Jobban ismer a Google, mint a párom?

Már rég nemcsak egy szimpla keresőoldal, hanem egy teljes körű információgyűjtést nyújtó cég.

UDM
2014. 10. 09. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A segítségével küldünk e-mailt, útvonalat tervezünk, naptárat használunk, híreket, képeket találunk, videót nézünk a YouTube-on, hogy csak néhány példát soroljak. Számos okostelefonon is megtaláljuk a konszern termékeit: akinek például androidos készüléke van, Google-tulajdonú operációs rendszert használ. Hogy a Google mégis mit tudhat rólunk, ennek jártunk utána a Focus.de nyomán.

Minden Google-szolgáltatás használatának megadjuk az árát,  bár a legtöbb közülük ingyenes: a felhasználók információkkal egyenlítik ki a számlát. Ha például valamilyen fogalomra rákeresünk, a Google minden esetben eltárolja az IP-címet, böngészőverziót, és a pontos dátumot, időpontot. Ezeket az adatokat a számítógépünk megőrzi, méghozzá az úgynevezett cookie-k, azaz sütik formájában. A Google azt is megjegyzi, mely ajánlatokra klikkeltünk rá végül.

A konszern ezenkívül különböző eszközöket is a cégek rendelkezésére bocsát, amelyek segítségével a felhasználók adataiból statisztikai adatbázishoz jutnak – anélkül, hogy az egyszeri júzer bármit is tudna erről. Például ilyen eszköz a Google Analytics: ennek segítségével a weboldalak üzemeltetői többféle szempontú elemzést kaphatnak azokról, akik valamilyen módon az oldalukra érkeztek. Így aztán a Google maga is pontosan követni tudja, mit művelünk a világhálón.

Persze a Google sem tud mindent: az egyes felhasználók neveit nem tudja az IP-címekhez rendelni. Például ha valaki több különböző számítógéppel is barangol az interneten, nem képes megállapítani, hogy ugyanarról a felhasználóról lehet szó. Kizárólag akkor képes erre, ha az illető belépett a Google-fiókjába, amivel a cég azonosítja az egyéni felhasználókat. A nevek azonban nem érdekesek a Google számára.

A Google (állítólag) lehetőség szerint felhasználóbarát szeretne lenni és egyszerűsíteni a dolgunkat. Minden keresésnél megállapítja a cég, hogy milyen témában keresünk információt, és a keresési eredményeket a felhasználóhoz társítja. Ami a Google számára fontos: minden keresési eredményhez olyan reklámokat tud társítani, amelyek a kereséshez illeszkednek. És persze a Google ezáltal pénzt keres.

A keresések adatait 18 hónapig őrzi meg, az IP-címeket 9 hónapig.

Ha szeretné megtudni, milyen információkat tárolt el a Google a szokásairól, különböző Google-oldalakat kell felkeresnie.

Az Előzmények oldal „meggyorsítja a keresést, és egyszerű hozzáférést biztosít a korábban felkeresett oldalakhoz”, vagyis itt gyűjti össze a Google mindazon oldalakat – videókat és képeket is –, amelyeket a korábbiakban felkerestünk. A felhasználó tudja ellenőrizni, milyen kulcsszavakra keresett rá, és törölni is lehet az eredmények listáját. Ugyanitt lehet ki- és bekapcsolni az internetes előzmények követését – kikapcsolt állapotban a Google nem tárol el semmit.

A cég ígérete szerint az előzmények rögzítése segít abban, hogy személyre szabják a keresési eredményeket. Azonban vigyáznunk kell, hiszen pontosan ezzel engedélyezzük, hogy a Google tárolja a keresési adatainkat. Ezeket a számítógépünkön egy cookie-ban tárolja.

Ahhoz, hogy az előzmények tárolását kikapcsoljuk, az Előzmények oldalon kattintsunk az „Előzmények eltávolítása” gombra.

