Rob Epstein viselkedés- és technológiakutatással foglalkozó intézetében (AIBRT) végzett erre vonatkozó kutatásokat a legutóbbi, 2014 tavaszi indiai általános választások alkalmával, 2150 bizonytalan szavazó közreműködésével.
Az eredmények szerint a vizsgált választók preferenciáját átlagosan 20 százalékkal – egyes csoportokban 60 százalékkal – tolta el valamelyik jelölt javára az, hogy az adott politikus előkelő helyen állt a keresőprogram által kidobott találatok között. Epstein szerint ráadásul 99 százalékuknak fogalma sem volt arról, hogy manipulálták őket.
A kutató az eredmények fényében a politikai választásokkal összefüggő internetes keresés szigorú szabályozását és felügyeletét követelte a hannoveri CeBIT nemzetközi számítógépes vásáron tartott keddi előadásában.
Rob Epstein emlékeztetett arra is, hogy az észak-amerikai vállalatok évente már több mint 20 milliárd dollárt fordítanak arra, hogy optimalizálják termékeik pozícióját a keresőmotorok által kiadott találati listában. A helyezésnek drámai hatása van a keresletre – hangsúlyozta.
A hírre az óriáscég is reagált, szerintük „kezdetektől fogva az a Google alapelve a keresésekkel kapcsolatban, hogy releváns válaszokat nyújtson az embereknek. A keresési eredmények azt tükrözik, ami az interneten van. A Google szigorúan védi algoritmusainak sértetlenségét. Az, ha a cég változtatna ezen a hozzáállásán, aláásná a keresési eredményekbe, és a cégbe vetett bizalmat” – tudtuk meg a Google sajtóirodájának munkatársától.