Nem a Z generáció tehet arról, hogy értékválsággal küzd

Bret Easton Ellis író nagyon negatív véleménnyel van a millenniumi generációról. Bartha Dáviddal beszélgettünk.

Szabados Balázs
2014. 11. 16. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először álljon itt néhány magvas gondolat Bret Easton Ellistől, az Amerikai Pszichó írójától, aki a millenniumi nemzedékről (1990 után születettek) fejtette ki véleményét: „a valóság helyett a közösségi hálón élnek, igazgatják Facebook-oldalaikat, azon iparkodnak, hogy szeressék, szeressék és szeressék őket. Nem viselik el a negatív kritikát, csak a pozitív visszacsatolást igénylik. De ha a millenniumi nemzedék álma szerint mindent csak szeretünk, miről fogunk ezentúl beszélgetni?” – kérdezi az író. Arról, milyen szuper minden, hányszor nyomták meg a like gombot a Facebook-posztunknál? És ha ez így megy, mi lesz a konstruktív vitákkal, a kultúrával? Ellis szerint a mai fiatalok nem tudnak vagy nem akarnak alkotni, hanem inkább ellopják a művészetet. Az amerikai író ugyanakkor sajnálja is ezt a generációt, hiszen nincs könnyű dolguk a mai világban. Az egzisztenciális bizonytalanság, a párkeresés nehézségei, a külsőségek fontosságát erőszakosan hangsúlyozó környezet mind-mind negatívan befolyásolja egy fiatal fejlődését, csakúgy, mint a rossz szülői nevelés.

Tényleg ilyen tragikus a helyzet a mai fiatalokkal? És mit rontottak el a szülők? A hihetetlenül felgyorsult technikai fejlődés mennyire befolyásolja a Z generáció életfelfogását, önvédelmi mechanizmusát? Ezekről a dolgokról beszélgettünk Bartha Dávid pszichológussal.

– Mi a véleménye Bret Easton Ellis meglehetősen sarkos mondandójáról a millenniumi generációval kapcsolatban?
– Mikor nézünk egy kritikát, akkor azt is fontos nézni, hogy ki mondja. Minden egyes generációnál úgy volt ez, hogy a nagyszüleink elégedetlenek voltak a szüleinkkel, akik meg elégedetlenek voltak velünk. Ez azért van, mert minden nemzedék ahhoz az időszakhoz alkalmazkodik, amiben felnő, azonban a környezet a technikai, szociális fejlődés miatt teljesen más, mint 20-30 évvel korábban, amikor a szüleink voltak fiatalok. A mai negyvenesek például még azt a zenét hallgatják, amit húszas éveikben, lehet, hogy úgy is öltöznek, és sokkal kevésbé reagálnak rugalmasan például a gyors informatikai fejlődésre, mint az a generáció, amelyik ebben nőtt fel.

– De azért azt kijelenthetjük, hogy a korábbi évtizedekben lassabb ütemű volt a technikai fejlődés, mint mondjuk a 90-es éveket követően. És emiatt a generációk közötti szakadék is nagyobbnak tűnik.
– Igen, ez így van. A Facebook, a közösségi oldalak, az okostelefonok megjelenése gyökeresen megváltoztatta az emberek életét. Mindenki elérhetővé vált, bárhol legyen is a világban, és a mai fiatalok aktív részesei akarnak lenni ennek a hálónak. Vegyük például a mostani 40-50 éveseket, akik még a régi rendszerben nevelkedtek, és a saját értékrendjüket tartják normálisnak. Az ellentétek abból adódnak, hogy jönnek az újabb generációk, és máshogy gondolkoznak, máshogy látják a dolgokat. A legjobb példa erre, hogy az interneten felnőtt generációk sokkal gyorsabban dolgozzák fel az információkat, mint akik nem ezen nőttek fel, és mivel a tárgyi tudás bármikor elérhető számukra időpocsékolásnak érzik a magolást. Erre mondják az idősebbek, hogy értékválság van, és el lett rontva a mai fiatalok nevelése. Ez mindig így volt, és mindig így is lesz.

