Fogyasztás: átverik a vásárlókat az autógyárak

A gyári fogyasztási adatok gyakran köszönőviszonyban sincsenek a valósággal, ne higgyünk a számoknak!

Szabados Balázs
2014. 07. 31. 6:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márkától függetlenül manapság hihetetlenül kedvező fogyasztási számadatokkal próbálják meggyőzni az autógyártók a leendő vásárlókat arról, hogy az ő termékük milyen takarékos, már-már termeli az üzemanyagot. Egy korszerű, 1600 köbcentiméteres dízelautónál például simán találkozhatunk olyan gyári statisztikával, hogy 3,6/4,4/4 (országúti/városi/vegyes fogyasztás – liter/100 km), vagy egy kisméretű, turbós benzines esetén 4,3/5,9/4,9. Ezek kétségkívül vonzó számadatok, azonban a gyakorlatban a felhasználó azt tapasztalja, hogy a dízelkocsi vegyes fogyasztása a 4 liter helyett 5,6 liter, városban meg 6,4. A benzines autóknál ennél nagyobb differenciára lehet számítani, a kis lökettérfogat meg a turbó ellenére városban simán benyelnek 7-8 liter üzemanyagot, vegyesben pedig 6,5-7 „lityót”.

Persze ezek a valóságos eredmények egyáltalán nem rosszak – hiszen 10-15 évvel ezelőtt egy kétliteres szívó benzines gépkocsi (mely hasonló teljesítménnyel rendelkezett, mint egy mai, turbós 1,4-es) urbánus környezetben lazán benyakalt 9-11 litert –, azonban a gyár által elénk tárt értékektől messze vannak, a laikus vásárlót könnyen megtéveszthetik.

Egy gépkocsi fogyasztására hatással van a tömege, a légellenállása, a gumik súrlódása, az útviszonyok, az üzemanyag fajtája, az időjárási körülmények, természetesen a motor teljesítménye, nyomatéka, a váltó típusa (5-6 sebességes, automata stb.), a légkondi működése, az elektromos kényelmi berendezések használata, valamint természetesen a sofőr vezetési stílusa. Ez utóbbi egyébként valóban rengeteget számít: korai felváltásokkal, a motorfék aktív használatával, finom gázkezeléssel, tehát „takarékos” vezetéssel városi környezetben simán el lehet érni 1-1,5 literrel kedvezőbb fogyasztást ahhoz képest, mintha lámpától lámpáig gyorsulnánk, kihúzatva a motort és nagyokat fékezve.

A felsorolásból is látható, hogy rengeteg összetevője van a fogyasztásnak, amit laboratóriumi körülmények között lehetetlenség tökéletesen modellezni. A cikk végén található keretes írásunkban olvashatnak a jelenleg Európában érvényben lévő mérési módszerről (NEDC), de a közeljövőben egy ennél modernebb, a valósághoz közelebb álló rendszert fognak bevezetni a gyártók.

A NEDC teszt mindössze 1180 másodpercig tart, ami idő alatt összesen 11 023 métert, tehát alig 11 kilométert futtatják a mérőpadon az aktuális járművet, aztán a mért adatokat felszorozzák a 100 kilométeres távnak megfelelően. Már ez is komoly pontatlanságokat eredményez, azonban nem árt tudni, hogy a mérés során a sebességváltások a következőképpen alakulnak: a rendszer kettesbe 15, hármasba 35, négyesbe 50, ötösbe 70, hatosba pedig 100 km/h-nál teszi a váltót, ami kétségkívül takarékos megoldás, de a mindennapi élethez és a forgalmi körülményekhez nem sok köze van.

Nem azt mondom, hogy nem lehet ilyen kapcsolási pontokkal vezetni, de ebben az esetben a dinamikának még az árnyéka sem vetül a sofőrre, aki ha városban hajtja végre ezt a manővert, akkor sok dudálásra, valamint az öklüket rázó, balról beelőző autósokra számíthat.

Ha szeretnénk megtudni, hogy a kiszemelt vadonatúj autó mennyit fogyaszthat a valóságban, akkor érdemes olyan fórumokat nézegetni az interneten, ahol a tulajdonosok megosztják tapasztalataikat egymással, feltüntetve többek között a fogyasztást is.

Mivel szinte biztos, hogy több autós újság is tesztelte már az adott gépjárművet, azt is tehetjük, hogy a világhálón keresünk róla szóló írást, amelyben a gyári adatok mellett láthatjuk a tesztelő által mért fogyasztást is.

Az Európai Parlament szabványos mérési eljárást vezetett be annak érdekében, hogy a gyártók teljesen azonos körülmények között bizonyíthassák termékük képességeit. Ez volna a 2001-ben lepecsételt NEDC (New European Driving Cycle – új európai menetciklus) mérés, amelyet a külvilágtól elzárva, egy fékpadon teljesít minden egyes modell. A mérés során rögzítik az összes mérhető paramétert, így a fogyasztást és a kipufogón távozó káros anyagok mennyiségét is. Ez idő alatt természetesen a menetszelet helyettesítő ventilátor biztosítja a szükséges légmennyiséget.

 

Maga a mérési ciklus, az NEDC két kisebb ciklusból áll össze, majd 100 km-re vetítik a mért adatokat. A ciklust minden esetben hideg motorral kezdik meg, az autót pedig 20-30 Celsius-fokos teremben vetik alá a vizsgálatnak. A fékpad nem csupán a gördülési ellenállást állítja elő, hanem a légellenállással is növeli az összesített menetellenállást, aminek eredménye a laboratóriumi körülmények közt előállított szimuláció.

Minden egyes mérés tehát 1180 másodpercig tart, ennek első felében (0-780 szekundum között) a városi forgalmat reprezentáló, úgynevezett ECE-15-ös szakaszt ismételnek meg négyszer: ez a rész 21, 32, illetve 50 km/h-ig történő gyorsításokat, fékezéseket, illetve álló helyzeteket is tartalmaz. A mérés forgatókönyve öt- és hatfokozatú, illetve automata sebességváltó berendezésekhez is pontos leírást tartalmaz, ahogy a kuplungok felengedése, kinyomása és a gyorsítás időben mért értéke szintúgy megszabott.

 

Míg előbbit már a 70-es években is használták, az NEDC második szakasza, az EUDC (Extra Urban Driving Cycle) a 90-es évekhez köthető és nagyobb sebességű (70, 100, 120 km/h), agresszívabb gyorsítással járó szimulációt képvisel, amit 780 és 1180 másodperc között végeznek el. A komplett mérés tehát 1180 másodpercet ölel fel, amely alatt a tesztalany mintegy 11 023 métert teljesít 33,6 km/h-s átlagot produkálva. Míg előbbi, azaz az ECE-15 a városi fogyasztást adja, addig utóbbi, az EUDC az országútit, a kettő kombinációja pedig a vegyes fogyasztást eredményezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.