Márkától függetlenül manapság hihetetlenül kedvező fogyasztási számadatokkal próbálják meggyőzni az autógyártók a leendő vásárlókat arról, hogy az ő termékük milyen takarékos, már-már termeli az üzemanyagot. Egy korszerű, 1600 köbcentiméteres dízelautónál például simán találkozhatunk olyan gyári statisztikával, hogy 3,6/4,4/4 (országúti/városi/vegyes fogyasztás – liter/100 km), vagy egy kisméretű, turbós benzines esetén 4,3/5,9/4,9. Ezek kétségkívül vonzó számadatok, azonban a gyakorlatban a felhasználó azt tapasztalja, hogy a dízelkocsi vegyes fogyasztása a 4 liter helyett 5,6 liter, városban meg 6,4. A benzines autóknál ennél nagyobb differenciára lehet számítani, a kis lökettérfogat meg a turbó ellenére városban simán benyelnek 7-8 liter üzemanyagot, vegyesben pedig 6,5-7 „lityót”.
Persze ezek a valóságos eredmények egyáltalán nem rosszak – hiszen 10-15 évvel ezelőtt egy kétliteres szívó benzines gépkocsi (mely hasonló teljesítménnyel rendelkezett, mint egy mai, turbós 1,4-es) urbánus környezetben lazán benyakalt 9-11 litert –, azonban a gyár által elénk tárt értékektől messze vannak, a laikus vásárlót könnyen megtéveszthetik.
Egy gépkocsi fogyasztására hatással van a tömege, a légellenállása, a gumik súrlódása, az útviszonyok, az üzemanyag fajtája, az időjárási körülmények, természetesen a motor teljesítménye, nyomatéka, a váltó típusa (5-6 sebességes, automata stb.), a légkondi működése, az elektromos kényelmi berendezések használata, valamint természetesen a sofőr vezetési stílusa. Ez utóbbi egyébként valóban rengeteget számít: korai felváltásokkal, a motorfék aktív használatával, finom gázkezeléssel, tehát „takarékos” vezetéssel városi környezetben simán el lehet érni 1-1,5 literrel kedvezőbb fogyasztást ahhoz képest, mintha lámpától lámpáig gyorsulnánk, kihúzatva a motort és nagyokat fékezve.
A felsorolásból is látható, hogy rengeteg összetevője van a fogyasztásnak, amit laboratóriumi körülmények között lehetetlenség tökéletesen modellezni. A cikk végén található keretes írásunkban olvashatnak a jelenleg Európában érvényben lévő mérési módszerről (NEDC), de a közeljövőben egy ennél modernebb, a valósághoz közelebb álló rendszert fognak bevezetni a gyártók.