Vakvezetésre leggyakrabban labradort vagy golden retrievert alkalmaznak, de nem ritka, hogy német juhászkutyát, bernáthegyit, újfundlandit, dogot, vagy esetleg airedale terriert képeznek ki erre a feladatra. Egy ilyen kutya hihetetlenül okos, betanítása sok időt és komoly tudást igényel. Ennek megfelelően az eszmei értéke 1,5-2 millió forintra tehető, azonban számokkal nem lehet kifejezni azt, hogy valójában mennyit ér és mennyit jelent egy ilyen négylábú a gazdájának.
A kutyákról köztudomású, hogy hűségesek és ragaszkodók. Azonban egy vakvezető ebnek intelligensnek, türelmesnek, gyerekszeretőnek, más állatok iránt közömbösnek, kitartónak és jó fizikai felépítésűnek kell lennie. Utóbbi két feltétel azért fontos, mert sokat kell sétálnia, emellett fontos, hogy elérje az 50-70 centiméteres marmagasságot, hiszen a speciális, merev szerkezetű póráz meglehetősen rövid, annak érdekében, hogy minél precízebb jelzéssel szolgáljon a látássérült gazdának. Nem véletlen, hogy nem látunk vakvezető tacskókat vagy spánieleket, bár ezen fajták amúgy sem felelnének meg a feladatra.
Április 27. a vakvezető kutyák világnapja
Magyarországon 1976-ban indult el a vakvezetőkutya- kiképzés, köszönhetően vitéz lovag Rithnovszky Jánosnak. Sajnos manapság is csak néhány alapítvány foglalkozik kiképzéssel, és évente nagyjából 40-60 eb kerül gazdához. Az átlagos várakozási idő 3-4 év, ami nem is rossz, ahhoz képest, hogy hazánkban a látássérült emberek alig 1 százalékát segíti vakvezető kutya. Rengetegen vannak ugyanis, akik nem tudják vagy nem akarják vállalni a kutyatartással járó extra pénzkiadást és felelősséget.
A labradorokat különösen kedvelik a kiképzők, hiszen híresek arról, hogy okosak és türelmesek, emellett nagyon korán érnek, már 6-8 hónaposan el lehet kezdeni a felkészítésüket, egyéves korukban pedig már teljesen kiforrott, felnőtt kutyának számítanak. Létezik egy ún. kölyöknevelési program is, melynek keretében már a néhány hónapos kiskutyákat ingergazdag környezetbe helyezik, folyamatosan járják velük a várost különböző tömegközlekedési eszközökön, de ebben a korban még inkább a játékosságon van a hangsúly.