Az Európai Unióban 2020-tól az újonnan értékesített gépjárművek 95 százaléka kilométerenként legfeljebb 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki, 2021-től pedig már száz százalékuk meg kell, hogy feleljen ennek az előírásnak. A küszöbérték az elkövetkező években még tovább csökkenne. Az autóipari vállalatok szerint ezt a követelményt csak olyan fejlesztésekkel lehet teljesíteni, amelyek túlságosan megemelnék az autók árát. Ezért azt a megoldást javasolnák, hogy a közúti közlekedés emissziós jogosítványok vásárlásával járuljon hozzá a fejlesztési költségekhez.
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) szerint a hosszú távú európai szén-dioxid-kibocsátás szabályozási stratégiát „innovatívabb alapokra” kellene helyezni. Az egyik ilyen lehetséges megoldás pedig a közlekedés bevonása lehetne az emissziós kereskedelembe. A VDA szerint ha az Európai Bizottság nem talál jobb megoldást a gazdasági és környezetvédelmi érdekek egyensúlyba hozására, akkor azzal nemcsak az autóipar üzleti modelljét sodorja veszélybe, de az új autók árát is túlzott mértékben megemeli.
– Már most fel kell hívni a figyelmet erre a problémára, különben Brüsszel végigviszi elképzelését – mondta Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója, aki szerint az olajipart is be kellene vonni az emissziós kereskedelembe. A szakember hozzátette, minden esetben, amikor szén-dioxidot bocsátunk ki, emissziós jogosítványt kell vásárolnunk hozzá.
Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari tanszékének professzora úgy véli, egy ilyen egyszerű szabálynak az üzemanyagokra is vonatkoznia kellene. Az egyetem CAR autóipari kutatóintézetének a vezetője meglepetésének adott hangot a VDA javaslatának hallatán.
– Valami hasonlóról már évekkel ezelőtt szó volt, de akkor éppen a német autóipari vállalatok voltak azok, akik olyasmiről, hogy emissziós kereskedelem, hallani sem akartak – mondta Dudenhöffer a német dpa hírügynökségnek.
A professzor szerint a javaslat csak azt mutatja, hogy az autóipari vállalatoknak eladásaikban nem sikerült tejesíteniük a kibocsátáscsökkentési terveiket. Az autókban alkalmazott egyre jobb környezetvédelmi technológia mellett is éppen a viszonylag nagy fogyasztású terepjárók értékesítése növekszik, az elektromos és hibrid járműveké viszont Németországban nehézségekbe ütközik.