Az autista emberek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkező hatásokat, érzékszerveik sokszor túlságosan kifinomultak, vagy éppen ellenkezőleg, nem elég érzékenyek, hogy befogadják a környezet ingereit. A szociális és kommunikációs készségek fejlődésének zavara a személyiség fejlődésének egészét érinti. Nehéz számukra a kapcsolatteremtés nehezen értelmezik a gesztusokat. Érzékenyen reagálhatnak a hangokra és az érintésre is; egy ölelés, vagy akár egy szimpla kézfogás is kellemetlen lehet a számukra. Ugyanakkor minden szituációban nyíltan és őszintén megmondják a véleményüket másokról és az adott helyzetről. 2008-tól kezdődően április 2-t az ENSZ az autizmus világnapjává nyilvánította, ezzel próbálva ráirányítani a világ figyelmét az autista emberek problémáira.
– Honnan tudhatják a szülők, hogy segítségre van szükség, milyen életszakaszban vehetik észre legkorábban, hogy gyermekük autista?
– Az autizmus spektrumzavarral született gyerekek kezdeti fejlődési szakaszai nem térnek el jelentős mértékben a átlagos fejlődésmenetű babák fejlődésétől. Éppen ezért másfél-két éves korig a szülők nem is gyanakodnak. Nagyjából akkortájt válik egyértelművé, hogy a gyermek társaihoz képest lemarad a nyelvi fejlődésben, de árulkodó tünet lehet az is, hogy nem szívesen játszik együtt a társaival és egyáltalán nem érdekli a többiek viselkedése. Ilyenkor a szülőknek érdemes minél hamarabb szakemberhez fordulni, hogy elkezdhessék a fejlesztő terápiákat. A megfelelő, korai gondozást segítő intézmények lényegesen befolyásolhatják a gyermek további fejlődését.
– Ilyenkor hol és milyen intézményekhez fordulhatnak segítségért?
– Szerencsés esetben a lakókörnyezetben találnak megfelelő ellátást, bár ennek színvonala és minősége sajnos országrészenként változó. Természetesen az Autisták Országos Szövetségéhez is lehet fordulni információért. A gyanú felmerülésekor elsőként mindenképp a helyi védőnőket kell keresni, ők kérdőívvel előzetes felmérést készíthetnek a gyermek állapotáról. A gyermekpszichiátriai intézmények, illetve a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottságok szakemberei azonosíthatják azokat a tüneteket, amelyek a diagnózis alapjául szolgálhatnak. Ahol nincs szakszerű ellátás ott a településhez legközelebbi fejlesztő központba küldik a szülőket, de az sem ritka, hogy a helyi óvodában is megfelelően képzett, elhivatott és segítőkész alkalmazottak állnak rendelkezésre.