Akinek van Google-fiókja, érdemes a Google-fiókjának áttekintő oldalára is ellátogatni. Ezen az oldalon megmutatja nekünk a vállalat, hogy mit tud rólunk: milyen szolgáltatásait használjuk és mit teszünk általában a neten. Itt megtalálható például, hogy androidos eszközünkre milyen applikációkat telepítettünk, milyen androidos eszközünkre engedélyeztük a használatot, mit írtunk a Google+-ra legutóbb, hány ismerősünkkel tartunk kapcsolatot, és közülük kivel a leggyakrabban, vagy például mennyi levél vár épp a postafiókunkban.

Egyébiránt a Google minden felhasználójáról igyekszik megtudni legalább a nemét és a korát. Emellett azt figyeli a cég, hogy mely oldalakat keressük fel, ezek alapján a felhasználókat különböző kategóriákba osztja, és érdeklődési köröket rendel hozzájuk. Hogy a szolgáltatónak igaza van-e, azt itt tudja ellenőrizni és felülbírálni.

1. Tevékenység megosztása

Amennyiben többféle szolgáltató programjait és alkalmazásait veszi igénybe az interneten, a Google nem jut hozzá minden önnel kapcsolatos információhoz. Például más e-mail szolgáltatónál is nyit fiókot, vagy egyéb webes keresőprogramokat használhat. Léteznek olyan keresők, amelyek nem tárolnak személyhez köthető adatokat (például IP-címeket), így pedig a keresések eredményei sem lesznek személyre szabhatók.

2. Cookie-k használata

A legjobb, ha rendszeresen törli a cookie-kat (sütiket) a számítógépéről. A Firefox esetén például ez az Előzmények → Előzmények törlése menüt kiválasztva a „Sütik törlése” pont kipipálásával történhet meg.

A böngészőt beállíthatja úgy is, hogy az összes sütit blokkolja, ideértve a Google-tól származóakat is. Szintén a Firefox példájánál maradva az Eszközök → Beállítások → Adatvédelem pont alatt a „Sütik elfogadása webhelyekről” pont ne legyen bepipálva, illetve a Sütik megtekintése gombra kattintva az összes sütit egyszerre törölhetjük (ezzel persze automatikusan kiléptet a böngésző az egyes szolgáltatásokból, például az e-mail fiókunkból). Ha a sütiket alapvetően blokkoljuk, fel kell készülnünk arra, hogy valamivel fáradságosabb lesz az internet használata.

3. IP-címünk elrejtése

Még egy kicsit nehezebbé tudjuk tenni a Google dolgát azzal, ha a neten szörfözés idejére elrejtjük az IP-címünket. Ez például a TOR program segítségével lehetséges, a böngészés során az oldalak lekérését több szinten titkosítja és a kimenő útvonalat időnként megújítja. A hátulütője az, hogy lelassíthatja az oldalak betöltését.

A Google megtette az első lépéseket azért, hogy – az EU-bíróság döntésének eleget téve – az eltárolt személyes hivatkozások törölhetők legyenek. Az Európai Unió Bírósága (ECJ) 2014. május közepén határozott arról, hogy az internetes vállalatok bizonyos esetekben kötelezhetők a keresőmotorok eredményeiben megjelenő személyes információk eltávolítására. A San Franciscó-i székhelyű óriásvállalat csütörtökön közölte: elérhetővé tett honlapján egy űrlapot, amelyen keresztül a felhasználók benyújthatják ez irányú kéréseiket. A vállalat arról azonban nem nyilatkozott, mennyi időbe telik majd azoknak a hivatkozásoknak az eltávolítása, amelyek a brüsszeli testület döntése értelmében „pontatlan, irreleváns, elévült vagy az adatfeldolgozás meghatározott célján túlmutató és az idő múlásával meghaladott adatokat” tartalmaznak.

2014. július közepéig mintegy 91 ezer európai felhasználó kérte a Google-tól, hogy törölje személyes linkjeit a keresési eredményekből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.