Már zajlik a közösségi média újabb forradalma

Egyre jobban eluralkodik az embereken a Facebook-, Twitter-, Google+-őrület. Mire számíthatunk a jövőben?

Szabados Balázs
2014. 05. 03. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi médiának legalább akkora „beszippantó” ereje van, mint annak idején a mobiltelefonok megjelenésének, elterjedésének. A 90-es évek derekán még mindenki ódzkodott tőle, és féltette a magánszféráját, majd rövid időn belül elterjedt az egész világon, és most már ott tartunk, hogy például Magyarországon a mobil-előfizetések száma közel 12 millió, tehát meghaladja az állampolgárok számát.

A közösségi médiával is pontosan ez történik. Eleinte a magyar változattal, a(z i)WiW-vel ismerkedtünk, majd mire igazán felfutott volna a regisztrált látogatók száma, nálunk is megjelent a Facebook, és pillanatok alatt átvette a hatalmat. A Social Daily adatai szerint 2014 márciusában az aktív felhasználók száma Magyarország területén elérte a 4 800 000 főt!

A felhasználói kultúrát tekintve talán mostanában fejezzük be az óvodát, és lépünk iskolás korba. Persze még mindig sokan vannak, akik oda nem illő tartalommal zargatják saját ismerőseiket, és valamilyen oknál fogva úgy viselkednek, mintha védené őket a névtelenség burka. Elég csak azokra az esetekre gondolni, mikor valaki a saját munkahelyével kapcsolatos negatív véleményének ad hangot, aztán csodálkozik rajta, hogy másnap kézhez kapja a felmondólevelet. Ugyanilyen hiba a politikai meggyőződés szélsőséges hangoztatása is, hiszen manapság a komolyabb cégek a munkára jelentkezők Facebook-tevékenységét is górcső alá veszik, így minden egyes like-kal, véleménnyel, és poszttal magunkról állítunk ki bizonyítványt.

A felhasználói viselkedéshez hasonlóan természetesen változik maga a közösségi média is, hiszen a termékforgalmazó cégek hatalmas potenciált látnak ebben a felületben, emellett a technikai fejlődéssel párhuzamosan nő a lehetőségek tárháza. Nézzük meg, hogy a szakemberek véleménye szerint milyen változásokra számíthatunk a közeljövőben!

Ebben az írásban főleg a Facebookot említjük, mint piacvezető közösségi oldalt, de természetesen ott nyomul a Twitter, a LinkedIn, a Google+ is, csak hogy a nagyobbakról ejtsünk szót. Azonban biztosra vehetjük, hogy Mark Zuckerberg cége a közeljövőben is ott lesz a topon, mert már-már felfoghatatlan anyagi és szellemi forrással rendelkezik, és folyamatosan keresi a fejlődés útját.

A legtöbb cég és vállalkozás jelen van a Facebookon, és mindegyiknek az a célja, hogy minél több felhasználó figyelmét vonja magára. Azonban már most rengeteg információval bombázzák az agyunka amúgy is, így a jövőben csak azok a reklámok lesznek életképesek, amelyek ki tudnak tűnni a szürke egyvelegből. Hogy lehet ezt elérni? „A szociális világháló egyre hangosabb, egyre nehezebb kitűnni, ezért viccesnek, érdekesnek, esetleg provokálónak, de minden esetben kreatívnak kell lenni” – nyilatkozta Stephen Knuth, a REMIX Design+Media alapítója.

Egyre több úgynevezett lokális reklámra számíthatunk a jövőben, hiszen az okostelefonunk révén a Facebook mindig tudja, merre járunk, így előfordulhat, hogy például az Oktogonnál sétálva egyszer csak üzenetet kapunk a közelben lévő gyorsétteremtől, miszerint „ugorj be egy hamburgerre, csak 50 méterre vagyunk tőled, és kapsz 20 százalék kedvezményt”. Nem is értem, hogy tudtunk eddig enélkül létezni?!

