Az oszlopoknak használt női alakokat, a kariatidákat 1979-ben szállították át az Akropolisz dombján található templomból az Akropolisz Múzeumba, hogy megvédjék az időjárás viszontagságaitól, és helyükbe másolatot állítottak ki.
A múzeum restaurátorai speciális lézerberendezés segítségével távolítják el több mint kétezer év szennyeződését a márványalakokról a múzeumban, munkájukat a látogatók monitorokon keresztül kísérhetik figyelemmel.
Dimitrisz Pantermalisz múzeumigazgató elmondta, azért végzik helyben a világhírű márványszobrok megtisztítását, hogy elkerüljék az alakok nagy kockázatot jelentő mozgatását. A múzeum látogatói is jól járnak azzal, hogy betekinthetnek a mintegy hét hónapon át tartó munkálatokba.
„Egyfajta színfalak mögötti betekintést akarunk nyújtani látogatóinknak” – magyarázta az igazgató.
A munkálatok 2011-ben kezdődtek az életnagyságúnál nagyobb nőlakokon, és várhatóan júniusban fejeződnek be.
„Eltávolítjuk az összes szennyeződést, a füstöt és mindent, ami a szobrokra lerakódott az évszázadok során Nagy gondossággal dolgozunk, hogy elkerüljünk bármiféle sérülést” – hangoztatta Pantermalisz.
A restaurátorok az Akropolisz szobrai számára egy krétai technológiai alapítvány által kifejlesztett lézertechnológiával dolgoznak, amely két infravörös és az ultraibolya hullámhosszat kombinálja, hogy elkerüljék a márvány elszíneződését.
Az athéni Erektheion templomot Kr. e. 420 körül kezdték építeni. Az oszlopcsarnok lányalakjait a kor legszebbjeinek tartott kariai lányokról mintázták. A templom Athéné istennő és Poszeidón kultuszhelye volt.
A 6. században keresztény templommá változtatták, az 1460-as években török hárem lett. A 19. században lord Elgin a kariatida csarnok egyik nőalakját eltávolíttatta, és a ma Elgin-márványokként ismert akropoliszi frízekkel együtt Londonba vitte, ahol a British Museumban látható.