Harminc éve indult el a Macintosh

Soha ne bízzanak meg egy olyan számítógépben, amelyet nem tudnak felemelni.

tt
2014. 01. 24. 8:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Apple Computer cég újdonságát a piacra dobás előtt két nappal a legnézettebb tévés esemény, az amerikai futballbajnokság döntőjének szünetében sugárzott reklám harangozta be. A ma már legendásnak számító, Ridley Scott által rendezett klipben egy Macintosht ábrázoló pólóban rohanó lázadó nő, illetve az Apple Macintosh menti meg az emberiséget a Nagy (IBM) Testvértől.

A hirdetés az Orwell híres regényére utaló szlogennel zárult: január 24-én kiderül, miért nem lesz olyan 1984, mint „1984”. Az egyperces kisfilmet a Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója által vezényelt teátrális bemutatón is levetítették. Jobs a Tűzszekerek című film zenéjének hangjai mellett egy táskából vette elő és kapcsolta be az új számítógépet. A közönséget elkápráztatták a képernyőn megjelenő látványos grafikák, a hangulat akkor hágott tetőfokára, amikor a Macintosh „megszólalt”, s e szavakkal köszöntötte a résztvevőket: „Helló, Macintosh vagyok. Szeretnék megosztani Önökkel egy alapszabályt, amelyet akkor fogalmaztam meg, amikor először találkoztam egy IBM-féle nagy vassal. Soha ne bízzanak meg egy olyan számítógépben, amelyet nem tudnak felemelni!”

Az Apple 1983-ban már elkészítette a Lisa névre keresztelt, grafikus megjelenítővel ellátott gépet, de ennek megvételét a 12 ezer dolláros ár miatt az átlagfogyasztó nem engedhette meg magának. A monitorral egybeépített Macintosh már olcsóbb volt, „csak” 2495 dollárért kínálták, s elkapkodták a vásárlók. Az Apple számítógépeinek azóta is világszerte népes rajongótáboruk van egyszerű használatuk, stabilitásuk és zseniális formatervük miatt.

A Macintosh létrejöttét az innovatív Steve Jobsnak tulajdonítják, bár az valójában irányításával, de csapatmunkában készült el Jef Raskin, az Apple minőségbiztosítási felelőse, Dean Hovey tervezőmérnök és a hardvert kifejlesztő Brian Howard részvételével. Raskin ötlete volt például, hogy ellátogassanak a Xerox PARC-hoz, ahol már több tapasztalattal rendelkeztek a grafikus felhasználói felülettel kapcsolatban. Egy bemutatón találkoztak először a számítógépes egérrel, ekkor döntötték el, hogy a Macintosht is ilyennel látják el. Hovey a prototípushoz szükséges alkatrészeket a legenda szerint egy drogériában vásárolta meg: egy szappantartót az egértesthez és egy golyós dezodort a golyóhoz, amelyet a csúszás ellen gumírozott anyaggal vont be.

A szigorúan „házon belül” zajló munka folyamán a hardvert a szoftverhez, a szoftvert (elsősorban a Mac OS operációs rendszert) a hardverhez optimalizálták. Az ellentmondást nem tűrő, mindig a tökéletességre törekvő Jobs ragaszkodott a tökéletesen zárt rendszerű számítógéphez, mert úgy vélte: a funkcionalitás kárára megy, ha egy szoftver más számítógépen is futtatható, mint amire tervezték. Bár ez a filozófia kezdetben nem jelentett igazán jó piaci pozíciót, később ez tette különlegessé és egyedivé a Macintosh-termékeket, amelyeken az Apple saját operációs rendszere fut, és a cég boltjából alkalmazások százezreit lehet rájuk letölteni.

1985-ben Jobs összetűzésbe került a cég vezetőségével és leköszönt posztjáról. Az Apple nélküle a kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel került szembe, eladásaik csökkentek, veszteségeik hatalmasra duzzadtak elsősorban az alacsony árakkal előretörő IBM, majd Microsoft miatt. A kétségbeesett részvényesek 1997-ben visszahívták Jobst, aki profiltisztítást hajtott végre, az azonnali csődöt elkerülendő pedig pénzügyi mentőövet jelentő stratégiai megállapodást kötött az „ősellenség” Microsofttal.

Az Apple 2001-ben piacra dobta a vállalatot ismét felvirágoztató iPod hordozható zenelejátszót, majd 2007-ben az érintőképernyős iPhone mobiltelefont kamerával, webböngészővel, zenelejátszóval és egyéb élvezetes alkalmazásokkal. Az Apple-re jellemző zseniális formatervű és addig soha nem látott felhasználói élményt nyújtó készülék letarolta a piacot, ma már ötödik generációjánál tart – csak ebből a megjelenés bejelentése utáni 24 órában kétmillió előrendelés érkezett. 2010-ben került forgalomba az új kategóriát teremtő iPad táblagép, amelynek a szakértők nem sok sikert jósoltak, de már az első hónapban egymillió példányt vettek meg belőle, s ma is minden harmadik eladott táblagép az Apple gyártmánya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.