Íme a világtörténelem első napelemes repülője

Hétfőn el is indul első világ körüli útjára, Solar Impulse 2-nek hívják

BuL
2015. 03. 08. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelminek nevezett esemény kezdetét eredetileg szombatra tervezték, de elhalasztották a térségben fújó erős szelek miatt. Az indulás új időpontja helyi idő szerint hétfő 7.30, közép-európai idő szerint 4.30.

A svájci pszichiáter és léghajós, Bertrand Piccard és honfitársa, André Borschberg üzletember, egykori hadipilóta 13 éve tervezett magánprojektjével azt akarja bizonyítani, hogy lehetséges a Föld körberepülése hagyományos, környezetszennyező üzemanyag nélkül.

A hétfői indulást bejelentő vasárnapi abu-dzabi sajtóbeszélgetésen a két pilóta hangoztatta, hogy példa nélkül álló vállalkozásukkal hozzá akarnak járulni a „piszkos technológiák” eltűnéséhez és ahhoz, hogy „tisztává váljék a közlekedés”.

Mint mondták, a misszió célja hozzájárulni a klímaváltozás elleni küzdelemhez. Szerintük a globális felmelegedés „fantasztikus lehetőségeket kínál arra, hogy új környezetbarát technológiák kerüljenek piacra, melyek segítenek megőrizni bolygónk erőforrásait, munkahelyeket teremteni és fenntartani a gazdasági növekedést”.

A négy napelem-meghajtású motorral működő Solar Impulse 2 pilótái azt tervezik, hogy keleti irányban elindulva és 35 ezer kilométert megtéve ide térnek vissza körülbelül öt hónap múlva. Útjuk az Arab-tengeren át Indiába, majd Mianmaron át Kínába vezet. Innen átrepülik a Csendes-óceánt, átszelik Észak-Amerikát, majd az Atlanti-óceán felett is átkelnek, hogy Dél-Európán és Észak-Afrikán keresztül visszatérjenek kiindulópontjukra. A hosszú úton tucatnyi köztes megálló szerepel, a pilóták ezek alkalmával váltják egymást az együléses repülőgépen.

A Solar Impulse 2 szárnyfesztávolsága csaknem 72 méterével eléri az Airbus A380-ét, súlya azonban mindössze 2300 kilogramm, ami 150-ed része a Superjumbo becenevű nagygépének. A 2014 áprilisában bemutatott repülőgép végsebessége 140, utazósebessége 90 kilométer per óra. A világ körüli utat azonban viszonylag alacsony – 50 és 100 kilométer közötti – sebességgel, 8500 méteres magasságban, 25 levegőben töltött nap alatt teszi meg.

A projekt vezetőjének, Bertrand Piccard-nak (alsó képünkön) a vérében van a kísérletezés. Nagyapja Auguste Piccard svájci fizikus volt, aki 1932-ben 16,2 kilométeres magasságot ért el léggömbbel, 1947-től pedig mélytengeri kutatásokba kezdett, és saját tervezésű batiszkáfjával több mint három kilométer mélyre merült. Az ő fia, Jacques Piccard 1960-ban lejutott a Mariana-árok 11 kilométeres mélyére, unokája, a Solar Impulse projektet vezető Bertrand Piccard pedig 1999-ben Brian Jonesszal elsőként kerülte meg hőlégballonnal a Földet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.