Néhány évvel ezelőtt még szinte kizárólag képeket posztoltak a felhasználók, mostanában azonban egyre több videót osztanak meg a közösséggel. Ez a tendencia folytatódni fog, de lecsökken a felvételek hossza, ugyanis a magánszemélyek és a reklámozó cégek is kezdenek rájönni, hogy a 4-5 perces mozgóképek kora leáldozott. Manapság 10-15 másodperces snittekkel érdemes operálni, azt még szívesen megnézik az emberek, a hosszabb anyagoknak nem lesz esélyük.

Rohamosan fejlődik az internet sebessége, így könnyen előfordulhat, hogy pár év múlva már csak az fog szöveges módon chatelni, aki épp a munkahelyén tartózkodik, és nem akarja zavarni a kollégáit, amúgy a többiek a Skypehoz hasonlóan videochatelni fognak egymással. Ezzel együtt a konferenciabeszélgetések elterjedésére is számíthatunk, már most működik a TinyChat nevű alkalmazás, ami tulajdonképpen egy videochat szoba, így egész baráti társaságok „röffenhetnek” össze a Facebookon. Mindenki előveszi otthon a sörét, bekapcsolja a webkameráját, aztán mehet is a virtuális kocsmázás.

Az önkifejezés a virágkorát éli. Mindenki meg akarja mutatni magát a világnak, hogy milyen zseniálisan tud énekelni, táncolni, udvarolni, a szellentését meggyújtani, beleugrani egy lavór vízbe a háztetőről, és a sort a végtelenségig folytathatnánk. Ezeknek a videofelvételeknek a közzé tétele érdekében speciális aloldalak jöttek-jönnek létre. Például itt van a Best Vines nevű oldal több mint 20 millió lájkolójával, ide eszeveszett baromságokat töltenek fel a felhasználók. A Vine nevű alkalmazást pedig a telefonunkra telepíthetjük, és használatával rövid felvételeket készíthetünk, szerkeszthetünk, majd kapásból megoszthatjuk azt a világmindenséggel.

„A Vine 9 hónappal ezelőtt még nem is létezett, mégis hatalmas sikert aratott. Ahogy fejlődnek a mobileszközök, azokkal együtt a különböző tartalomtípusok is változni fognak” – mondta Marc Landsberg, a Socialdeviant honlap alapítója.

A Facebookot világszerte 1,23 milliárdan használják, ebből 1 milliárdan rendszeresen a mobiltelefonjuk, tabletjük segítségével látogatják az oldalt. Nem csoda, hogy Mark Zuckerbergék egyre inkább ezekre a mobileszközökre fókuszálnak, tehát a kisebb képernyőméretnek megfelelően változik a dizájn, a gombok mérete, elhelyezkedése stb. Az új alkalmazásokat is abban a szellemben készítik, hogy minél jobban kihasználják a fejlődő okostelefon-piacban rejlő lehetőségeket, tehát egyre jobb minőségű videókat, hangot, képet tudjunk feltölteni, így hamarosan 3D-s felvételekkel áraszthatjuk el a világhálót.

Húsz évvel ezelőtt még az volt a probléma, hogy rengeteg tehetséges ember elkallódott, mert nem volt rá lehetősége, hogy megmutassa magát. A közösségi média rohamos elterjedésével most épp átesni készülünk a ló túloldalára. Ahogy korábban említettem, boldog-boldogtalan tölt fel magáról anyagokat az internetre, és nyilván rengeteg tehetséges ember is van közöttük, azonban a hatalmas információs adattömeg miatt – ami a retinánkon keresztül az agyunkat bombázza – félő, hogy lassan, de biztosan a valódi értékek iránt is közömbössé válunk.
A közösségi oldalak elvesztették eredeti céljukat, miszerint megtaláljuk régi ismerőseinket, láthassuk, mi történik velük, és bármikor felvehessük velük a kapcsolatot. A reklámok, a pornó, az értelmetlen vicces videók milliói szépen lassan megfojtották a lényeget, mi meg csak nyomogatjuk az okostelefonunkat lehajtott fejjel, miközben a valódi világ elrohan mellettünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.