Hogyan tegyük kényelmesebbé a vezetőülést?

Előfordulhat, hogy autónk ülése nem elég kényelmes. Utánajártunk, milyen megoldások jöhetnek számításba.

Szabados Balázs
2014. 10. 19. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rengeteg szempontot kell figyelembe venni autóvásárláskor, ilyen például a fogyasztás, csomagtartóméret, a megbízhatóság, az alkatrészárak, a dinamizmus, és a sort a végtelenségig folytathatnánk. Sokan nem tulajdonítanak kellő jelentőséget a kényelmes ülőhelyzetnek, pedig ez hosszú távon hátfájáshoz, sőt különböző gerincbántalmakhoz vezethet.

Egy ülésnek kellőképpen alá kell támasztania a combot, tartania kell a derekat, emellett fontos, hogy ha beállítjuk a távolságot a lábunkhoz, akkor vagy a kormányállítási lehetőséggel, vagy a támladöntéssel olyan, hosszú távon is kényelmes ülőhelyzetet tudjunk teremteni, amelyben enyhén behajlított karral elérjük a kormányt.

A kényelmes ülőhelyzet kialakítása létkérdés a hátfájós embereknek, sajnos tapasztalatból beszélek. Porckorongsérves vezetőként számomra maga a kínszenvedés volt, mikor egy régi Suzuki Swifttel kellett megtennem a Budapest–Balatonkenese távolságot, pedig ez időben alig több mint egy óra. A klasszikus, papírvékonyságú Swiftekben az ülőhelyzet túlságosan alacsonyan van, maga az ülőlap is elképesztően rövid, a combot egyáltalán nem támasztja meg, ráadásul se a magasságát, se a dőlésszögét nem lehet állítani. Ebben a guggolós vezetői pózban gyakorlatilag a teljes terhelés a gerincoszlopot éri, nem csoda, hogy három napig alig bírtam lábra állni.

No de üléshelyzet alapján válasszunk autót? Ez azért eléggé lecsökkenti a lehetőségeket, főleg ha az ember nem milliomos, csak egy 10-12 éves kocsira van pénze. Mit tehetünk ilyenkor?

Tegyük fel, hogy 650 ezer forintunk van vásárlásra. Van néhány típus, ahol különösen odafigyeltek a sokoldalúan állítható vezetőülésre. Ilyen például a Mazda 323, melynek ülőlapját emelni és dönteni is lehet, s meglepő módon ilyen a Daewoo Nubira is (SX-től fölfelé). De mi van, ha nem vágyunk ezekre a modellekre? Ha mondjuk beleszerettünk egy alapfelszereltségű Skoda Fabiába? Ekkor jöhet szóba az üléscsere.

Minden valamirevaló bontónál találunk üléseket, gyakran egy egész garnitúrát. Az áruk is egészen elfogadható, darabonként 15-25 ezer forintért hozzájuthatunk egy jó állapotú darabhoz. A legegyszerűbb, ha keresünk egy olyan vezetőülést, melyet a magasabb felszereltségű modellekbe – Fabiánál maradva Elegance, Comfort – szereltek, és állítható a magasságuk. Előfordulhat azonban az is, hogy olyan márkát és típust választunk, amelyhez egyszerűen nincs jó ülőalkalmatosság. Ilyenkor sem kell a kardunkba dőlni, ugyanis márkán belül maradva – feltételezve, hogy az ülések sínszélessége megegyezik – választhatunk nagyobb „fotelt”.

„Ha nem kell hozzányúlni a karosszériához rögzített sínekhez, a kiszemelt ülés tökéletesen beleillik, és a biztonsági övet is zavartalanul lehet csatlakoztatni, akkor sem a rendőrség nem fog belekötni, sem a műszaki vizsgán nem okozhat problémát. Természetesen a kicserélt ülésnek rendelkeznie kell a megfelelő TÜV-bizonylattal, biztonsági engedélyekkel. Az ülésekhez általában műbizonylatot mellékelnek, melyen fel van tüntetve, milyen típusokba szerelhető be” – nyilatkozta lapunknak Péntek Gábor műszakivizsga-biztos.

No de mi történik, ha a rögzített síneken is változtatni kell? „A műszakin biztos nem megy át egy áthegesztett ülés, kivéve ha átalakítási engedélyt kapott, amelynek ára 10 180 forint. A kivitelezést pedig szakértő mérnök tervei alapján, profi módon kell elvégezni” – tette hozzá a vizsgabiztos.

Tehát nincs veszve semmi, ha ragaszkodunk a Fabiához, de nem jó az ülése, akkor egy kis utánajárással biztos találunk olyan ülőalkalmatosságot, mely megfelel az igényeinknek.

Nem kell persze egyből üléscserében gondolkodni, kisebb kiegészítőkkel sokat segíthetünk a helyzeten. Gyógyászati segédeszközöket árusító boltokban lehet kapni deréktámaszt, melynek ára mindössze néhány ezer forint, könnyen elhelyezhető az ülésen, és tökéletesen megtartja a derekunkat. Ugyanilyen jó megoldás lehet például a görgős üléshuzat, mely kvázi masszírozza a combunkat, hátunkat. Ez valamivel drágább, mint a deréktámasz, de nem helyettesíti azt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.