Ittas vezetés: zéró tolerancia kontra két sör

A világ különböző országaiban komoly eltérések vannak az ittas vezetés megítélését illetően.

Szabados Balázs
2014. 06. 26. 7:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Abban nagyjából megegyeznek az orvosi szakvélemények, hogy egy korsó sör vagy egy pohár bor elfogyasztása még nem befolyásolja a vezetési biztonságot. Természetesen ne egy 40 kilogrammot nyomó hölgyet vegyünk alapul, aki három napja nem evett semmit. Egy korsó sör az ember súlyától és alkatától függően nagyjából 0,3-0,5 ezrelékes véralkoholszintet eredményez, ami az Országos Igazságügyi Orvostani Intézet megállapítása szerint nem jelent alkoholos befolyásoltságot, ennek ellenére hazánkban a zéró tolerancia elve érvényesül, azaz egy korty alkoholt sem szabad elfogyasztani vezetés előtt.

Persze nemcsak hazánkban ilyen szigorúak a törvények, hanem 21 másik országban is, bár néhol kicsit finomított változat van érvényben.

Az alkoholos befolyásoltság fokozatai

Az alkoholos befolyásoltság megállapításánál a következő határértékeket kell figyelembe venni az Országos Igazságügyi Orvostani Intézet 13. számú módszertani levele alapján:

Ausztráliában például csak a tanuló vezetőkre vagy a próbajogosítvánnyal rendelkezőkre vonatkozik a zéró tolerancia, Kanadában tartományonként különbözik a törvény, az Egyesült Államokban pedig csak a 21 éven aluliaknak tilos itókáznia, igaz, ők elvileg a boltban sem vásárolhatnak alkoholt. Romániában viszont elképesztően keményen lépnek fel a hatóságok, ugyanis ha valakinek átlépi a véralkoholszintje a 0,8 ezreléket, akkor nemcsak büntetést kap és bevonják a jogosítványát, hanem még büntetőeljárást is indítanak ellene. Horvátországban csak a profi sofőrökre és az oktatókra vonatkozik a teljes tiltás, a többi vezetőnél 0,5 ezrelék a határ, azonban ha valaki balesetet okoz mondjuk 0,26 ezrelékes „eredménnyel”, akkor biztos megbüntetik. Tehát ott azt mondja a törvény, hogy „ihatsz egy pohárkával, de ha balesetet okozol, akkor duplán megszívod”!

Hollandiában 0,2 ezrelékig mehet el az, akinek öt évnél fiatalabb a jogosítványa, a többiekre pedig 0,5 ezrelékes határérték vonatkozik. A svédek, a lengyelek, az ukránok és a kínaiak is igen szigorúak, 0,2 ezrelékig nézik el az italfogyasztást, de Japánban, Szerbiában, Indiában és Oroszországban is igen szigorúak a törvények (0,3 ezrelék). Az oroszoknál egyébként 2010 és 2013 között zéró tolerancia volt érvényben, de aztán a törvényhozók rájöttek, hogy abban az országban, ahol a távolságokat nem is kilométerben, hanem elfogyasztott kupicákban mérik, talán mégsem illik ilyen szigorú szabályokkal terhelni a lakosságot.

Ezt a határértéket veszik alapul a legtöbb országban, többek között Belgiumban, Szlovéniában, Dél-Afrikában, Bulgáriában, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Svájcban, Spanyolországban, Németországban, Olaszországban, Görögországban, Peruban, és a sort még folytathatnánk. Sok helyütt azonban kiegészítő szabályok vannak érvényben, ahogy azt már a korábbi kategóriáknál is említettük. A legtöbb országban szigorúbban szankcionálják a friss jogosítvánnyal rendelkezőket vagy a buszvezetőket, profi sofőröket, sőt Ausztriában és Argentínában külön elbírálás alá esnek a motorosok.

Jó néhány országban lazábban veszik az „iszik vagy vezet” kérdését, így például Angliában, Walesben, Malajziában, Máltán, Új-Zélandon, Szingapúrban, Észak-Írországban és Skóciában 0,8 ezrelék a határérték, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy utóbbi két helyen azt tervezik, hogy ezt lecsökkentik 0,5 ezrelékre.

 

A következő országokban annyit lehet inni, amennyit nem szégyell a vezető, más kérdés, hogy a felsorolásból is látni fogják, ezen helyek többségén nincs kiépített útrendszer és közlekedési szabályok, a legtöbb ember gyalog jár vagy biciklivel a földutakon: Burkina Faso, Kongó, Vietnam, Angola, Etiópia, Gabon, Togo és Indonézia. Utóbbi ország kilóg a sorból, ugyanis teljesen rendezett útviszonyokkal rendelkezik, azonban a szabályokra ez már nem igaz. Sem az ittas, sem a drogos hatás alatti vezetés nem illegális, ami meglehetősen furcsa annak tükrében, hogy közben az öv bekötése vagy motorosoknál a bukósisak viselése elvileg kötelező. Azonban a rendőrök általában nagy ívben tesznek a szabályok betartatására, ennek megfelelően teljesen kaotikus helyzet uralkodik az utakon. Togóban ennél is rosszabb a helyzet, a lámpák nem működnek, a vezetők gyakran a menetiránnyal szemben közlekednek, a kereszteződésekben rendszeresek a balesetek csakúgy, mint az autófeltörések vagy a rablások. Szóval arrafelé az a legkisebb gond, hogy valaki ittasan vezet.

2009 márciusában a lengyelországi Skierniewicében egy 45 éves férfi okozott súlyos balesetet. A vizsgálatok során kiderült, hogy a véralkoholszintje 10,23 ezrelék volt, ami többszörösen halálos dózist jelent! Egy 80 kilogrammot nyomó embernek nagyjából két liter tömény szeszt kell meginnia rövid időn belül ahhoz, hogy ilyen legyen a véralkoholszintje. Az illető sem a balesetre, sem az ivászat körülményeire nem emlékezett.

 

2010 december 22-én a dél-afrikai Queenstown közelében egy lopott Mercedes kisteherautót állítottak meg, melynek rakterében 15 juhot találtak, az utastérben pedig öt gyermeket, egy nőt és a gépjárművet vezető férfit. A sofőr véralkoholszintje egészen elképesztő, 16 ezrelék volt, kész csoda hogy egyáltalán járni tudott, nemhogy ellopni és vezetni egy autót.

 

2004 decemberében a bulgáriai Plovdiv kórházába szállítottak egy autóbalesetben súlyosan megsérült férfit. A kórházi tesztek során kiderült, hogy véralkoholszintje 9,14 ezrelék volt, ami az anyagcsere folyamatok miatt a baleset idején nyilván ennél is magasabb szintet ért el. A férfi végül felépült sérüléseiből.

 



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.