Rengeteg szempontot kell figyelembe venni autóvásárláskor, ilyen például a fogyasztás, csomagtartóméret, a megbízhatóság, az alkatrészárak, a dinamizmus, és a sort a végtelenségig folytathatnánk. Sokan nem tulajdonítanak kellő jelentőséget a kényelmes ülőhelyzetnek, pedig ez hosszú távon hátfájáshoz, sőt különböző gerincbántalmakhoz vezethet.
Egy ülésnek kellőképpen alá kell támasztania a combot, tartania kell a derekat, emellett fontos, hogy ha beállítjuk a távolságot a lábunkhoz, akkor vagy a kormányállítási lehetőséggel, vagy a támladöntéssel olyan, hosszú távon is kényelmes ülőhelyzetet tudjunk teremteni, amelyben enyhén behajlított karral elérjük a kormányt.
A kényelmes ülőhelyzet kialakítása létkérdés a hátfájós embereknek, sajnos tapasztalatból beszélek. Porckorongsérves vezetőként számomra maga a kínszenvedés volt, mikor egy régi Suzuki Swifttel kellett megtennem a Budapest–Balatonkenese távolságot, pedig ez időben alig több mint egy óra. A klasszikus, papírvékonyságú Swiftekben az ülőhelyzet túlságosan alacsonyan van, maga az ülőlap is elképesztően rövid, a combot egyáltalán nem támasztja meg, ráadásul se a magasságát, se a dőlésszögét nem lehet állítani. Ebben a guggolós vezetői pózban gyakorlatilag a teljes terhelés a gerincoszlopot éri, nem csoda, hogy három napig alig bírtam lábra állni.
No de üléshelyzet alapján válasszunk autót? Ez azért eléggé lecsökkenti a lehetőségeket, főleg ha az ember nem milliomos, csak egy 10-12 éves kocsira van pénze. Mit tehetünk ilyenkor?
Tegyük fel, hogy 650 ezer forintunk van vásárlásra. Van néhány típus, ahol különösen odafigyeltek a sokoldalúan állítható vezetőülésre. Ilyen például a Mazda 323, melynek ülőlapját emelni és dönteni is lehet, s meglepő módon ilyen a Daewoo Nubira is (SX-től fölfelé). De mi van, ha nem vágyunk ezekre a modellekre? Ha mondjuk beleszerettünk egy alapfelszereltségű Skoda Fabiába? Ekkor jöhet szóba az üléscsere.
Minden valamirevaló bontónál találunk üléseket, gyakran egy egész garnitúrát. Az áruk is egészen elfogadható, darabonként 15-25 ezer forintért hozzájuthatunk egy jó állapotú darabhoz. A legegyszerűbb, ha keresünk egy olyan vezetőülést, melyet a magasabb felszereltségű modellekbe – Fabiánál maradva Elegance, Comfort – szereltek, és állítható a magasságuk. Előfordulhat azonban az is, hogy olyan márkát és típust választunk, amelyhez egyszerűen nincs jó ülőalkalmatosság. Ilyenkor sem kell a kardunkba dőlni, ugyanis márkán belül maradva – feltételezve, hogy az ülések sínszélessége megegyezik – választhatunk nagyobb „fotelt”.
„Ha nem kell hozzányúlni a karosszériához rögzített sínekhez, a kiszemelt ülés tökéletesen beleillik, és a biztonsági övet is zavartalanul lehet csatlakoztatni, akkor sem a rendőrség nem fog belekötni, sem a műszaki vizsgán nem okozhat problémát. Természetesen a kicserélt ülésnek rendelkeznie kell a megfelelő TÜV-bizonylattal, biztonsági engedélyekkel. Az ülésekhez általában műbizonylatot mellékelnek, melyen fel van tüntetve, milyen típusokba szerelhető be” – nyilatkozta lapunknak Péntek Gábor műszakivizsga-biztos.
No de mi történik, ha a rögzített síneken is változtatni kell? „A műszakin biztos nem megy át egy áthegesztett ülés, kivéve ha átalakítási engedélyt kapott, amelynek ára 10 180 forint. A kivitelezést pedig szakértő mérnök tervei alapján, profi módon kell elvégezni” – tette hozzá a vizsgabiztos.
Tehát nincs veszve semmi, ha ragaszkodunk a Fabiához, de nem jó az ülése, akkor egy kis utánajárással biztos találunk olyan ülőalkalmatosságot, mely megfelel az igényeinknek.
Nem kell persze egyből üléscserében gondolkodni, kisebb kiegészítőkkel sokat segíthetünk a helyzeten. Gyógyászati segédeszközöket árusító boltokban lehet kapni deréktámaszt, melynek ára mindössze néhány ezer forint, könnyen elhelyezhető az ülésen, és tökéletesen megtartja a derekunkat. Ugyanilyen jó megoldás lehet például a görgős üléshuzat, mely kvázi masszírozza a combunkat, hátunkat. Ez valamivel drágább, mint a deréktámasz, de nem helyettesíti azt.