Az Európai mobilitási hétre szeptember 16-tól 22-ig kerül sor. A nyitóünnepség egyben a programsorozat első eseménye volt.
Tarlós István, Budapest főpolgármestere többek között – II. János Pál pápát idézve – arról beszélt, hogy a nemzet csak akkor reménykedhet a jobb jövőben, ha polgárai képesek közös erőfeszítéssel felelősséget vállalni a közjóért. Példaként hozta, hogy az Európai mobilitási hét egy autómentes nap franciaországi megszervezéséből növekedett a mostani, európai kontinenst átfogó eseménysorozattá. A magyar fővárosban 2002 óta szervezik meg a rendezvénysorozatot.
A főpolgármester hangsúlyozta: „nem az autósokkal kell kitolni”, hanem megfelelő alternatívákat kell bemutatni, hogy az emberek, letéve autóikat, kedvet kapjanak a környezetbarát, alternatív közlekedési formák igénybevételéhez, gyakorlásához. Emlékeztetett, hogy a fővárosban már több mint félezer autóbuszt cseréltek ki korszerű alacsonypadlós, alacsony környezeti terhelésű, korszerű járműre. Továbbá megkezdte működését 76 gyűjtőállomással és 1100 kerékpárral a Mol Bubi-rendszer, amiről portálunk is beszámolt.
Seszták Miklós – a szeptember 16–22. között sorra kerülő eseménysorozattal összefüggésben – arról beszélt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azért koordinálja az Európai mobilitási hét belföldi programjait, mivel hozzá kíván járulni a magyar emberek szemléletformálásához, a közlekedési szokások környezetbarát átalakításához.
Emlékeztetett: fontos a fejlesztési tárca számára az is, hogy az önkormányzatok minél nagyobb számban vegyenek részt az eseménysorozat programjaiban, ezzel ösztönözve a fenntartható közlekedési intézkedések bevezetését a magyar településeken. Az Európai mMobilitási hét rendezvényei arra szeretnék ráirányítani a figyelmet, hogy az év minden napján érdemes tenni a környezetbarát közlekedés térnyeréséért.
A személyautóval való közlekedés csökkentése mellett Seszták Miklós – egy angol felmérést idézve – azzal érvelt, hogy a kerékpárral közlekedőknek, a közösségi közlekedést használóknak, de még a gyalogosoknak is jobb volt a közérzetük, mint a személyautót használóknak.