Rákbetegeket megtévesztő víz miatt csapott oda a GVH

A Rákliga ajánlásával népszerűsítették terméküket. Nem ez az első ilyen víz, ami miatt a hatóságnak lépnie kell.

Szabó Emese
2015. 09. 28. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A Magyar Rákellenes Liga ajánlásával!” szlogennel hirdették jogsértő módon azt az ivóvizet, ami miatt a versenyhivatal 1,3 millió forintos bírságot rótt ki. A terméket gyártó Bio-Herb a csökkentett deutériumtartalmú vizet megalapozatlan gyógyító hatásokkal is népszerűsítette, holott a 105-Deuterium Water Balance néven forgalmazott ivóvíz nem minősül sem gyógyszernek, sem pedig gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítménynek. Erről az illetékes szakhatóságok is kiadtak állásfoglalást. A bírságra okot adó termék egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszernek sem minősül, hatását semmilyen elfogadható vizsgálat nem igazolta. Egyszerű, általános közfogyasztásra készült élelmiszernek minősül.

A Magyar Rákellenes Liga még 2012-ben kötött támogatási megállapodást a Bio-Herbbel, amely mintegy két évig volt érvényben. Ez teremtett lehetőséget arra, hogy a cég feltüntesse a Magyar Rákellenes Liga logóját és a „Magyar Rákellenes Liga ajánlásával” feliratot egyes termékeinek palackjain.

A versenyhivatal úgy ítélte meg, hogy a daganatos betegségek ellen küzdő szervezet ajánlása miatt a betegek azt gondolhatták, hogy az kedvező hatású a rákos megbetegedések ellen, alkalmas lehet azok megelőzésére és gyógyítására.

A hatóság ugyan a Bio-Herb és a Magyar Rákellenes Liga felelősségét egyaránt megállapította, de az egyesülettel szemben nem látta indokoltnak bírság kiszabását. A büntetés nagyságrendjének meghatározásakor a GVH a kommunikációs költségekre alapozott, a jogszabályok ugyanis csak ezt teszik lehetővé. Még úgy sem lehetett magasabb az összeg, hogy súlyosító körülményként értékelték többek közt azt is, hogy a megtévesztő hirdetéseket a cég igen sokáig alkalmazta, ráadásul kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg velük. Emiatt büntethettek ennyire kis összegre egy olyan céget, amelynek árbevétele nagyságrendileg évi félmilliárd forint körül alakul: mint az Opten adataiból kiderül, tavaly 470 milliós bevételre tettek szert, de például 2010-ben 610 milliósra. Nyereségük tavaly 60 milliót tett ki.

Nem ez a versenyhivatal idei első bírsága amiatt, mert valaki csodaszerként hirdet csökkentett deutériumtartalmú vizet: januárban már a Preventa vizek miatt is kiszabtak egy 30 milliós büntetést. Gyártóját a hatóság már harmadszorra kapta jogsértésen, de ez nem tántorította el az évi 400-700 milliós árbevételt elérő céget ettől a gyakorlattól. Sőt a hibát a bírság kiszabásakor nem igazán ismerték el, ugyanazzal védekeztek, amivel már hat évvel ezelőtt is: hogy a termék daganatellenes hatásával kapcsolatban tizenhat éve végeznek intenzív kutatásokat. Hivatkoztak egy régóta forgalomban lévő daganatellenes állatgyógyszerre, valamint arra is, hogy a készítmény humán gyógyszerként való törzskönyveztetése érdekében már elkészültek a tervek a klinikai vizsgálathoz. A cég valóban több ízben kezdeményezte vízének törzskönyvezését és gyógyszerként való forgalomba hozatalának engedélyezését, de ezt megfelelő bizonyítékok híján mindig elutasították.

A versenyhivataltól szintén idén kapott 1,5 millió forintos bírságot a Qlarivia vizet készítő Labornite Kft. A csökkentett deutériumtartalmú terméket másfél évig megtévesztő módon hirdető cég tavalyi 64 milliós árbevételével eltörpül az előbbiek mellett, de a jelenség így is rámutat arra, mennyire nincs következménye annak, ha a cégek a legsérülékenyebb fogyasztók körében próbálják meg gyanús hirdetésekkel népszerűsíteni portékájukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.