Meghódította a világot a magyar fejlesztés

Bemutatjuk azt a magyar találmányt, amelynek köszönhetően jobbak lesznek a műtétek.

Konopás Noémi
2015. 03. 06. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orvostanhallgatók, sebészek, professzorok munkáját jelentősen megkönnyítő, szabadalmi védettség alatt álló eszköz és eljárás tíz év és rengeteg ember kőkemény munkájának büszke eredménye. Az óriási űrt pótoló világújdonságról Balogh Attilával, a fejlesztés atyjával, az Országos Klinikai Idegtudományi Intézet idegsebészével, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem idegsebészeti tanszékének oktatójával beszélgettünk.

Az orvostanhallgatók az egyetem első két évében tanulják az anatómiát, ehhez többfajta eszköz áll rendelkezésükre: ott vannak az anatómiai atlaszok és képeskönyvek, illetve ma már, hála a technika fejlődésének, több szoftver is hozzáférhető. Ezekkel azonban az a gond, hogy az atlaszok statikus képeket tartalmaznak, a hallgató nem tudja őket elforgatni. Vannak már olyan 3D-s szoftverek, amelyek képét el lehet forgatni, de ezek egy művész által megrajzolt preparátumok, amelyekből modellt szerkesztettek. Az atlaszokon kívül még bonctermi gyakorlatra is lehetőségük van a hallgatóknak, amely – bár Magyarországon elegendő tetemet tudnak az intézmények rendelkezésére bocsátani – mégis nehézkes, mivel a tizenöt-húsz hallgató egy kisebb teremben állva szinte alig fér hozzá a preparátumhoz.

A magyar fejlesztés alapítója tizenkét évvel ezelőtt idegsebészként kezdett el szimulációval foglalkozni. Arra volt kíváncsi, hogy hogyan lehet idegsebészeti műtéteket úgy szimulálni, hogy a rezidensek és az idegsebészjelöltek gyakorolni tudják a különböző feltárásokat, így jutott el ehhez a fejlesztési gondolathoz, amelyből aztán kinőtte magát a rendszer. „A 4D Anatomy fejlesztését azzal a céllal indítottuk el, hogy a hallgatók, az oktatók és az orvosok számára olyan újszerű, képi megjelenítést is tartalmazó oktatóprogramot alkossunk, amely a bonctermi élményt a lehető legvalóságosabb mivoltában képes odavarázsolni” – mondta az MNO-nak Balogh Attila. Mint kifejtette: ez a robusztus, szabadalmaztatott technológiai fejlesztés gyakorlatilag egy fotográfiás képrekonstrukció, amelyhez egy szintén általuk fejlesztett térszkenner és egy netes szoftver, a 4danatomy.com tartozik. „A fejlesztés létrejöttét segítette a Semmelweis Egyetem, amely rendelkezésünkre bocsátotta a labort és infrastruktúráját, ahol az egyedi preparátumok elérhetők” – közölte az idegsebész.

Az interaktív modulok képi anyagát egy kamerával ellátott szkenner készíti el, amely egy robotberendezés segítségével több ezer képet vesz fel a preparáció legkülönbözőbb fázisairól, és ezeket úgy csomagolja, rekonstruálja össze, hogy az interneten, a felhőalapú technológiának hála, akár több száz gigabájt igazi – nem művész által megrajzolt – preparátumról készült kép is hozzáférhető legyen. „Azt kellett megoldanunk, hogy több tízezer képet tudjunk zökkenőmentesen eljuttatni a felhasználóhoz, ami hatalmas fejlesztés volt” – mondta Balogh. A hallgatók, mint a boncteremben, forgatni tudják, virtuálisan kézbe vehetik ezeket a preparátumokat. „Így lesz az eszköz segítségével a bonctermi élmény bármikor és bárhol elérhető” – emelte ki a szakértő.

Mint elmondta: a világhálón sokféle szoftver elérhető, de ezek csak 3D-sek, ők ezt a megjelenítést 4D-ssé fejlesztették, így a találmány nemcsak térélményt ad, hanem azt időben, a preparációk egyes fázisaiban is nyomon lehet követni. Mint egy térhatású, interaktív film, ahol a hallgató vezérel mindent: ő az, aki elforgatja és boncolja, akár otthon, a számítógép segítségével is.

„A célunk az volt, hogy ne csak szimulációs adatbázist hozzunk létre, hanem egy olyan oktatóprogramot, amelynek segítségével a tanárok, sebészek, professzorok adott esetben a saját hallgatóik tudását is le tudják mérni, teszteket, kérdéseket tudjanak létrehozni, azokat bármikor, néhány klikkelés segítségével bármilyen eszközön meg tudják osztani, és a saját oktatási anyagaikat könnyen hozzáférhető módon rendelkezésre tudják bocsátani. Így jött létre a 4D Anatomy oktatóprogram, amelyet már a világ számos vezető intézetében beépítettek az oktatásba” – büszkélkedik a technológia feltalálója és kifejlesztője. A Londoni Királyi Főiskolától Írország Nemzeti Egyetemén át a Floridai Nemzetközi Egyetemig, Németországtól Malajziáig egyre nagyobb elismertségre tett szert a technológia, szakmai körökben több ezer hallgatónak szolgál segítségül. „Ennek a programnak sok eleme lesz még, nemcsak az anatómiai, hanem patológiai kiterjesztése is folyamatban van, vagyis beteg emberi testrészeket is fogunk tudni mutatni oktatási céllal” – árulta el a fejlesztő. Tervezik továbbá, hogy olyan különböző sebészi technikákat is modelleznek majd, melyek segítségével a hallgatók interaktív térhatásban, bárhol elérhető módon gyakorolni tudják a műtéteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.