„Egyre több információt szeretnének okostelefonjukon elérni a városlakók, többek között a forgalmi helyzetről szóló valós idejű adatokat és háztartási energiaköltségeik napi szintű alakulását” – mondta Michael Björn, az Ericsson ConsumerLab fogyasztói viselkedést kutató központ vezetője Stockholmban, az Ericsson éves üzleti innovációs fóruma keretében.
A svéd távközlési óriáscég egyik kutatásából kiderült: az okostelefonnal rendelkező városlakók háromnegyede szeretné, ha a köztereken szenzorok, érzékelők lennének, amelyek folyamatosan tájékoztatnának a forgalomról az utakon, járdákon, bevásárlóközpontokban a tömeg és a dugók elkerülése miatt.
A válaszadók 70 százaléka hasonlítaná össze saját háztartási víz, gáz és villamosenergia-használatát a szomszédjáéval, hogy optimalizálja a felhasználását. A felmérés azt is megmutatta, hogy az emberek 66 százaléka szeretné valós időben ellenőrizni a csapvíz minőségét és azt összehasonlítani más vízével.
A vizsgált nagyvárosok közül a fent felsorolt három terület jelentősen eltérő súllyal szerepel. Az indiai Delhiben például a válaszadók 92 százaléka szeretné ellenőrizni a vízminőséget, míg Stockholmban mindössze 41 százalékos ez az arány. A napi energiafogyasztás összehasonlítási megoldást a legtöbben szintén Delhiben vennék igénybe – 89 százalék – a legkevesebben Párizsban, a válaszadók 58 százaléka.
A kutatás szerint a városlakók okostelefonjukat arra is szívesen használnák, hogy folyamatosan ellenőrizzék egészségi állapotukat, például a szívműködésüket. Ezen kívül sokan igénybe vennének különböző alkalmazásokat hivatalos ügyeik intézésekor is, hogy azokat egyszerűbben és gyorsabban tudják lebonyolítani. Ehhez elvárnák, hogy a közhivatali szolgáltatások, többek között az önkormányzati vagy adóhivatali ügyek intézésekor egy mindenhol egyformán elfogadott biometrikus azonosítóval használhassák a szolgáltatásokat, vagy valós időben értesüljenek az adott hivatalban adott időpontban a sorban állási helyzetről.
Michael Björn a kutatási eredmények ismertetése után kiemelte: „Azt kell kitalálni, hogyan lehetne együttműködni, hogyan lehetne többek között a közhivatali, egészségügyi szolgáltatásokat összekapcsolni a digitális technológia lehetőségeivel. A következő években az ilyen szolgáltatások iránti kereslet meg fogja haladni a kínálatot. Azokat a területeket kell kiemelten kezelni, ahol kevésbé elégedettek az emberek.”
A Smart Citizens elnevezésű felmérésben világszerte kilenc nagyvárosból több mint 9000 iPhone-t és androidos okostelefont használó, 15-69 éves ember vett részt. A minta világszerte 61 millió városlakót reprezentál.