialakítani hivatott. Az nem kétséges – tesszük hozzá –, hogy ekkora erőknek meg fog hajlani a politikai ellenállás.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.