Újabb és újabb szoftververziók jönnek, ám a régi gépek az új szoftverekkel már nagyon lassan működtek – mondta el az MNO-nak Jorsits Attila. „Előfordult, hogy a gyerekek a tanórán rákattintottak egy ikonra, és 10-15 másodpercet kellett várniuk, mire történt valami. Ez elsőre lehet, hogy nem tűnik soknak, ám a mindössze 45 perces óra esetében igencsak megnehezíti az oktatást” – tette hozzá.
Ezzel a megoldással jóval kevesebb összegből lehet létrehozni egy gyors és modern szisztémát. A szakember szavai szerint a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban már több mint tíz éve Linux operációs rendszeren történik az oktatás, aminek az egyik nagy előnye, hogy – mivel nyílt forráskódú szoftver – maga az alaprendszer is módosítható.
„Így tudtam egy darab számítógépre két monitort, két billentyűzetet és két egeret kötni, tehát virtuálisan ketté lett osztva a szerkezet. Ezáltal a felhasználók egymástól teljesen elszeparálva dolgozhatnak, tehát tényleg olyan, mintha mindenki egy saját számítógép előtt ülne, ugyanakkor jóval olcsóbb volt, hiszen nem kellett minden diáknak külön eszközt vásárolnunk” – tette hozzá.
Az intézményben két gépterem van, és összesen 35 diák tud egyszerre dolgozni. Amikor felmerült, hogy korszerűsíteni kellene a gépparkot, végeztek egy alapkalkulációt, mely szerint minimum 3,6 millió forintot kellett volna a felújításra fordítani. Jorsits Attila kiemelte: ezzel a megoldással azonban 1,7 millió forintból tudták biztosítani 35 diák számára a számítógépeket és a szoftverfelújítást, tehát 1,9 milliót spórolt az iskola. Máshogy is spóroltak, például nem kész gépeket vásároltak, hanem alkatrészeket, az eszközt pedig a rendszergazda rakta össze.
„Mivel van három felhasználós gépünk is, kevesebb mint feleannyi számítógépet használunk, tehát jelentősen csökken az áramfogyasztás. Alacsonyabb a fenntartási költség is, ráadásul – és ezzel én járok a legjobban – nem kell 35 eszközt karbantartani” – mondta a szakember.
Hangsúlyozta, hogy a diákokkal és az informatika tanárokkal már több alkalommal kipróbálták a rendszert, és bebizonyosodott: minden remekül működik, gyorsan és stabilan. Ezért jelenleg azt tervezik, hogy az iskola könyvtárában is hasonló módon járnak el.
Természetesen léteznek hasonló megoldások, ám nem túl elterjedtek, mivel egy több személy által használt számítógép általában jóval nagyobb erőforrást is igényel.
Jorsits Attila szavai szerint azonban az ötlet egyik legnagyobb előnye az, hogy egy teljesen átlagos számítógépre épül, tehát nem kell többet költeni egy eszközre ahhoz, hogy két ember használhassa. A lényeg, hogy a gép válogat a felhasználók között, és nagyobb erőforrást biztosít annak, akinek éppen szüksége van rá. Mint mondta, hasonló megoldásra leginkább külföldi példákat ismer, ám ott is elsősorban internet-kávézókban alkalmazzák, nem pedig az oktatás területén.
A rendszer kisebb erőforrás-igényű ablakkezelőt használ, a több felhasználó kiszolgálását pedig részben nyílt forráskódú, részben saját fejlesztésű programok biztosítják. Az érettségiztetés alkalmával – az esetleges visszaéléseket elkerülendő – a gépek osztott funkciója kikapcsolható, így a vizsgán egy gépet csak egy diák használ. A rendszer a számos teszt alatt és tanórai szituációkban is stabil és gyors maradt – olvasható az iskola honlapján megjelent leírásban.
Bánhidi Sándorné, az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének főtitkára kérdésünkre elmondta: a köznevelési rendszerben használt gépek túlnyomó része biztos, hogy három évnél régebbi, és az utóbbi öt évben a legtöbb iskolában nem vásároltak eszközöket.
„A számítógépek avulása nagyon gyors, nem csupán azért, mert folyamatos használat alatt vannak, hanem mert már nem tudják befogadni azokat az új technológiákat, melyekkel gyorsabban és hatékonyabban lehetne dolgozni” – magyarázta. Hiába érkeznek újabbnál újabb fejlesztések, ezeket nem képesek használni, mert egyszerűen nem alkalmasak rá.
Mint mondta, sok társadalmi kezdeményezés során csak nagyon régi, gyakran tízéves laptopokat adományoznak, ám ezekre sok új szoftver szintén nem telepíthető fel, így nem alkalmasak arra, amire használni kellene.
Kérdésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Államtitkársága közölte: a gépparkok fejlesztésére jelentős forrást biztosító európai uniós programok indultak el 2007-ben és folynak mind a mai napig, és – az ágazati tervek szerint – 2016-tól újabb ütemezésben folytatódnak.
Kiemelték, hogy a köznevelési intézmények informatikai infrastruktúrájának fejlesztése továbbra is kiemelten fontos cél az ágazat számára, éppen ezért a 2016. évi fejlesztések között az informatikai eszközök és az intézmények belső hálózati rendszerének megerősítését, korszerűsítésének folytatását tervezik. A fejlesztések elindítására 2016-tól nyílhat lehetőség.
A Deák Téri Evangélikus Gimnázium rendszergazdája által tervezett megoldással kapcsolatban közölték: ennek előnyeit és hátrányait is figyelembe veszik majd a szakemberek a 2016-tól tervezett informatikai fejlesztések pályázati kiírásának kidolgozásánál.