– Az amerikai író azt állítja, hogy a millenniumi generáció szülei burokban nevelték a gyerekeket, emiatt nincsenek felkészítve a valódi életre. Erre jön még rá a hihetetlen mértékű technikai fejlődés, amit nehéz integrálni. Ezekből adódhat a mai fiatalok nagyfokú érzékenysége?
– Tegyünk gyorsan különbséget, mert Ellis összemos két generációt, az Y-t, és a Z-t. Szerintem a Z generációra vonatkozik inkább ez a magas fokú érzékenység, tehát az 1995 után születettekre. Valóban nagyobbnak tűnik a szakadék az ő esetükben, mint a korábbi évtizedekben, ami lehet azért is, mert a szüleik nagyon óvva nevelték őket, az internet adta lehetőségekkel élve sok mindent otthon tanultak meg, de van ennél egy egyszerűbb magyarázat. Hiszen a mai negyvenesek, ötvenesek, akik a Z generáció szüleinek tekinthetőek már a rendszerváltás utáni hirtelen felpörgő világban nevelték a gyerekeiket. Emellett át kellett állniuk a kétkeresős családmodellre, mely folyamat természetesen már korábban elkezdődött. Dolgozni kellett anyának, apának, adott esetben több műszakban, emiatt nem volt elég idejük a gyerekekkel foglalkozni, igazi figyelmet szentelni rájuk. Ez az egyik része, a másik pedig az, hogy ezeknek a fiataloknak a működési módjuk is más, attól hogy ők már abban a korban nőttek fel, amikor az internet, a mobiltelefonok, meg a közösségi portálok az élet részének számítanak, és ők ehhez alkalmazkodtak. Valamint rájuk jellemző, hogy látva, szüleik milyen sokat dolgoznak, milyen kevés pénzért, inkább a végsőkig kihúzzák a tanulási időszakot, és tovább élnek otthon a szülői házban, minthogy kikerüljenek a mókuskerékbe, a küzdelmes, kiszolgáltatott életbe.

– És mit tehet a szülő a most felnövekvőben levő Z generációért ? Mert a többségük tényleg elveszettnek tűnik, igazi barátságok és kapcsolatok helyett a virtuális világban élnek, ugyanakkor a hiány érzete miatt szoronganak, nehezen helyezkednek bele egy munkahelyi környezetbe, vagy nehezen teremtenek intim kapcsolatot egymással, és természetesen most nem a szexre gondolok.
– Az semmiképpen nem működik, hogy a szülő a saját értékrendjét kvázi ráerőlteti a gyerekre. Ez eső után köpönyeg. Akkor csak azt érjük el, hogy utódunk még jobban eltávolodik tőlünk. Azért szoronganak ezek a fiatalok, mert nem kapták meg a megfelelő szülői alapokat, a kellő figyelmet. Ahol a gyerek óvodai, iskolai problémái süket fülekre találtak, ahol nem oszthatta meg a gondjait, és arra nem kapott szeretetteljes odafigyelést, megoldási ötleteket, ott bizony komoly lelki sérülések alakulnak ki az évek során. Sajnos sok családban nem beszélgetnek eleget a gyerekekkel, nem kapnak elég elfogadó meghallgatást vagy nem a fontos dolgokról beszélgetnek, és bár természetesen mindenki szereti a csemetéjét, ezt egyre inkább pénzzel, számítógépes játékokkal, ajándékokkal fejezi ki a szülő, mert a fárasztó munkanap után már nincs elég energiája, kedve a gyermekkel érdemben is foglalkozni.

– Ez eléggé a 22-es csapdájának tűnik. Dolgozunk látástól vakulásig, elvileg a családunkért, gyerekünkért, közben a legfontosabb dologra nincs időnk, arra hogy utódunk stabil, boldog felnőtté váljon, és helyén tudja kezelni a problémákat.
– Igen, ez sajnos így van. De végül is a fogyasztói társadalom irányítóinak az áll érdekében, hogy minél több narcisztikus, boldogtalan ember éljen a világon. Hiszen a gazdaságot a fogyasztás, a folyamatos fejlődés illúziója hajtja, és az ilyen személyek sokkal fogékonyabbak a reklámokra, új termékek megvásárlása révén keresik a boldogságot, ami persze sosem jön el. De erről talán már nem is nekem kéne beszélnem.

– Még egy kérdésem lenne, azzal kapcsolatban, hogy a szülő mennyire legyen kritikus a csemetéjével, annak érdekében, hogy felkészítse a világ kemény megpróbáltatásaira?
– Lehet kritikát megfogalmazni, de az ne a gyerek személyiségére vonatkozzon, hanem a cselekedeteire. Sose mondjuk azt neki, hogy hülye voltál, buta voltál, vagy hogy ügyetlen vagy, mert ezzel hihetetlen károkat okozunk a lelkében. Éreznie kell, hogy szeretjük és elfogadjuk, de persze rászólhatunk, hogy „ilyet nem szabad csinálni”, vagy elmondhatjuk neki, hogy a rossz cselekedeteinek milyen következményei lesznek. Az olyan gyermekek, akiket a szülei rendszeresen negatív jelzőkkel illetnek, önbizalom-hiányos, szorongó felnőttekké válnak, és a barátaik, szerelmeik kiválasztásában is rossz döntéseket fognak hozni, hiszen azt viszik magukkal, hogy a szüleim is gyakran bántottak, úgyhogy ez a férfi/nő, aki bánt engem – akár csak szavakkal –, tulajdonképpen jó fej, és szeret engem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.